يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۴۵
کد مطلب : 47770
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله جوادی آملی:

فکر نهج‌البلاغه‌ای کشور را حفظ می‌کند/ضرورت توجه حوزه و دانشگاه به نهج‌البلاغه

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: وقتي ما اهل حقوق و اخلاق و استقلال مي‌شويم و كشورمان را می‌توانیم از هر گزندي حفظ كنيم كه نهج‌البلاغه‌اي فكر كنيم و اين فكر در جامعه به وسيله حوزويان و دانشگاهيان منتقل مي‌شود.
آیت‌الله جوادی آملی: فکر نهج‌البلاغه‌ای کشور را حفظ می‌کند
آیت‌الله جوادی آملی: فکر نهج‌البلاغه‌ای کشور را حفظ می‌کند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در جلسه درس که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، در ادامه شرح نامه‌های حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه به نامه شصت و سوم پرداخت و با تأکید بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به نهج‌البلاغه در حوزه و دانشگاه بیان کرد: اگر جامعه بخواهد جامعه علوی شود مهم‌ترین راهش این است که حوزه و دانشگاه با نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) مأنوس باشند.

این مرجع تقلید بیان کرد: نحوه اُنس حوزه و دانشگاه این است که این کتاب در هر دو ارگان تدریس شود و نحوه تدریس این کتاب در حوزه و دانشگاه هم باید در دو سطح متوسط و عالی باشد چون در کلمات حضرت حرف‌های نازل اصلا نیست. آن سطح متوسط برای بخش متوسط از حوزه و دانشگاه تدریس کنند آن بخش دوم و بخش عالی‌ را چه در دانشگاه و چه در حوزه برای آن نهاد عالی تدریس کنند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر جامعه بخواهد انقلابی بشود، احکام از یک طرف، اخلاق از طرف دیگر، حقوق از طرف سوم استقلال و انقلاب نظام از طرف چهارم حفظ شود. این با سفارش و سخنرانی و موعظه و نصیحت نخواهد شد، الاّ ولابد عقل است نه علم، چون علم نردبان است، از علم کاری ساخته نیست علم را چه در حوزه و چه در دانشگاه به ما یاد می‌دهند که از این نردبان بالا برویم بشویم عاقل. در قرآن کریم می‌بینید در عین حال که برای علم حرمت قائل است می‌فرماید این علم, مقدمه و ابزار کار است.

آیت الله جوادی آملی سپس با تاکید بر عظمت کتاب نهج‌البلاغه و بیانات حضرت علی(ع) بیان کرد: وقتی ما اهل حقوق و اخلاق و استقلال می‌شویم و کشورمان را می‌توانیم از هر گزندی حفظ کنیم که نهج‌البلاغه‌ای فکر کنیم و این فکر در جامعه به وسیله حوزویان و دانشگاهیان منتقل می‌شود. اینکه لحظه به لحظه می‌گویند مواظب مملکتت باش، مواظب اخلاقت باش، مواظب حقوقت باش و مواظب دیگری باش، این نهج‌البلاغه علوی است.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdce7f8e.jh8ffi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما