سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 48915
منبع : خبرگزاری فارس
در برنامه چشمه معرفت مطرح شد

انواع صبر و آثار آن در بیان آیت الله سبحانی

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله سبحانی گفت: صبر معنایی جز استقامت در برابر مصیبت، گناه و استقامت در راه رسیدن به هدف معنای دیگری ندارد.
انواع صبر و آثار آن در بیان آیت الله سبحانی
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که دوشنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد اظهار کرد: از ماهیت صبر سؤال شده است که ماهیت صبر چیست و بردباری و شکیبایی چه معنایی دارد که خداوند در قرآن فرموده است «به صابرین بشارت بده».

وی افزود: صبر یک معنی بیشتر ندارد و آن استقامت در برابر حوادث تلخ یا استقامت در راه هدف است.

این مرجع تقلید عنوان کرد: معادلی که برای ترجمه صبر در همه موارد کاربرد دارد «استقامت» است، استقامت در برابر مصائب، در برابر گناهان و محرمات و همچنین در اطاعت از خداوند.

آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: کسانی که در این سه قلمرو استقامت می‌ورزند صابر محسوب می‌شوند.

وی صبر را معادل گذشتن از حق خود ندانست و گفت: کسانی که صبر را معادل توسری خوردن می‌دانند مغرض‌ هستند.

این مرجع تقلید ادامه داد: صبر و ظفر در کنار هم‌ هستند، سعدی گفته است:«صبر و ظفر دوستان قدیمند/کز أثر صبر نوبت ظفر آید».

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه سؤالی دیگر نیز مطرح شده است مبنی بر اینکه اگر باید در برابر مصائب بردبار بود چرا پیامبر اکرم(ص) در زمان فوت فرزندش ابراهیم صبر به خرج نداد؟ چون گفته می‌شود زمانی که خبر فوت ابراهیم فرزند پیامبر(ص) را به ایشان دادند ایشان سریع به خانه آمدند و فرزندشان را در بغل گرفتند و این جمله‌ها را گفتند:« ابراهیم! دل می‌سوزد و چشم اشک می‌ریزد، غیر از حق چیز دیگری نمی گویم» گفت: پاسخ این مورد روشن است، این عین صبر است و منافاتی با صبر ندارد، مسلما هنگام مواجهه با مصیبت بدن عکس‌العمل نشان می‌دهد و امری طبیعی است که انسان اشک بریزد و قلبش بزند که این‌ها هیچکدام منافاتی با صبر ندارد، بد گفتن به قضا و قدر یا مقامات مقدس با صبر منافات دارد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در این جریان وجود داشت این بود زمانی که فرزند پیامبر(ص) فوت کرد آفتاب مدینه گرفت، اگر پیامبر(ص) سیاستمداری عادی بود می‌گفت آفتاب به دلیل عظمت مصیبت من گرفته است ولی پیامبر(ص) جزء افراد سیاسی که از جهالت مردم به نفع خود بهره‌می‌بردند، نبود.

این مرجع تقلید بیان کرد: زمانی که این اندیشه در میان مردم شکل گرفت پیامبر(ص) هنوز جسد فرزندش را خاک نکرده بود که بر فراز منبر رفتند و فرمودند «گرفتگی آفتاب ارتباطی با مرگ فرزند من ندارد، زمانی که آفتاب می‌گیرد وضو بگیرید و نماز (آیات) بخوانید و از خداوند بخواهید که ضررهای این پدیده شما را نگیرد.»

آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: آثار خورشید گرفتگی این است که تا سه ماه بر جنبندگان أثر می‌گذارد؛ درود بر این پیغمبر صادق که از جهالت مردم در زمینه خرافات بهره‌‌گیری نکرد.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcgny9t.ak97q4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما