سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 44751
منبع : سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان
مدیرکل دامپزشکی قم:

آنفلوانزای مرغی در قم کنترل شده است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل دامپزشکی قم گفت: بیماری آنفلوانزای مرغی در این استان کنترل شده است و تمامی مرغداری های گوشتی و تخم گذار به طور مرتب توسط کارشناسان پایش می شوند.
آنفلوانزای مرغی در قم کنترل شده است
به گزارش قم نیوز، رفیعی،مدیرکل دامپزشکی استان از کنترل آنفولانزای مرغی درقم خبردادوگفت:تمامی مرغداری های گوشتی و تخم گذار به طور مرتب مورد پایش و نظارت قرار می گیرند.

وی افزود:پس از نمونه برداری از یک واحد مرغ تخم گذار واقع در جاده قم- تهران، مشخص شد که این واحد درگیر بیماری آنفولانزا شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان این که این واحد تخم گذار به مرحله تولید نرسیده بود، اضافه کرد: بلافاصله عملیات ضد عفونی، پایش، قرنطینه و معدوم سازی در این واحد انجام شد و در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رفیعی خاطرنشان کرد:ویروس این بیماری به راحتی به انسان منتقل نمی ‌شود و موارد ابتلای انسان به این ویروس به ندرت اتفاق می ‌افتد؛ اکثریت موارد ابتلای انسان به این بیماری در مناطق روستایی اتفاق افتاده‌است و تاکنون هیچ موردی مبنی بر آلودگی بر اثر مصرف گوشت و یا تخم مرغ پخته شده اثبات نشده ‌است.

وی به شهروندان توصیه کرد: از مراکز معتبری که مورد تایید دامپزشکی است، فرآورده های خام طیور را خریدار کنند و از خرید مرغ و پرنده از بازارچه ها و مراکز غیرمجاز خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی قم به مرغداران توصیه کرد: از تردد افراد و خوردروهای متفرقه که می تواند عامل ورود بیماری باشد، به داخل مرغداری ها جلوگیری کنند و از نگهداری پرندگان وحشی در مرغداری ها که عامل انتقال آلودگی هستند، خودداری کنند.

رفیعی افزود: مرغداران باید به صورت مرتب نسبت به ضدعفونی واحدها اقدام کنند و در صورتی که تلفات و یا کاهش تولید در مرغداری مشاهده کردند، با شماره تلفن 1512 در میان بگذارند.

وی با بیان این که استان قم چهارمین استان پر تراکم مرغداری های کشور است، گفت: هشت میلیون مرغ تخمگ گذار در 171 واحد و و بیش از 6 میلیون مرغ گوشتی در 360 واحد در سطح استان قم وجود داردبه طوری که قم رشد قابل توجهی در صنعت طیور دارد و به طور میانگین هشت درصد نیاز تخم مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می کند.

بیماری آنفلوانزای مرغی بیماری خطرناکی است که در سال 1918 میلادی در جهان شیوع پیدا کرد و با شیوع آن 60 میلیون تن جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdca60ny.49nym15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما