پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب : 51791
منبع : خبرگزاری مهر

سکوت گران‌قیمت در برابر تخلفات مرگ‌آور

قم نيوز : قم نیوز: دیواره برشی پروژه بزرگی در یکی از خیابان‌های قم در حال تخریب است که می‌تواند تبعات خطرناکی برای امنیت این بنا به همراه داشته باشد.
سکوت گران‌قیمت در برابر تخلفات مرگ‌آور
سکوت گران‌قیمت در برابر تخلفات مرگ‌آور

به گزارش قم نیوز، پروژه‌ای بزرگ و تقریبا تکمیل شده در یکی از خیابان‌های قم وجود دارد که در عین ناباوری عده‌ای بتن قسمت بیرونی این پروژه را تخریب و میله گردها را بریده‌اند که به اصطلاح مهندسی به آن دیوار برشی می‌گویند.

در مهندسی سازه دیوار برشی، دیواری است که از عناصر اصلی اسکلت ساختمان محسوب شده و وظیفه خنثی کردن اثر بارهای جانبی وارد شده بر سازه علی الخصوص بار زلزله را بر عهده دارد.

به نظر می‌رسد تخریب عناصر سازه‌ای از جمله دیوار برشی در این پروژه که در قسمت رو به خیابان عطاران می‌باشد خطراتی را متوجه این بنا می‌کند که ممکن است در زمان بروز حادثه‌ای همانند زلزله جبران ناپذیر باشد؛ لذا طی تماسی با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم علت عدم جلوگیری از چنین اقدامی را توسط مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی جویا شدیم.

 

به گزارش قم نیوز، کاظم والانژاد،‌ مسئول واحد نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در این خصوص، اظهار داشت این پروژه از جمله پروژه‌هایی است که متأسفانه روند قانونی صدور مجوز ساختمانی به استناد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی و مقررات ملی ساختمان، از جمله معرفی ناظر توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را طی نکرده و متأسفانه پروانه این پروژه بدون ناظر معرفی شده توسط این سازمان، از طرف شهرداری صادر شده که در این خصوص نیز پیگیری‌هایی از دستگاه‌های ذیربط صورت گرفته است.

در پاسخ به این سوال که چه انگیزه‌ای باعث می‌شود مالکان دست به چنین اقداماتی بزنند می‌توان عنوان کرد؛ تغییر در کاربری‌های موجود که با توجه به موقعیت پروژه‌ها رخ می‌دهد و متأسفانه در طرح‌های اولیه تهیه شده توسط طراحان در نظر گرفته نمی‌شود، باعث چنین اقداماتی شده که منجر به هدر رفت سرمایه‌های ملی و بروز حوادث جبران ناپذیر می‌شود.

انگیزه سودآوری و کسب درآمد با تبدیل کردن بخش مهمی از یک بنا به واحد تجاری و فروش آن موضوعی نیست که دستگاه‌های مسئول به راحتی بتوانند از کنار آن به سادگی عبور کنند از این رو از نهادهای مرتبط با امر ساخت و ساز انتظار می‌رود به منظور صیانت از حقوق شهروندی و رعایت موارد فنی و قانونی باید با این گونه اقدامات برخورد جدی صورت دهند تا شاهد شیوع چنین مواردی در شهر نباشیم.
انتهای پیام / 137


https://qomnews.ir/vdccsmqp.2bqso8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما