چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۰۷
کد مطلب : 49241
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله سبحانی:

توسل به اولیای الهی عینا توجه به خداوند است

قم نيوز : قم نيوز: یکی از مراجع تقلید گفت: با توسل به انبیا و اولیای الهی از آن‌ها درخواست می‌شود که برای برآورده شدن حاجات ما دعا کنند و در حقیقت در توسل به اولیای الهی عینا توجه به خداوند است.
توسل به اولیای الهی عینا توجه به خداوند است
توسل به اولیای الهی عینا توجه به خداوند است
به گزارش قم نيوز، آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که سه‌شنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد اظهار کرد: درباره سومین آیه از سوره «توحید» سؤال شده است که در ابتدا معنای کل سوره را بررسی می‌کنیم؛ معنای نخستین آیه این سوره این است که «خداوند واحد است» البته واحد نه به معنای وحدت عددی بلکه به معنای وحدت حقه است که به معنای این است که خداوند مثل و نظیری ندارد.

وی با اشاره به دومین آیه سوره توحید یعنی «الله الصمد» گفت: «الصمد» معنای مختلفی دارد، یکی از معانی آن یعنی تمام حاجات متوجه او است.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به سومین آیه سوره توحید اذعان کرد: معنای آیه «لم یلد و لم یولد» یعنی نزاییده و زائیده نشده است، سؤال این است که «چرا در این آیه گفته شده است نزاییده و زائیده نشده در حالیکه باید می‌گفت زائیده نشده و نزایید.

آیت‌الله سبحانی در پاسخ به سؤال مطرح شده عنوان کرد: آنچه از گذشته مطرح بوده و اکنون نیز توسط عده‌ای مطرح شده این است که خداوند دارای فرزند است! از زبان قرآن ظاهرا یهودیان را فرزند خداوند می‌دانستند و آنچه که گذشته و امروز بین مسیحیت مطرح بود این است که مسیح فرزند خداوند است، عده‌ای نیز فرشتگان را دختران خداوند می‌دانستند؛ پس آنچه که مطرح بوده است فرزندآوری خداوند بوده است، بر این اساس با توجه به مقتضیات زمان این آیه ابتدا این مسئله را روشن می‌کند که خداوند فرزندی ندارد.

وی ادامه داد: چون این مسئله که «خداوند زائیده شده است یا نه» آن زمان مطرح نبوده به همین سبب در بخش دوم آیه این مسئله مطرح شده است و نخست به این مورد که خدواند فرزندی ندارد در بخش دوم مورد تأیید قرار گرفته است.

این مرجع تقلید اذعان کرد: اگر معاد را در نظر نگیریم بقیه عقاید مسلمانان از ابتدا تا انتها در سوره توحید آمده است.

آیت‌الله سبحانی افزود: «الله الصمد» نیز رد مشرکان است که تمام حاجات خود را از بت‌ها می‌خواستند و آن‌ها را مستقل در عمل می‌دانستند چون گمان می‌کردند که آن‌ها قادر بر انجام کاری هستند ولی این آیه بیان کرده است که تمام حاجات نزد خداوند است؛ البته این به این معنا نیست که منکر توسل به اولیای انبیای الهی شویم، با توسل به انبیا و اولیای الهی از آن‌ها درخواست می‌شود که برای برآورده شدن حاجات ما دعا کنند و در حقیقت در توسل به اولیای الهی عینا توجه به خداوند است.

وی اساس معرفت را توحید برشمرد و گفت: هر نوع اندیشه‌ای که با توحید مخالف باشد حتما مردود است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjv8ex.uqehxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما