چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : 6436
در موسسه مرفاه الكلمه قم انجام شد؛

برگزاری سومین جلسه شورای تقریب حوزه علمیه قم

قم نيوز : قم نیوز: سومین جلسه شورای تقریب حوزه علمیه قم با حضور برخی شخصیت های حوزوی و نمایندگان نهادهای حوزوی مرتبط با بین الملل با موضوع "وضعیت و امكانات تقریب در مصر"، در موسسه مرفاه الكلمه قم برگزار شد.
برگزاری سومین جلسه شورای تقریب حوزه علمیه قم
به گزارش قم نیوز، رییس شورای تقریب حوزه علمیه قم در این مراسم گفت: مصر و ایران دو بال برای حركت پویای تقریبی هستند و تضعیف و یا عدم فعالیت یكی از این دو بال، مانع از یك حركت جدی تقریبی در فضای جهان اسلام خواهد شد.

حجت الاسلام احمد مبلغی با اشاره به اینكه، تقریب بهترین قالب برای نزدیك شدن ایران و مصر می باشد، گفت: اگر مصر و ایران ابتكار عمل را در جهان اسلام به دست گیرند دیگر نیازی نیست برای خنثی كردن برخی حركت های تفرقه خواهانه و تنگ نظرانه، به زحمت بیفتیم.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی یادآورشد: فعالیت تقریبی دو كشور"ایران و مصر" به سود سایر كشورها و ملت های اسلامی است و این ارتباط باعث خواهد شد جهان اسلام نیز در یك فضای آرام به سمت پیشرفت و همگرایی هر چه بیشتر گام بر دارد.

مبلغی همچنین گفت: فرهیختگان مصری برای ارتقای جنبه های فقهی، حقوقی و علمی با شركت همه مذاهب اسلامی در فضای بین المللی بسیار علاقمند بوده و نگاه مثبتی نیز به فرهیختگان ایران دارند و این یك فرصت مغتنم است.

رییس مركز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: ارتباط فی مابین ایران و مصر بیشتر باید رنگ و بوی حركت اسلامی و تقریبی داشته باشد.

مبلغی گفت: كسانی كه دنبال خدمت به اسلام هستند و قصد دارند از ظرفیت بالای مصر، در بعد تقریب استفاده شود باید وضعیتی فرامذهبی را برای تعامل تعریف و در "كلان فضاهای اسلامی و تقریبی" این ارتباط را به صورتی فعال زنده كنند.

وی اظهار داشت: بسیاری در حوزه تلاش دارند به مصر نزدیك شوند ولی این منوط به رعایت خطوط قرمز امت است و روشن است اگر با رویكرد تمركز جدی بر امت تعامل نكنیم این خطوط قرمز شكسته می شوند.

مبلغی افزود: تقریب از مصر آغاز شده و اكنون وقت آن است كه بار دیگر تقریب با صدایی نیرومندتر، قوی تر، اسلامی تر و مدرن تر به مصر بازگردد و این به مصلحت جهان اسلام است كه ایران و مصر حركتی همگام را در جهت تلطیف شرایط تعاملی میان جهان اسلام و زدودن حساسیت هایی كه احیانا وجود دارد، شكل دهند.

وی گفت: تقریب در چارچوب حقوق یكی از زمینه هایی است كه نه تنها بدون حساسیت بوده بلكه از ابعاد امت محورانه برخوردار است و مصر و ایران می توانند بر آن تمركز كنند.

وی ادامه داد: اگر شورای تقریب حوزه به صورت پویا و فعال به راه خود ادامه دهد بركات زیادی به دنبال دارد كه یكی از آنها بازتولید آگاهی های معطوف به عرصه بین الملل اسلامی در حوزه علمیه و تبدیل شدن به كانونی از كانون های این بازتولید است.

مبلغی همچنین عمده تلاش این شورا را متمركز بر دریافت، تحلیل و جمع بندی اطلاعات نسبت به حوادث وقایع مربوط به تقریب در جهان اسلام دانست.

یك شخصیت مصری نیز در این جلسه به زبان عربی، به ارایه تحلیلی از وضعیت تقریب در كشور مصر و راهكارهای تقویت تقریب برای ایجاد وحدت میان شیعه و سنی در این كشور پرداخت.

برخی نمایندگان مراكز و نهادهای حوزوی مرتبط به بین الملل در این جلسه حضور داشتند.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdca.enik49nyi5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما