دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب : 19290

شیار ۱۴۳ یک روایت جدید از دفاع مقدس است

قم نيوز : قم نیوز: کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ گفت: این فیلم یک روایت جدید از دفاع مقدس و به همین دلیل توانسته رضایت نسبی مخاطب را بدست بیاورد.
شیار ۱۴۳ یک روایت جدید از دفاع مقدس است
نرگس آبیار در گفت وگو با قم نیوز، با اشاره به اینکه فیلم شیار ۱۴۳ درجه اقتباسی از تفکرات ذهنی خود من بوده است اظهار کرد: این فیلم بر اساس برداشتی از کتاب اختر و روهای تلواسی است و که سال های پیش به چاپ رسیده است و به حوادث جنگ می پردازد.

وی با اشاره به اینکه این فیلم درباره یک زن است که عاشقانه انتظار فرزندش را می کشد اظهار کرد: ر واقع برای اینکه تلخی انتظار برای فرزند را نشان دهم شخصیت اصلی را یک زن قرار دادم و در عین حفظ کردن خط داستانی یعنی انتظار، روابط افراد و آدمها با یکدیگر و همچنین نوع برخورد هریک از آنها با پدیده صبر و انتظار برای دیدن عزیزانشان را مطرح می کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگیهای اصلی این فیلم این است که بدون توپ و تانک از دفاع مقدس روایات می کند خاطرنشان کرد: این فیلم در بخش خصوصی ساخته شده است وبر همین اساس نیاز بود کمی صرفه جویی کنیم و نکته دیگر این بود که می خواستیم کاری متفاوت را برای مردم به نمایش بگذاریم.

آبیار با اشاره به اینکه این فیلم به نوعی شخصیت محور است خاطر نشان کرد: در این زمینه دست رسی به منابع داخلی نیز بسیار سخت بود و تهیه کننده در این زمینه تصاویری را هم از آرشیو تلویزیون عراق گرفت. صحنه ای وجود دارد که در عملیات والفجر مقدماتی یکی از رزمنده ها مشغول فیلمبرداری است که در حین فیلمبرداری به شهادت می رسد و بعد دوربین به دست عراقی ها می افتد و این بخش به عنوان منابع آرشیوی در تلویزیون عراق موجود است و از این صحنه در «شیار ۱۴۳» استفاده کردم.

کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ با اشاره به اینکه همه عناصر این فیلم در خدمت فیلم سیال و روان است تصریح کرد: واقعیت این است که نمی خواهم در ایام جشنواره درباره این بخش از فیلم صحبت کنم و ترجیح می دهم این بخش را با مردم در اکران عمومی ببینم و درباره آن بحث کنم. اما آنچه برای من اهمیت داشت رسیدن مادر به فرزند بود که در نهایت هم این اتفاق افتاد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد گرفتن سیمرغ جشنواره فجر اظهار کرد: هیچ کس از گرفتن سیمرغ ناراحت نمی شود اما نکته مهم تر در این زمینه این است که همه منتقدان سینما از این فیلم رضایت دارند و این موضوع در کنار رضایت مردم برای من بسیار مهم است.

آبیار با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی من این بوده است که این فیلم بتواند نقش مردم را برجسته نشان دهد خاطر نشان کرد: بر همین اساس در این مسیر حرکت کردم اما باید به صورت قاطع بگویم انتظار چنین استقبالی از طرف مردم را نداشتم.

آبیار با اشاره به اینکه رضایت کردن منتقدان در تهران بسیار کار سختی است تصریح کرد: با توجه به صحبت های صورت گرفته بسیاری از منتقدان از این فیلم رضایت داشتند و امیدوارم وقتی این فیلم در استان ها نیز اکران می شود مردم از آن رضایت کامل داشته باشند.

کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ با اشاره ه اینکه رنج هایی که یک زن از دفاع مقدس متحمل شده بسیار سخت و دشوار است عنوان کرد: امیدوارم این حس در بین زنان جامعه ایرانی نیز تشکیل شوند و آن ها نیز با این موضوع ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به آمادگی خود به حضور در شهر قم خاطر نشان کرد: امیدوارم بتوانم این فیلم را در کنار مردم نیز ببینم و این موضوع در شهر قم اتفاق بیفتد زیرا نظر مردم قم در ساخت کارهای بهتر بسیار مهم و اساسی است.

جلسه نقد و بررسی فیلم شیار ۱۴۳با حضور عوامل این فیلم در روز پنجشنبه ساعت ۲۱:۳۰ در سینما وتوس برگزار می شود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcawun6.49noo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما