پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 5646
آیت الله جوادی آملی تاکید کرد:

شناسایی بلوغ فکری اجتماع به منظور برنامه ریزی‌های کلان کشور

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز بر شناسایی بلوغ فکری اجتماع به منظور برنامه ریزی‌های کلان کشور تاکید کرد.
شناسایی بلوغ فکری اجتماع به منظور برنامه ریزی‌های کلان کشور
به گزارش قم نیوز، آیت الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در دیدار با فرمانده و جمعی از معاونین راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: مردم ایران در آغاز سال نو همواره از خداوند می‌خواهند که دل‌های آن ها را متحول کند اما باید توجه داشت که مردم باید به بلوغ برسند تا مشکلات آن ها حل شود.

وی افزود: بلوغ فکری و فرهنگی نخستین شرط حل مشکلات است و در اسلام نیز افراد نابالغ مورد تکلیف واقع نمی‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مرتبط نبودن بلوغ فکری و فرهنگی به سن و سال خاطرنشان کرد: حرکت زمین و آسمان موجب رسیدن انسان به بلوغ نمی‌شود و برخی افراد حتی با وجود سن بالا، سخن کودکان را بر زبان جاری می‌کنند.

وی با تاکید بر شناسایی بلوغ فکری اجتماع به منظور برنامه ریزی‌های کلان کشور گفت: تعیین جریمه و ضبط گواهینامه یا ابطال آن ویژه انسان‌های بالغ نیست.

جوادی آملی سرعت غیر مجاز یا دیگر تخلفات را کاری غیر عقلانی دانست و تصریح کرد: عزادار ساختن چندین خانواده توسط یک فرد به وسیله تخلفات رانندگی کاری عقلانی نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه حرکت برخی افراد از سکون آن ها بدتر است افزود: بعضی انسان‌ها ورزش را تنها برای نفس ورزش می‌خواهند در حالی که نمی‌توان آن را به عنوان هدف یا شغل فرد در نظر گرفت.

وی ادامه داد: انسان‌ها دو نوع حرکت اتوبوسی و درختی دارند که در نوع نخست هیچ محصولی به دست نمی‌آید اما در حرکت درختی دارای محصولاتی هستند که برای جامعه مفید خواهد بود.

جوادی آملی با تاکید بر حرکت همگانی بر مدار اسلام و دین افزود: این امر نخستین مرحله‌ای است که انسان را به بلوغ فکری و فرهنگی می‌رساند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به استقبال برخی افراد از خطرات گفت: بخش عظیمی از این مسئله مربوط به اخلاق می‌شود.

وی گفت: برخی انسان‌ها دارای اعضای حسی سالمی هستند و خود را از خطرات مصون می‌دارند که می‌توان آن ها را عالم عاقل دانست زیرا در مواجهه با مشکلات و خطرات، آن ها را شناخته و خود را دور می‌سازند، اما بعضی دیگر از افراد مانند کسانی هستند که با وجود ادراک صحیح، دست و پای آن ها بسته بوده و نمی‌توانند از مشکلات فرار کنند و در واقع این افراد انگیزه لازم را ندارند.

جوادی آملی مثال بارز اینگونه افراد را کسانی دانست که به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند و اظهار کرد: این گروه از انسان‌ها به مشکلات موجود در این راه واقف هستند اما مشکل دیگری دارند که آن ها را از گام نهادن در این مسیر منع نمی‌‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: در دنیای بیرونی نیز کسانی وجود دارند که در کنار خوب فهمیدن، تصمیم‌های درستی نیز می‌گیرند اما در مقابل، برخی افراد با اینکه درک صحیحی دارند اما عملکردشان اشتباه است زیرا عقل عملی آن ها فلج است.

وی با اشاره به بیش از میلیون‌ها پرونده قضایی مربوط به الفبای دین در جامعه افزود: همین موارد در زمان مرگ از انسان پرسیده می‌شود و شامل مباحث علمی پیچیده نیست اما اگر کسی در زمان حیات، الفبای دین را به بازی گرفت در هنگام سوال و جواب قبر نیز این موارد را به یاد نمی‌آورد.

جوادی آملی با تاکید بر رعایت الفبای دین در زندگی مادی توسط همه افراد اظهار کرد: مدیران راهنمایی و رانندگی تلاش زیادی برای اصلاح قوانین و اجرای صحیح آن ها انجام می‌دهند که این کار آن ها قابل تقدیر است.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: قوانین باید در راستای تقویت عزم و اراده جوانان باشد زیرا بیشتر آن ها مشکل علمی نداشته و باید اراده آن ها را افزایش داد.

وی با بیان اینکه بخش تصمیم‌گیری انسان دستگاه عظیمی در درون او به شمار می‌رود خاطرنشان کرد: قرآن کریم گناه را از عوامل آلودگی دل می‌داند و برخی انسان‌ها نیز چنان آینه دل خود را غبارآلود می‌کنند که قادر به دیدن جایی نیستند.

جوادی آملی گفت: کشورهای اسلامی و غرب نیمه بیدار نیز چشم به ایران اسلامی دارند بنابراین باید با تلاش خود نسبت به افزایش صادرات فرهنگی جمهوری اسلامی اقدام کنیم.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcc.0qpa2bqeela82.html
نام شما
آدرس ايميل شما