دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
کد مطلب : 62758
منبع : خبرگزاری فارس
روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد

نگاه آموزشی موثر و عمیق در دروس دینی، قرآن و عربی

قم نيوز : روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: تلاش شده است که نگاه آموزشی مؤثر و عمیق در درس دینی و قرآن و عربی وجود داشته باشد، از این رو در حال حاضر در دروس اجتماعی، علوم تجربی، فارسی و هنر هم به طور جدی نگاه دینی وجود دارد.
نگاه آموزشی موثر و عمیق در دروس دینی، قرآن و عربی
نگاه آموزشی موثر و عمیق در دروس دینی، قرآن و عربی
به گزارش قم نیوز متن توضیحات ارائه شده از سوی روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش درباره یکی از اخبار منتشر شده در خبرگزاری فارس از قول آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید به شرح زیر است: عطف به مطلب مندرج در آن خبر گزاری، به تاریخ 97.01.18 با عنوان «برخی دست‌ها می‌خواهند سند ۲۰۳۰ را اجراکنند/نباید دروس قرآنی در مدارس کاهش یابد» پاسخ مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش وزارت آموزش و پرورش جهت تنویر افکار عمومی به استحضار می‌رساند:

تمامی فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اقدامات آموزش و پرورش صرفا بر اساس سند تحول بنیادین آموزش وپرورش صورت می‌گیرد و این وزارتخانه از رسمیت دادن به هر گونه سند موازی از جمله سند ۲۰۳۰ که می‌تواند ضمن استقلال کشور و ایجاد ابهام و دوگانگی سند تحول بنیادین را تحت الشعاع قرار دهد، خودداری می‌کند.

در خصوص ضرورت توجه آن رسانه محترم به عدم کاهش دروس قرآنی در مدارس می‌توان به موارد زیر اشاره  کرد:

تمامی مدیران، کارشناسان و برنامه ریزان بر این باورند که تعمیق معرفت و ایمان به اعتقادات اخلاق و احکام مهم ترین رسالت تشکیل نظام آموزشی است و از این رو در طراحی سند برنامه درسی به عنوان یکی از زیرنظام‌های مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به اصول، طراحی چارچوب اصول و مبانی تربیت براساس ساخت‌های شش گانه، طراحی و عملیاتی سازی اهداف و برنامه‌های حوزه‌های تربیت و یادگیری هم سو و هماهنگ با تربیت دینی، حاکمیت روح تربیت دینی همه بر کتاب‌های درسی در جهت تقویت و تثبیت اهداف دینی و توجه ویژه و عینی و عملی به تربیت دینی پای بند بوده است.

هرچند برنامه ریزان درسی معتقدند تحقق ساحت‌های شش گانه تربیت بدون تحقق تربیت دینی مسیر نیست و از این رو باید تعلیمات دینی، با مأموریت پرورش ایمان و التزام آگاهانه و اختیاری دانش آموزان نسبت به مجموعه ای از باورها، ارزش‌ها و صفات عبادی و اخلاقی در راستای تکوین و تعالی هویتی دینی و اخلاقی در برنامه درسی وجود داشته باشد.

براین اساس تربیت دینی از یک سو محور نظام تعلیم و تربیت است و از سویی دیگر به خاص در دروس دینی و قرآنی مورد توجه ویژه می‌باشد؛ البته نگاه به تربیت دینی نباید نمایشی باشد و تلاش شده است که نگاه آموزشی مؤثر و عمیق در درس دینی و قرآن و عربی وجود داشته باشد، از این رو در حال حاضر در دروس اجتماعی، علوم تجربی، فارسی و هنر هم به طور جدی نگاه دینی وجود دارد.

از ویژگی‌های برنامه درسی جدید، توجه به رشد همه جانبه انسان در تمامی ساحت‌های شش گانه تربیت است و از این رو عناوین جدیدی در برنامه درسی مانند؛ «مدیریت خانواده و سبک زندگی»، «تفکر و سواد رسانه ای»، «کارگاه کارآفرینی و تولید»، «انسان و محیط زیست» و «سلامت بهداشت» هر یک به مدت ۲ ساعت اضافه شده است.

 به طور طبیعی قرار گرفتن این دروس در برنامه درسی و ظرفیت محدود زمان رسمی (۳۵ ساعت در هفته) ضرورت بازنگری در ساعات سایر دروس را به همراه داشت، در این بازنگری مجموعه ۹ ساعت از ساعات دروس مختلف کاسته شده و مهم این که سهم درس دینی از این کاهش تنها یک ساعت در مجموع دوره آموزشی ۱۲ ساله است.

در ضمن بیان این نکته نیز لازم است که رویکرد آموزش زبان عربی در راستای فهم متون مقدس دینی، به ویژه قرآن کریم تغییر یافته و عنوان درس عربی به درس عربی زبان قرآن» تغییر پیدا کرده است که این تغییر یکی از مهم ترین اهداف تربیت دینی، یعنی انس با قرآن و توانایی ایجاد ارتباط با آن و بهره گیری مستقیم از آن را به شکل عینی دنبال خواهد کرد. در برنامه درس عربی نه به عنوان آموزش یک زبان با رویکرد ارتباطی، بلکه به عنوان محمل فهم قرآن، ادعیه و روایات آسان می‌باشد.

خواهشمند است طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdch6qn-.23nimdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما