پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 45303
منبع : خبرگزاری مهر
مدیر کل بهزیستی قم خبر داد؛

کاهش ۲۳ درصدی انتقال ایدز با سرنگ آلوده/نگاه جامعه باید تغییر کند

قم نيوز : قم نیوز: مدیر کل بهزیستی استان قم با اشاره به کاهش آمار ابتلا به بیماری ایدز از طریق سرنگ آلوده از افزایش آمار انتقال از طریق رابطه ابراز نگرانی کرد.
کاهش ۲۳ درصدی انتقال ایدز با سرنگ آلوده/نگاه جامعه باید تغییر کند
به گزارش قم نیوز، رضا سلیقه پیش از ظهر پنج‌شنبه در همایش روبان قرمز که به منظور حمایت از بیماران اچ‌ آی وی مثبت و خانواده قربانیان ایدز در مجتمع فرهنگی آموزشی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف استان قم برگزار شد، اظهار کرد: روز جهانی ایدز که مصادف با اول دسامبر است برنامه‌هایی برای حمایت از بیماران ایدر برگزار می‌شود تا نگاه با دید اجتماعی ایجاد شود که مشکل اصلی این بیماران که نگاه جامعه است را برطرف کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵ سال است که از شروع بیماری ایدز در دنیا می‌گذرد، افزود: این بیماری فراز و نشیب‌هایی داشته است، اوایل تا ۳ الی ۴ سال قبل حدود ۶۸ درصد انتقال بیماری ایدز از راه سرنگ آلوده شناسایی کرده بودند.

مدیرکل بهزیستی استان قم با تأکید بر اینکه بهزیستی در سال‌های اخیر کار بسیار گسترده‌ای برای کاهش آسیب باید انجام داد، تصریح کرد: بر این اساس مراکزی ایجاد شد و به بیماران معتاد سرنگ سالم اهدا شد، در استان قم هم دو مرکز کاهش آسیب فعال است که شاید اوایل مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد و جامعه نگاه درستی به این مسئله نداشت.

نیازمند تغییر نگاه جامعه هستیم

با تأکید بر اینکه این ۶۸ درصد به ۴۵ درصد انتقال از طریق اعتیاد تزریقی رسیده است، تأکید کرد: اما انتقال ارتباط جنسی امروز نگرانمان می‌کند در گذشته ۱۴ درصد از طریق انتقال ارتباط جنسی بود که به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

سلیقه افزود: این بیماری مراحل مختلفی دارد اگر نگاه جامعه تغییر کند شاید بسیاری از این مشکلات حل شود، ویروس وقتی داخل بدن می‌شود پیش از هر چیزی گلبول‌های سفید را تحت تأثیر قرار داده که به علائم پنجره معروف است و سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی از مرحله دوم با عنوان نهفتگی یاد کرد و افزود: ویروس در بدن در این مرحله تکثیر می‌شود و بیمار بین ۱۰ تا ۱۵ سال زندگی عادی دارد و مشکل خاصی احساس نمی‌کند و حتی ممکن است آزمایشات اولیه‌اش هم منفی باشد که احتمال انتقال در این دوره زیاد است.

مدیرکل بهزیستی استان قم تأکید کرد: مرحله سوم نیز ایدز است که در آن بیماری شدت پیدا می‌کند و عوارض و مشکلاتی را برای بیمار به همراه دارد.

وی با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به ایدز تأکید کرد: ۳۳ هزار نفر افراد مبتلا داریم اما بیماری ایدز مثل کوه یخ می‌ماند، ۸۰ درصد این بیماری زیر آب پنهان است، خیلی خوشبینانه اگر بخواهیم آمار واقعی ایدز را داشته باشیم باید این آمار را در ۵ یا ۶ ضرب کنیم.

مراقبت‌های ویژه می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند

سلیقه با تأکید بر اینکه نگاه مردم مشکلات بیماری اچ‌ آی وی مثبت را بیشتر می‌کند، تصریح کرد: مراقبت‌های ویژه این بیماری می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و آمار ابتلا را کاهش دهد، اگر به این بیماری به عنوان یک آسیب اجتماعی توجه داشته باشیم می‌تواند به مبتلایان این بیماری کمک بسیاری کند.

وی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها باید در راه اصلاح نگاه جامعه به بیماران گام بردارند، افزود: متأسفانه امروز وقتی بیماری را برای کار به اداره‌ای ارجاع می‌دهند از خدمات به وی جلوگیری می‌کنند، این بیماری یک بیماری مضمن است و بیماری مهلک نیست و فرد باید یاد بگیرد سال‌ها با این بیماری زندگی بکند.

مدیر کل بهزیستی استان قم با تأکید بر اینکه اصلاح دید جامعه و نگاه مردم راه هموار کردن حضور این بیماران در جامعه است، تصریح کرد: تنها راه اصلاح این است که مردم آموزش داده شوند که نشست و برخواست با این افراد و حتی زندگی عاملی برای انتقال این بیماری نیست و تنها مراقبت‌های خاصی را نیاز دارد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcexx8e.jh8n7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما