چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب : 48994
منبع : خبرگزاری مهر
طی سال جاری؛

سطح زیر کشت کلزا در قم به چهار برابر افزایش یافت

قم نيوز : قم نيوز: رئیس سازمان جهادکشاورزی قم با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی در قم زیر کشت کلزا است، گفت: سطح کشت کلزا طی سال جاری در قم به چهار برابر رسید.
رئیس سازمان جهادکشاورزی قم با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی در قم زیر کشت کلزا است، گفت: سطح کشت کلزا طی سال جاری در قم به چهار برابر رسید.
رئیس سازمان جهادکشاورزی قم با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۳۰۰ هکتار زمین کشاورزی در قم زیر کشت کلزا است، گفت: سطح کشت کلزا طی سال جاری در قم به چهار برابر رسید.
به گزارش قم نيوز، محمدرضا طلایی در حاشیه برداشت کلزا (دانه‌های روغنی) اظهار داشت: بیش از دو هزار و ۳۰۰ هکتار زمین زیر کشت کلزا است که پیش بینی می‌شود از هر هکتار به صورت میانگین ۲ تن برداشت صورت بگیرد ضمن این که مزارعی هم هستند که قابلیت برداشت از هر هکتار به میزان ۳ الی ۴ تن را دارد.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود حدود چهار هزار تن خرید تضمینی کلزا در استان قم صورت گیرد که به علت سرمای زودرس پائیزه و باد با سرعت بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت در هفته گذشته خسارت سنگینی به مزارع وارد شد از این رو تا کنون خرید بیش از ۲ هزار تن انجام شده است و ۷۰۰ تن دیگر نیز خریداری می‌شود با همه این شرایط بیش از سه برابر سال گذشته، امسال خرید دانه‌های روغنی کلزا را خواهیم داشت.

وی با اشاره به این که کمبودی در تجهیزات برداشت کلزا وجود نداشته است گفت: کمباینداران در استان با اجرای معاینه فنی مجهز شده و حدود ۱۰ دستگاه کمباین وارد استان شده است تا با برداشت مناسب، شاهد ریزش محصولات زراعی نباشیم.

وی افزود: شرکت غله استان مسئول خرید تضمینی کلزا است تا بعد از برداشت این محصول را به کارخانه های مجاور استان برای روغن کشی ارسال کند.

وی با بیان این که دولت و وزارت جهاد کشاورزی با خرید تضمینی کلزا و پرداخت به موقع از کشاورزان سعی در حمایت از این محصول را دارد، گفت: قیمت خرید کلزا از سوی دولت ۲۶ هزار و ۳۹۹ ریال اعلام شده است که این مبالغ بعد از خرید در کمتر از ۴۸ ساعت به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

وی بیان داشت: امسال نسبت به سال زارعی گذشته ۱۲ درصد افزایش خرید تضمینی کلزا صورت گرفته است تا از این طریق بتوان با توسعه سطح زیر کشت کلزا به خودکفایی در این حوزه و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اقتصاد مقاومتی دست پیدا کرد.

وی با تأکید بر این که در سال جاری سطح مزارع کلزا را افزایش خواهیم داد گفت: این نوع زراعت برای کشاورزان دارای توجیه اقتصادی و متناسب با شرایط اقلیمی استان است از این رو مباحث آموزشی و ترویجی به کشاورزان ارائه خواهد شد تا عملکرد در سطح ارتقا یابد.

سطح کشت محصولات زراعی در قم ۴۲ هزار هکتار است

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت:  برداشت کلزا باید بر اساس توجه به شرایط همه جانبه محصول صورت بگیرد از این رو زمان برداشت این دانه‌های روغنی از ۲۰ اردیبهشت‌ماه پیش بینی شده است تا ۱۵ خردادماه که به اتمام می‌رسد از این رو کمبایندارن با تجهیزات پیشرفته در حال برداشت این محصول با کمترین ریزش هستند.

مجید حمیدی ابراز امیدواری کرد: تا افق ۱۴۰۰ انتهای برنامه ششم شاهد توسعه سطح زیر کشت کلزا به پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باشیم.

وی با اشاره به این که در استان قم ۴۲ هزار هکتار سطح کشت محصولات زراعی است گفت: از این تعداد ۱۷ هزار و ۵۳۱ هکتار به جو، پنج هزار و ۶۷۵ هکتار به گندم آبی، ۲ هزار و ۳۴۶ هکتار به کلزا و مابقی سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صنفی جات اختصاص یافته است.

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: در کشورهای توسعه یافته به تناوب زارعی اهمیت ویژه ای قایل هستند به گونه ای که ۲۰ درصد از محصولات غلات به کلزا اختصاص یافته است این در حالی است که در کشور حدود یک درصد و در استان قم طی چندسال اخیر ۲ درصد کلزا سطح زیر کشت است که امیدواریم با برنامه ریزی ها، سطح زیر کشت را افزایش دهیم.

وی با بیان این که کلزا اهمیت ویژه‌ای در تأمین امنیت غذایی کشور دارد، گفت: بالغ بر ۹۴ درصد روغن مورد نیاز کشورمان از سایر کشورها وارد می‌شود از این رو باید به توسعه کشت کلزا توجه ویژه‌ای داشت.

حمیدی ادامه داد: کلزا در تناوب زراعی با غلات به عنوان کشت استراتژیک مطرح است که با مصرف آب کم و شرایط اقلیم خشک استان قم نیز مطابقت دارد.

به گفته وی، کلزا گیاهی است که در تناوب زراعی باعث کشاورزی پایدار می شود به گونه که در حفظ محیط زیست و حاصلخیزی خاک نقش مهمی ایفا می کند.
انتهاي پيام / 137
https://qomnews.ir/vdcdon0o.yt0jn6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما