چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : 53564
منبع : خبرگزاری فارس
عضو شوای هماهنگی مدیریت بحران استان قم عنوان کرد

شناسایی گسل‌های جدید در استان قم

قم نيوز : قم نیوز: عضو شوای هماهنگی مدیریت بحران استان قم گفت: طی مطالعات جدیدی که در حوزه گسل‌های استان قم انجام شده است تعدادی گسل جدید در این استان شناسایی شده است و باید علاوه بر شناسایی توان لرزه خیزی این گسل‌ها با اندیشیدن تمهیدات لازم و مقاوم سازی با این پدیده طبیعی سازگار شویم.
شناسایی گسل‌های جدید در استان قم
شناسایی گسل‌های جدید در استان قم
به گزارش قم نیوز مسعود مجرب اظهار کرد: بحث مدیریت بحران استان قم با رویکرد شناخت مشکلات شهری و رفع آن‌ها در حال پیگیری است و در تلاش هستیم از آخرین یافته‌های علمی جهان آگاهی پیدا کرده و خودمان را به این یافته‌های علمی مجهز کنیم.

وی با اشاره به اینکه در راستای مدیریت بحران استان قم چهار پروژه مطالعاتی داریم که دو پروژه تکمیل و دو پروژه دیگر در حال انجام است، عنوان کرد: پروژه نرم افزار تخمین زلزله استان قم درحال تکمیل است و می‌توانیم در عرصه ساخت و ساز و پیش‌بینی مخاطرات عملکرد مطلوبی داشته باشیم.

عضو شوای هماهنگی مدیریت بحران استان قم افزود: باید به محله‌های شهر ورود کنیم و علاوه بر شناخت مخاطرات، مردم را نیز از مخاطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند آگاه سازیم.

وی از برگزاری کارگاه‌های اجرایی و آموزشی در حوزه مخاطرات تهدید کننده شهر قم یاد کرد و گفت: علاوه بر آموزش مردمی برای همه گروه‌های اجتماعی، در مدارس نیز کارگاه کودکان داریم که با زبان ساده و انیمیشن دانش آموزان ابتدایی را با موضوعات بحران و مخاطرات آشنا می‌کنیم.

مجرب با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران مناطق در همه منطقه‌های استان قم، مطرح کرد: تا کنون در چهار منطقه مانور داشته‌ایم که توسط گروه مدیریت بحران مناطق برگزار شده است.

وی ادامه داد: در حوزه ساخت اماکن و ابنیه درحال ساخت دو ایستگاه اسکان اضطراری در استان قم هستیم و در نظر داریم ظرفیت استان را در حوزه ماشین‌های پشتیبانی و اماکن اضطراری افزایش دهیم.

عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم اضافه کرد: در سال‌های اخیر با وجود پیگیری‌های شهرداری هنوز حمایت مالی صورت نگرفته است و اگر بخواهیم این فعالیت‌ها را ادامه داده و وارد مراحل اجرایی شویم نیازمند امکانات بیشتری هستیم.

وی با بیان اینکه تمام ایران در منطقه پر خطر زلزله قرار دارد، خاطرنشان کرد: طی مطالعات جدیدی که در حوزه گسل‌های استان قم انجام شده است تعدادی گسل جدید در این استان شناسایی شده است و باید علاوه بر شناسایی توان لرزه خیزی این گسل‌ها با اندیشیدن تمهیدات لازم و مقاوم سازی با این پدیده طبیعی سازگار شویم.

مجرب با اشاره به پروژه نرم افزار اکشن پلن، یادآور شد: این پروژه می‌تواند به سرعت تیم‌های امدادی را پس از وقوع یک حادثه آگاه کند که خسارت وارد شده در هر منطقه به چه مقدار و با چه شدتی بوده است، همچنین این نرم افزار قابلیت هدایت از راه دور و از طریق اینترنت را دارد.

وی در ادامه از پروژه هشدار سریع یاد کرد و گفت: هنگام زلزله دو موج به سطح زمین وارد می‌شود که موج اول با سرعت بیشتری حرکت کرده و زودتر به سطح زمین می‌رسد ولی هیچ‌گونه آسیب و تخریبی ندارد و در این هنگام سیستم هشدار سریع از وقوع زلزله آگاه شده و ماشین‌های قطع‌کن را فعال می‌کند تا از انتشار گاز کلر، آتش سوزی و ایجاد خسارات بیشتر جلوگیری شود.

عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم با بیان اینکه با اعتباری نزدیک به دو میلیارد تومان می‌توانیم استان قم را با دستگاه‌های هشدار سریع و ماشین‌های قطع‌کن پوشش دهیم، تصریح کرد: ابتدا در نظر داریم مکان‌هایی که برای نصب این دستگاه‌ها مناسب هستند را شناسایی کنیم و سپس متناسب با نیاز استان قم مشغول احداث دستگاه‌های هشدار سریع و ماشین‌های قطع‌کن شویم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcc0pqp.2bq1e8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما