چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : 4917
لاريجانی:

ارتباطات میان مسوولان کشور و مراجع نهادینه شود

قم نيوز : قم نيوز: ريیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم بهره‌مندی از نظرات فضلا و مراجع تقلید گفت: باید ساز و کار استفاده از نظرات مراجع در حکومت تعریف شود.
ارتباطات میان مسوولان کشور و مراجع نهادینه شود
به گزارش قم نيوز، علی لاریجانی در دیدار با طلاب ایلامی مشغول به تحصیل در حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسوولان باید قدر مراجع عظام تقلید را بدانند، تصریح کرد: باید ارتباطات میان مسوولان کشور و مراجع نهادینه شود.

وی با بیان اینکه قانون‌گذاری در کشور باید مطابق روح قوانین اسلامی باشد، اضافه کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی،‌ امر تحقیق در مورد مسائل مختلف را انجام می‌دهد و نمایندگان از آن استفاده می‌کنند،‌ اما از حوزه‌های علمیه باید در تقنین به عنوان یک روش استفاده کرد.

ريیس مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های اسلامی مجلس شورای اسلامی را اقدامی در همین راستا توصیف کرد و گفت: این مرکز لوایح را بررسی می‌کند و در اختیار نمایندگان قرار می‌دهد تا نمایندگان با پشتوانه حوزوی و مطالعات اسلامی این لوایح را مورد استفاده قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه این مرکز اخیرا اقدام به برگزاری همایش بین‌المللی فقه و حقوق کرده است، از طلاب صاحب‌نظر خواست تا به یاری این مرکز بیایند تا فعالیت‌های آن به نشست و برخاست‌ها خلاصه نشود.

لاریجانی با بیان اینکه حوزه علمیه قم با حضور مراجع و طلاب باید در حکومت و ارائه راه حل و رفع نیازها نقش بیشتر داشته و از ظرفیت آن بیشتر بهره برد، ادامه داد: نظام نیازمند حوزه است و برای غنی شدن باید از حوزه استفاده کند.

وی عرف رایج در دولت و مجلس شورای اسلامی را مطالعه نیازها و تصویب قوانین و بررسی آنها از لحاظ خلاف شرع نبودن دانست و افزود:‌ این در حالی است که ما باید منظومه اسلام را دریابیم و از درون کتاب و سنت، قوانین مورد نیاز جامعه را استخراج کنیم و این در تخصص اسلام شناسان خبره و تحصیل کردگان حوزه‌های علوم دینی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در میان مطالب شهید مطهری و شهید محمدباقر صدر مطالبی در این مورد یافت می‌شود، این مطالب را در فضای فعلی نظام‌یافته ندانست و افزود: اگر الگوی توسعه اسلامی ایرانی را می‌خواهیم باید آن را در درون کتاب و سنت دریابیم.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود ضمن تحلیل اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی و نقش ایران در منطقه تصریح کرد: در حال حاضر کشورهای جهان و منطقه شاهد وضعیت جدیدی نسبت به کشور ما هستند.

لاریجانی این مسئله را ناشی از آن دانست که کشورهای زورگو آنچه را که از سایر کشورها سرمایه خود می‌دانستند، از دستشان خارج شده می‌یابند و ادامه داد: وضعیت کشورهای مصر و تونس برای این کشورها پیام مهمی دارد و آنها می‌دانند که ایران مبدا و مبدع حرکتی مهم و اساسی در میان ملت‌های منطقه بوده است.

وی یکی از مسائل مورد توجه در مورد ایران را پیشرفت‌های فنی مانند موضوع هسته‌ای قلمداد کرد و گفت: دشمنان ما اخیرا طرح‌هایی برای منطقه داشته‌اند،‌ اما طرح‌های آنها در لبنان،‌ عراق و افغانستان موفق نبوده است.

ريیس مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل عدم موفقیت این طرح‌ها را ایران دانست و ادامه داد: ضربه‌ای که از این لحاظ به آنان وارد شده، بسیار کاری بوده است.

وی گفت: آنها اشتباه کردند که پابرهنه وارد صحنه منطقه‌ای شدند،‌ کسی برای آنها فرش قرمز پهن نکرده بود و مردم نیز در مقابل آنها مقاومت کردند.

لاریجانی این مسائل را موجب افزایش فشارها بر ایران از طریق تحریم دانست و خاطرنشان کرد: این فشارها ثمری ندارد،‌ آنها تصور می‌کنند این فشارها می‌تواند برای سایر کشورها پیام‌هایی داشته باشد، اما اشتباه می‌کنند، چرا که مقاومت ملت ایران به دیگر ملت‌ها درس مقاومت خواهد داد.

وی اضافه کرد: از نظر منطقه‌ای نیز شاهد برخی شیطنت‌ها هستیم که قبلا لابی‌های دریوزانه‌ای در دربار آمریکا علیه ایران داشتند، این فعالیت‌ها از ما پنهان نیست و آنها باید توجه کنند که پاسخ ایران به موقع خواهد بود.

ريیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مسائل موجب توجه دشمنان به داخل کشور شده است، خاطرنشان کرد:‌ آنان به فشار سیاسی، آشفتگی اقتصادی و از میان رفتن بنیان‌های فرهنگی دل بسته‌اند.

وی وحدت در میان سیاسیون و آحاد ملت را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: در حال حاضر با مخاصمات بزرگی روبه‌رو هستیم، پس در داخل کشور باید فضای وحدت‌آمیزی داشته باشیم که در چارچوب نظام و با راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب، سایش‌ها را کم کنیم تا رخنه‌ای در کشور ایجاد نشود.

لاريجانی یکی از موضوعات حساس دیگر در کشور را مسائل اقتصادی برشمرد و گفت: اگر در مورد مسائلی مانند سرمایه‌گذاری، گرانی و ... که به هم پیوسته هستند، کشور از یک ایستادگی برخوردار باشد، در آن صورت فکر الهام‌بخشی خواهد داشت و مشکلات تدبیر می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdcc.sq0a2bqomla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما