يکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : 97015

این بوستان دیگر «جوان» نیست

قم نيوز : «بوستان جوان» قم در هفت سال گذشته پیشرفت هایی را به خود دیده است، اما همچنان مشکلات ریز و معضلات درشتی دارد که حل و فصل آن ها به همراهی و همیاری همه اطراف مسئله در یک فضای تفاهمی نیاز دارد.
این بوستان دیگر «جوان» نیست
این بوستان دیگر «جوان» نیست
به گزارش قم نیوز در پی ثبت سوژه ای در سامانه «فارس من» با عنوان «انتقاد ساکنین قم به محل احداث بوستان جوان» این سوژه در دستور کار قرار گرفت تا بررسی دقیق تری از پیشینه موضوع و همچنین چشم انداز آن صورت پذیرد.

باید گفت اگرچه نام این مکان به عنوان یک بوستان شناخته می شود، اما جانمایی آن در حریم شهر، وسعت فراوان و همچنین امکان تعریف کاربری های گوناگون، آن را از یک بوستان عادی فراتر برده و به بوستانی فرامنطقه ای تبدیل کرده است، به بیان دیگر اگرچه این بوستان در محدوده شهرداری منطقه دو قم واقع است و اهالی نیروگاه آن را در نزدیکی منطقه خود می بینند، اما در عین حال قرار داشتن آن در کنار کمربندی شهر سبب شده تا برخی گردشگران و مسافران عبوری هم تمایلی برای استفاده از آن نشان دهند.



سال ۱۳۹۳ بود که «بوستان جوان» قم با هزاران امید و آرزو در حاشیه کمربندی شهر افتتاح شد، بوستانی وسیع با انواع همسایه های ناسازگار که امید می رفت این همسایه ها گام به گام جا به جا شوند و به مناطق دیگر کوچ کنند، اما در این هفت سال، نشد آن چه که باید می شد.

ضرورت تکمیل مسیرهای دسترسی به بوستان جوان

یکی از مسائل مربوط به این بوستان، مسیرهای دسترسی به آن بوده و هست، نکته ای که در بیان زین العابدین قراچورلو به عنوان یکی از نمایندگان مردم قم در شورای اسلامی شهر جلوه گری می کند: بوستان جوان علاوه بر موقعیت فرامنطقه ای، یک موقعیت منطقه ای برای شهروندان ساکن در منطقه دو کلانشهر قم دارد که می توانند از مسیر سه راه خرمشهر به این بوستان دسترسی داشته باشند، اما در عین حال ذکر این نکته لازم است که مسیرهای دسترسی شهروندان به این بوستان کامل نیست و از این رو طرح هایی برای تکمیل این مسیرها در حال نهایی شدن است.

وی همچنین به خبرنگار فارس در قم می گوید: یکی دیگر از بحث های مربوط به این بوستان، بحث امنیت خانواده ها و افرادی است که به این بوستان مراجعه می کنند، هماهنگی این موضوع با نیروی انتظامی در دستور کار قرار گرفت و قراردادی هم در این زمینه منعقد شد، اما پیگیری ها کافی نبود و شاید همین امر سبب شد که استقبال از این بوستان بویژه در ساعات شب و تاریکی در حدّ چشمگیر نباشد.

لزوم تعیین تکلیف کاربری های ناسازگار

قراچورلو چالش دیگر این بوستان را محیط اطراف آن و برخی کاربری های مجاور می داند و اضافه می‌کند: واقعا باید به مردم و مراجعه کنندگان به این بوستان حق داد، چراکه برخی کاربری های داخل و یا اطراف بوستان مانند مرغداری ها بویژه در ایام جوجه ریزی بوی نامطبوعی ایجاد می کنند که نمی تواند برای یک بوستان فرامنطقه ای قابل قبول باشد.

وی می افزاید: البته در این سال ها و برای جمع آوری این کاربری ها، تلاش هایی بویژه در حوزه تملک از سوی مدیریت شهری انجام شده است، اما در عین حال برخی مقاومت ها هم وجود دارد و البته سند برخی مالکان نیز با مشکلاتی رو به روست، بویژه آن که مدیریت شهری در این گونه موارد تلاش دارد تا حقوق همه مردم و از جمله مالکان حاضر در محدوده رعایت شود.



اهمیت اقبال عمومی به بوستان جوان

قراچورلو ادامه می داد: البته چنین پروژه هایی هم نیاز به بودجه کافی و هم نیاز به زمان کافی برای رسیدن به وضعیت مطلوب دارند، اما چه می توان کرد که منابع مدیریت شهری محدود است و این پروژه ها به یکباره به نتیجه نهایی نمی رسند، ضمن آن که بوستان جوان به کاربری های متناسب در اطراف خود نیازمند است که ایجاد این کاربری ها نیز به اقبال عمومی مردم به این محدوده محتاج است.

وی همچنین می گوید: یکی از دلایل عدم اقبال عمومی به سرمایه گذاری در این محدوده، وجود برخی دلالان و افراد سودجوست، همان ها که این محدوده خارج شهری را برای افرادی که اطلاعات زیادی درباره آن ندارند، تقسیم بندی کرده و به عنوان کاربری مسکونی به فروش می رسانند.

مردم فریب نخورند

در این باره شهردار منطقه دو قم نیز از مردم می خواهد که با توجه به ممنوعیت فروش اراضی زراعی و ساخت ‌و سازهای حریم شهر و محدوده بوستان جوان، پیش از هرگونه خرید و فروش زمین های این محدوده، از شهرداری منطقه دو شهری استعلام بگیرند.

رضا رحیمی همچنین تصریح می کند: این اراضی در داخل محدوده شهر نیست و فاقد کاربری یا با کاربری کشاورزی است، ضمن آن که برخی اراضی به ‌صورت مشاع هستند و امکان تفکیک آن به استناد قانون منع تفکیک اراضی زراعی وجود ندارد و البته بر اساس قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، هرگونه تغییر کاربری از سوی افراد حقیقی و یا حقوقی جرم تلقی شده و از سوی مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

وی همچنین می افزاید: مطابق ماده ای از قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن، هرگونه نقل ‌و انتقال اعم از رسمی و عادی، تفکیک، افراز و صدور سند و تغییر کاربری در مورد زمین ‌های موضوع این قانون ممنوع است.


اهمیت نقش رسانه در گسترش کاربری گردشگری بوستان ها

قراچورلو در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار فارس به بحث کاربری های متناسب در محدوده بوستان جوان هم اشاره می کند و می گوید: قطعا یکی از مهم ترین کاربری های متناسب در این محدوده، کاربری های بحث گردشگری است که مدیریت شهری هم با آن موافق است، اما تا این لحظه اقبالی برای راه اندازی چنین مجموعه هایی در محدوده اطراف بوستان نشده است که البته رسانه ها می توانند در این موضوع به زمینه سازی و فرهنگ سازی روی آورند تا با اقبال برای سرمایه گذاری، شاهد تأسیس چنین کاربری هایی در آن محدوده باشیم.

وی در عین حال می افزاید: در مجموع باید گفت مردم حق دارند از کاستی های بوستان جوان شکایت داشته باشند، بویژه آن که با عدم اقبال مردم به این محدوده و عدم برقراری امنیت کامل، اقدامات لازم در این محدوده با کندی همراه است و البته پیش بینی معضلات جدیدی هم در این محدوده و در آینده می رود.

نماینده مردم قم در شورای اسلامی شهر در پایان سخنان خود از همه مسؤولان شهر و استان می خواهد تا با همت دسته جمعی زمینه را برای کاهش معضلات بوستان جوان و افزایش قابلیت استفاده عمومی از آن برای مردم فراهم کنند.

نکته مهم دیگر در این موضوع را باید از زبان شهردار منطقه دو قم شنید، وقتی که بوستان جوان را یکی از مناطق جاذب جمعیت می خواند و می گوید: مدیریت شهری برای این محدوده برنامه توسعه ای خوبی مانند تأسیس پارک ترافیک در نظر گرفته است، اما کاربری های ناسازگار و مزاحم در این محدوده شامل حدود ۱۲۰ واحد دامداری، مرغداری، انباری و یا مانند آن جمعا به مساحت حدود ۳۰ هکتار است و باید تعیین تکلیف شود.

رضا رحیمی با تقدیر از مردم قم برای پیگیری حل مشکلات این بوستان از طریق سامانه «فارس من» اضافه می کند: البته در این باره مکاتباتی با برخی دستگاه ها مانند جهاد کشاورزی و نهادهای دیگر انجام و یا اخیرا در مجمع نمایندگان استان هم به بحث گذاشته شده تا مسئله مهم ضرورت برخی جا به جایی ها از این محدوده به دیگر مناطق، در دستور کار قطعی قرار گیرد.

وی می گوید: بوستان جوان قم به برنامه ریزی درازمدت از سوی دستگاه های حاکمیتی برای جایگزین کردن ها و جا به جایی های لازم نیاز دارد، البته اخیرا الحاق حدود ۳۰۰ هکتار به این محدوده مصوّب شده، اما همچنان در فرآیند قانونی طولانی مدت قرار دارد.

بوستان جوان ظرفیت عظیم فضای سبز

مدیرعامل پارک ها و فضای سبز شهرداری قم بوستان جوان را یکی از ظرفیت ‌های عظیم فضای سبز شهر قم می داند و اظهار می کند: این بوستان در سال‌ ۱۳۹۳ در قم افتتاح شد و قرار بود با وجود امکاناتی مانند دریاچه مصنوعی و دیگر امکانات رفاهی، یکی از بهترین فضاهای تفریحی گردشگری قم باشد اما دچار مشکلاتی شد و آن گونه که باید از این ظرفیت در شهر قم بهره گرفته نشد.

پیام جوادیان با تأکید بر این که شهرداری قم در سال‌ های اخیر تلاش کرد با اختصاص اعتباراتی امر بهسازی و ساماندهی این بوستان را دنبال کند می گوید: بوستان جوان با وجود این که در حاشیه یکی از مناطق محروم قم واقع شده اما یک بوستان فرامنطقه ‌ای است و پروژه‌ های سرمایه گذاری، تفریحی و گردشگری بسیاری برای آن پیش بینی شده است اما مسائل و مشکلات متعدد از جمله معارضان ملکی و مانند آن، مانع ساماندهی و پیشرفت این محدوده شده است.



حکایت الحاقاتی که هنوز در دسترس نیست

جوادیان از پیگیری مجدانه سازمان متبوع خود در سال‌های اخیر برای رفع مشکل معارضان ملکی خبر می دهد و می افزاید: بالاخره پس از حدود سه سال و نیم پیگیری مستمر و مراجعات مُکرر به اداراتی مانند منابع طبیعی، جهادکشاورزی و راه و شهرسازی و پس از اخذ موافقت دستگاه‌ های فوق موفق شدیم مصوبه واگذاری حدود ۳۷۰ هکتار از زمین‌های بوستان جوان و تمام زمین های اطراف آن را اخذ کنیم، اگرچه این امر هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و واگذاری های لازم در عمل اتفاق نیفتاده است.

حل معضلات بوستان جوان قم نیاز به تداوم پیگیری ها از سوی مدیریت شهری و در عین حال رسیدن به یک زبان مشترک در این موضوع در بین همه دستگاه های مسؤول و البته برخی مالکان شخصی است، امری که زمینه سازی برای آن مستلزم اختصاص بودجه های لازم برای به ثمر نشستن این پروژه فرامنطقه ای در قم است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbsgb9.rhbz8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما