چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 43665
منبع : پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

اجرای طرح اصلاح وزن کشتار مرغ گوشتی در قم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از اجرای طرح اصلاح وزن کشتار مرغ گوشتی در این استان خبر داد.
اجرای طرح اصلاح وزن کشتار مرغ گوشتی در قم
به گزارش قم نیوز، محمدرضا طلایی اظهار داشت: با عنايت به سياست وزارت جهاد کشاورزی مبني بر كاهش سن و وزن كشتار مرغ گوشتي در جهت افزایش بهره‌وری، كاهش ضايعات لاشه و افزايش كيفيت گوشت و همچنين ايجاد بستر لازم جهت توسعه صادرات اين محصول و به‌منظور بهبود بهداشتي فرآيند توليد تا عرضه گوشت مرغ جهت تأمین سلامت جامعه، مقرر گرديده اجراي طرح مذكور از ابتداي آذرماه در سراسر كشور به‌طور هم‌زمان عملياتي گردد.

وی با اشاره به اینکه این طرح از اول آذرماه در استان قم به‌موازات سراسر کشور به مرحله اجرا درخواهد آمد، افزود: طبق ابلاغیه وزارتخانه، میانگین وزن لاشه بایستی یک کیلو و 800 گرم باشد، یعنی از یک کیلو و 200 گرم تا دو کیلو و 200 گرم و لاشه‌های بالاتر از این میزان باید برای قطعه‌بندی استفاده شود و از اول آذرماه در مراکز عرضه مرغ، لاشه بالاتر از 2 کیلو و 200 گرم عرضه نخواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس ضریب تبدیل حداکثر بازدهی مرغ گوشتی تا سن 42 روزه گی است و بعد از آن به میزان دانی که می‌خورد، گوشت تولید نمی‌کند.

طلایی به ساير اهداف و مزاياي طرح اصلاح وزن كشتار نیز اشاره کرد و بیان داشت: کاهش بیماری‌ها و به‌تبع آن كاهش درصد تلفات واحدهاي مرغداري، کاهش هزینه‌های سوخت و انرژي در يک دوره پرورش، کاهش ضريب تبديل غذايي (افزايش بهره‌وری)، اقتصادي شدن توليد از طريق افزايش تعداد دوره‌های پرورش در سال، کاهش هزینه‌های واکسيناسيون و درمان، صرفه‌جویی ارزي در بخش خوراک، دارو، واکسن و ...، ساماندهي توليد جوجه یک‌روزه، افزايش توليد در سال با استفاده از پتانسيل موجود و بدون افزايش کمي مرغداری‌ها و افزايش صادرات گوشت مرغ با توجه به استانداردسازی کمي و کيفي لاشه ازجمله اهداف و مزایای اجرای این طرح به شمار می‌رود.

وی اجرای این طرح را مصداق بارز اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: اجرای این طرح از دو منظر قابل ‌بررسی است، یکی از دید مصرف‌کننده که کیفیت لاشه مرغ بسیار بالاتر می‌رود و دیگری از دید تولیدکننده است که با اجرای این طرح هزینه‌های تولید به مقدار قابل ‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

گفتنی است، در استان قم حدود 330 واحد پروانه صنعتی مرغ گوشتی به ظرفیت حدود 6 میلیون و 100 هزار قطعه وجود دارد و میزان تولید مرغ گوشتی در استان قم حدود 36 هزار تن در سال می‌باشد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcdk90o.yt0s96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما