سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : 44281
منبع : پایگاه اطلاع رسانی اسراء
آیت‌الله جوادی آملی:

سلامت معنوی نیاز اساسی انسان و جامعه است

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه سلامت معنوی نیاز اساسی انسان و جامعه است، گفت: دین به ما می‌گوید اگر کسی خودش را بشناسد خدا و جهان را می‌شناسد.
سلامت معنوی نیاز اساسی انسان و جامعه است
به گزارش قم نیوز،  آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان اینکه سلامت معنوی نیاز اساسی انسان و جامعه است، اظهار کرد: دین به ما می‌گوید اگر کسی خودش را بشناسد خدا و جهان را می‌شناسد.

وی افزود: انبیا آمدند این دو نکته را به ما بفهمانند که انسان تنها این بدن خاکی و جسم نیست یک جان ملکوتی دارد که ابدی است؛ دوم اینکه تنها دشمن انسان در جهان مرگ است اگر ما از مار و عقرب می‌ترسیم و از سرطان هراسناکیم برای اینکه می‌ترسیم بمیریم، اما انبیا آمدند به ما گفتند شما بر این مرگ مسلط هستید انسان مرگ را می‌میراند نه بمیرد، این حرف زیر این آسمان مخصوص انبیاست.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نباید بشر را در محدوده تن خلاصه کنیم، اظهار کرد: همایش‌های برگزار شده در سال‌های اخیر که به تشخیص بیماری‌های مشترک انسان و دام پرداخته، هر چند لازم است اما آن برای همین محدوده تن لازم است، اینکه تمام دروازه‌ها را ببندید و فقط فتوا را از آزمایشگاه‌ها بگیرید این ستم به فن شریف طب است، این انسان را حیوان تلقی کردن بوده و این کار روا نیست.

وی ادامه داد: وقتی در سوره احزاب می‌بینید خدای سبحان می‌فرماید کسی که به نامحرم طمع می‌کند، او مریض است این را دیگر از آزمایشگاه‌ها نمی‌توان جواب گرفت، اینکه می‌بینید مشکلی در کشور پیش می‌آید با اینکه می‌دانید مشکل داخل کشور را خودمان باید حل کنیم، فوراً با رسانه‌های بیگانه تماس می‌گیرند قرآن این را مرض می‌داند، این امراض را آزمایشگاه‌ها جواب نمی‌دهند، ما چون خودمان را نشناختیم انسان را در همین تن خلاصه کردیم؛ به ما فرمودند اگر خودتان را بشناسید می‌بینید بالاتر از آسمان و زمین هستید چون روزی بساط اینها نبود و برچیده می‌شود و شما هستید که هستید. پیشنهادم این است که به خاطر مشترکات فراوانی که با ملائکه داریم یک همایش مشترک بین انسان و فرشته داشته باشید حرف‌های فراوان برای گفتن هست.

آیت‌الله جوادی آملی سپس در تبیین علم دینی تصریح کرد: سال‌هاست که سخن از علم دینی به میان می‌آید که علم دانشگاه‌ها باید دینی باشد اینها خیال می‌کردند باید نمازخانه داشته باشیم، اسلامی کردن دانش که سفارشی نیست، یک بحث عمیقی در علمای اصول هست که تمایز علوم به چیست؟ بخش مهم علما می‌گویند تمایز علوم به تمایز موضوعات است علم اگر موضوعش فعل انسان باشد این می‌تواند دینی یا غیردینی باشد مثل اقتصاد، کشاورزی و دامداری، اما اگر علمی است که موضوعش فقط کار خداست یا کار پیغمبر و امام، این علم دینی است، شکی در آن نیست دانشگاه دارد بحث می‌کند که خدا چه کارهایی کرده از زمین‌شناسی و فیزیک گرفته تا ریاضی و شیمی اینها همه کار خداست، جز خدا کسی بدن را خلق نکرده، جز خدا کسی درد و درمان خلق نکرده، لذا فرض ندارد که ما دانش غیر دینی داشته باشیم. این باید زنده شود دانشگاه ما غرق توحید است منتها نمی‌دانند.

مفسر قرآن کریم در پایان مباحث خود با بیان اینکه سلامت را هم باید از خانواده داشته باشیم هم از مکتب اجتماعی خاطرنشان کرد: قرآن کریم وقتی درباره یحیی و عیسی(ع) می‌فرماید سلام بر شما که روزی که به دنیا آمده سالم به دنیا آمده و روزی هم که می‌میرید سالم می‌میرید، این روز مرگ سالم بودن یعنی چه؟ مراد از سالم بودن اینجا، سلامت دل است، سلامت قلب است، سلامت روح است این می‌شود سلامت که انسان نه بیراهه برود نه راه کسی را ببندد، انسان نخست باید خودش را بشناسد وقتی خودش را شناخت خدا و جهان را بشناسد و در این صورت علم شریف طب را حرمت می‌نهد، خودش طبیب می‌شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcizra5.t1a5v2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما