دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : 11155
لزوم توجه بیش از پیش به خواست شهروندان

حمل و نقل در پردیسان به کجا می‌رود؟

قم نيوز : قم نیوز: پردیسان که بیشتر از آن به عنوان تعامل انسان و آهن یاد می‌کنند در غفلت مسئولان به سر می‌برد و به ویژه در حمل و نقل عمومی دچار کاستی‌هایی است که همواره وعده و وعیدهایی برای رفع آن از سوی مسئولان داده می‌شود.
حمل و نقل در پردیسان به کجا می‌رود؟
به گزارش قم نیوز، دیگر از آن زمین‌های هموار خبری نیست، این منطقه سال‌هاست که از اقلیم خود فاصله گرفته است. پردیسان این روزها اسیر ساختمان‌هایی است که هر روز از دل خاک سر بر می‌آورند و آن را به شکل تازه‌ای مبدل می‌کنند. پردیسان روایت انسان، آهن و سیمان است. روایتی که زیبا نیست، دست کم تار و پود تنیده شده در بیش از ۱۰ سال نتوانسته روایتی زیبا از آن شکل دهد. شهر یک موجود زنده است که تاثیری متقابل بر شهروندانش می‌گذارد. هر اندازه این موجود بر اساس الگوهای انسانی شکل گیرد مسلما امنیت و آرامش را برای شهروندانش فراهم می‌کند. در طراحی یک شهر جدید ابتدا همه تاسیسات زیربنایی، خدماتی، آموزشی و رفاهی از قبل برنامه‌ریزی می‌شود سپس روند ساخت و ساز زندگی شکل می‌گیرد اما داستان پردیسان نوع دیگری است.

پردیسان شامل دو قسمت شهر و شهرک است که چند وقتی است که یکی از مناطق شهر قم به شمار می‌رود اما گویی هنوز برادری ناتنی برای دیگر مناطق است.

نخستین نیازی که در شهرک‌های حاشیه شهر به آن توجه می‌شود راه دسترسی سریع و آسان و حمل و نقل است. طراحان اولیه پردیسان گویا این مسئله جدی یعنی عبور و مرور برون شهری و درون شهری را در طراحی این منطقه در نظر نگرفته‌اند یا در قضاوتی منصفانه‌تر می‌توان گفت که نگاه جامعی به این مسئله نداشته‌اند.

اگر از کم عرض بودن خیابان‌های این منطقه بگذریم که امکان تردد اتوبوس در آن وجود ندارد، نبود وسایل حمل و نقل عمومی به اندازه کافی و عدم نظارت بر فعالیت آنها موجب شده است، شهروندان پردیسان ساعت‌ها از وقت خود را صرف عزیمت از پردیسان به هسته مرکزی شهر قم کنند.

خانم رحیمی مهندس کامپیوتر است، او می‌گوید: زمان مشخصی برای حرکت مینی‌بوس‌ها وجود ندارد گویا معیار آنها برای حرکت پر شدن است و این مسئله زمان زیادی را هدر می‌دهد.

خانم اکئوز شهروند ترکیه‌ای پردیسان از اختلاط خانم‌ها و آقایان در مینی‌بوس‌ها و ازدحام بیش از اندازه در ساعات شلوغ گلایه‌مند است.

راننده یکی از این مینی‌بوس‌ها که وظیفه جابه‌جایی ساکنان پردیسان به قم را عهده‌دار است و البته از گفتن نام خود خودداری می‌کند، در ارتباط با زمان حرکت مینی بوس‌ها می‌گوید: مینی بوس‌ها متعلق به بخش خصوصی است و برای ما به صرفه نیست که با چند مسافر حرکت کنیم.

وسایل حمل و نقل عمومی پردیسان شامل ۱۲ دستگاه اتوبوس عادی، سه دستگاه اتوبوس سریعالسیر و ۱۲ دستگاه مینی‌بوس است. البته جدیدا خط تازه‌ای هم راه‌اندازی شده است که مسافران را از پردیسان به مقابل صحن جوادالائمه در نزدیکی حرم منتقل کرده و مسافران اتوبوس‌های این خط به دلیل تردد در بستر رودخانه از ترافیک خیابان‌های بلوار امین و صفاییه در امان هستند.

با وجود گذشت سال‌ها از راه‌اندازی و اسکان مردم در پردیسان متاسفانه حلقه ارتباطی درون شهری پردیسان هنوز شکل نگرفته و سفرهای درون شهری این بخش ساماندهی نشده است.

اعظم حسینی که دانشجوی رشته حقوق و ساکن شهر پردیسان است، می‌گوید: مهد کودک دخترم داخل شهرک است و برای رفتن به آنجا از بلوار دانشگاه تا داخل شهرک باید پیاده بروم.

با توجه به مشکلاتی که شهروندان پردیسان با آن مواجه هستند ایجاد یک سیستم حمل و نقل درون شهری برای جابجایی مسافر بین شهر و شهرک ضروری به نظر می‌رسد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز در این خصوص گفت: مینی‌بوس‌ها برای تردد درون شهری هماهنگ شده‌اند و سازمان تاکسیرانی را هم ملزم کرده‌ایم تاکسی‌هایی برای خطوط درون شهری اختصاص دهند.

مسیح‌الله معصومی درباره افزایش مینی‌بوس‌ها گفت: قطعا این کار صورت خواهد گرفت اما استقبال مردم در تداوم ارائه این خدمت بسیار مهم است.

خانم سجادی خانه‌دار است او می‌گوید: اکثر مردم پردیسان ترجیح می‌دهند با وام یا حتی خرید خودروی مدل پایین صاحب خودروی شخصی باشند چون زندگی در پردیسان بدون وسیله نقلیه سخت است.

هرچند به گواهی ساکنان اکثرا صاحب خودرو هستند اما در زمان غیبت سرپرست خانوار اعضا عملا در فضای منطقه زندانی خواهند شد.

خانم تهوری شهروند پردیسان از راه اندازی اتوبوس‌های سریعالسیر اظهار رضایت کرده و اذعان می‌کند: تعداد مسافرین این خط بسیار محدود است، در حد ۱۰ نفر.

معصومی در خصوص راه‌اندازی اتوبوس سریعالسیر اظهار می‌کند: اتوبوس سریع‌السیر برای شهروندانی که سفر آنها مبدا - مقصد است قطعا گزینه خوبی است. استقبال مردم در این مدت در حد انتظار ما نبوده و ممکن است عده‌ای از شهروندان از این طرح مطلع نباشند ولی امیدواریم در آینده استقبال از این سرویس بیشتر شود.

وی ادامه داد: البته در صورت عدم استقبال از سوی شهروندان مجبور به حذف این طرح خواهیم بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم درباره ساخت پایانه مسافربری که در فروردین سال ۹۰ قول احداث آن داده شده بود، گفت: قطعه زمینی روبه‌روی دانشگاه آزاد تحویل گرفته شده و کار طراحی و تسطیح آن انجام شده و پیش بینی می‌شود این پایانه تا ابتدا‌ی سال آینده به بهره‌برداری برسد.

با ادامه وضع موجود و با توجه به واگذاری حجم عظیمی از پروژه‌های مسکن مهر در این منطقه باید آینده‌ای با جمعیت ۳۰۰ هزار نفر را برای آن پیش بینی کنیم، باید مسئولان شهرداری قم تا دیر نشده علاج قبل از وقوع داشته باشند و بس.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdccpsqs.2bqsp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما