شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 47009
منبع : خبرگزاری فارس
عضو هيأت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني:

امام هادي(ع) از طريق سازمان وكالت امور شيعه را سامان دادند

قم نيوز : قم نیوز: عضو هيأت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني گفت: سازمان وكالت در دوران امام هادي(ع) با گسترش خاصي مواجه شد و حضرت از طريق سازمان وكالت امور ديني و سياسي شيعه را سامان مي‌دادند.
امام هادي(ع) از طريق سازمان وكالت امور شيعه را سامان دادند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدمهدی نادری امروز ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) اظهار کرد: امام در سن کودکی به امامت رسیدند و در مدت امامت خود که نزدیک به 33 سال طول کشید با خلفای متعدد از بنی عباس معاصر بودند.

وی خاطرنشان کرد: در دوران امام هادی(ع) دستگاه خلافت هیبت و عظمت گذشته را نداشت، ویژگی دیگر بحث خوشگذرانی و هوسرانی درباریان و خلفای عباسی بود که در این دوران به اوج خود رسیده بود.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به گسترش استبداد در دوران امام هادی(ع) گفت: مردم از این امر ناراحت بودند با توجه به تسلط و احاطه‌ای که بنی عباس بر مسائل سیاسی و اجتماعی داشتند و اختناق، فشار و کنترل شدیدی که بر ائمه اطهار(ع) ایجاد می‌کردند امام هادی(ع) برای حرکت‌های سیاسی خود در فشار بودند.

وی خاطرنشان کرد: امام هادی(ع) با استفاده از شبکه وکالت به ارتباط بین شیعیان پرداختند بنابراین می‌توان بیان کرد سازمان وکالت در دوره امام هادی(ع) با گسترش خاصی مواجه است و حضرت از طریق این سازمان امور مختلف دینی و سیاسی شیعه را سامان می‌دادند.

نادری عنوان کرد: مسائل مربوط به خمس و زکات، نذورات و پاسخگویی به سؤالات و مشکلات فقهی و عقیدتی شیعیان و پیروان از طریق سازمان وکالت امام هادی(ع) انجام می‌شد.

وی ادامه داد: ارتباط مستقیم بین ائمه اطهار(ع) و پیروان پیش از این زمان و تا زمان امام هشتم رواج داشت ولی از زمان پیشوای نهم شیعیان این ارتباطات محدود شد و این محدودیت‌ها در زمان امام هادی(ع) به اوج خود رسید، بنابراین ائمه نمی‌توانستند با پیروان خود ارتباط مستقیم داشته باشند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی عنوان کرد: امام هادی(ع) با توجه به تشکیل و گسترش سازمان وکالت متوکل عباسی را بر آن داشتند تا هر چه بیشتر امام را زیر نظر بگیرد و از فعالیت‌های ایشان جلوگیری کنند، امام هادی(ع) در طول این مدت با  ترفندها و سیاست‌های مختلف وظایف امامت را به خوبی انجام دادند.

وی ادامه داد: شیعیان نیز در آن زمان برای جلوگیری از اقدامات در فشارهای اقتصادی متعددی بودند و خلفای عباسی به ویژه متوکل فشارهای بی‌سابقه اقتصادی را بر شیعیان وارد می‌کردند، در چنین شرایطی امام هادی(ع) توانستند ودیعه امامت و امانت الهی را به امام پس از خود منتقل کنند.

نادری خاطرنشان کرد: امام هادی(ع) توانستند با رهبری خود جامعه اسلامی و پیروان و شیعیان را رهبری کنند و از امواج متلاطم به سرمنزل مقصود برسانند.

وی با بیان اینکه جامعه کبیره از ارزشمندترین زیارت‌ها است گفت: این زیارت مجموعه امام‌شناسی کاملی است که امام هادی(ع) برای شیعیان و پیروان به یادگار گذاشتند و در حقیقت مطالعه زیارت جامعه توصیه علما است و بسیاری از علما خود را ملزم می‌دانستند و این زیارت را قرائت کنند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcjhyex.uqeayzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما