دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : 8921
قاسمی نیا خبر داد:

دوره تحکیم سواد برای جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی

قم نيوز : قم نیوز: معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم از برگزاری دوره تحکیم سواد برای افرادی که تا چهارم ابتدایی سواد داشته و یا مدرک سوادآموزی دارند، خبر داد.
دوره تحکیم سواد برای جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا با اشاره به تاریخچه سوادآموزی اظهار داشت: کنگره بین‌المللی براندازی بی‌سوادی در جهان از ۱۵ تا ۲۵ شهریور ماه سال ۱۳۴۴ شمسی در تهران با حضور وزرای آموزش و پرورش تشکیل شد و از سوی سازمان آموزشی علمی و فرهنگی ملل متحد "یونسکو" در این کنگره، هشتم سپتامبر را روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی نام‌گذاری کردند.

وی ادامه داد: سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی نیز اعلامیه هزاره سوم در شهر پاریس تصویب شد و کشورهای جهان متعهد شدند تا ملت‌هایشان را تا سال ۲۰۱۵ به یکی از اهداف آموزش همگانی برسانند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با اشاره به آمار بی‌سوادی در جهان خاطرنشان کرد: آنطور که یونسکو اعلام کرده بی‌سوادی در جهان در سال ۲۰۱۰ نسبت به دو دهه پیش از آن ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی ابراز داشت: سازمان یونسکو سطح سواد را توانایی خواندن و نوشتن تعیین کرده است اما با این وجود هنوز حدود ۷۵۸ میلیون نفر در جهان بی‌سواد هستند که نزدیک به دو سوم از این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.

قاسمی‌نیا با اشاره به ارزش سوادآموزی در اسلام عنوان کرد: اسلام بیش از ۱۴ قرن است که به موضوع سواد توصیه کرده و مسلمانان را به این مسیر هدایت می‌کند و در جمهوری اسلامی نیز این موضوع به عنوان یک هدف مقدس پیگیری ‌شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته نهضت سواد آموزی و اداره‌کل آموزش و پرورش در سراسر کشور ادغام شده‌اند، اضافه کرد: این موضوع با تغییر در دوره‌های آموزشی همراه شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با اشاره به برگزاری سه دوره سوادآموزی برای بی‌سوادان اضافه کرد: سوادآموزی، تحکیم سواد و انتقال، سه دوره‌ای هستند که در نظام آموزشی جدید برای سوادآموزی بزرگسالان برگزار می‌شوند.

وی گفت: دوره سواد آموزی شامل ۴۰۰ ساعت کار آموزشی است که طی آن افرادی که بی‌سواد مطلق هستند، با شرکت در این دوره مدرک معادل سوم ابتدایی دریافت خواهند کرد.

قاسمی‌نیا با بیان اینکه در جمهوری اسلامی سطح سواد فراتر از استانداردهای جهانی دیده شده است، تصریح کرد: در این نظام آموزشی علاوه بر کسب مهارت خواندن و نوشتن و درک متون ساده فارسی، انجام چهار عمل اصلی ریاضی، آشنایی با قرآن کریم و آشنایی با معارف دینی و فرهنگ اسلامی از الزامات سوادآموزی بزرگسالان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری دوره تحکیم سواد برای افرادی که تا چهارم ابتدایی سواد داشته و یا مدرک سوادآموزی دارند، خاطرنشان کرد: این افراد که کم‌سواد هستند نیاز به برنامه‌های آموزشی برای جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی دارند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: در حال حاضر در استان قم حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر در دوره‌های تحکیم سواد مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: در دوره انتقال نیز کسانی که دوره سواد آموزی را گذرانده‌ و می‌خواهند تحصیل را تا پایان دوره ابتدایی ادامه دهند، وارد این دوره شده و پس از اتمام آن می‌توانند وارد مراکز آموزش از راه دور شوند.

قاسمی‌نیا با اشاره به مطالبی که در دوره انتقال به افراد آموزش داده می‌شود، خاطرنشان کرد: در استان قم تلاش می‌کنیم تا برای افزایش رغبت افراد به سوادآموزی در این دوره آموزش قرآن را پررنگ‌تر در نظر بگیریم تا افراد انگیزه بیشتری برای شرکت در این برنامه‌ها پیدا کنند.

وی با اشاره به ارزش سوادآموزی در رشد و توسعه کشورها ادامه داد: باید تمام ارکان یک جامعه با هم متحد شوند و بی‌سوادی را از کل جامعه انسانی محو کنند.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcb.5bwurhb98iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما