دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : 28736
گزارش قم نیوز از کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان قم؛

نیاز به بودجه 18 میلیارد تومانی برای اشتغال 645 نفر در روستاهای قم/قوانین اشتغال روستائیان بومی شود

قم نيوز : قم نیوز: در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان قم بر لزوم وجود بودجه‌ای معادل 18 میلیارد تومان برای اشتغال 645 نفر در روستاها و بومی سازی قوانین اشتغال تاکید شد.
نیاز به بودجه 18 میلیارد تومانی برای اشتغال 645 نفر در روستاهای قم/قوانین اشتغال روستائیان بومی شود
به گزارش قم نیوز، جلسه کمیته اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان قم ظهر امروز در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه معاون برنامه‌ریزی فرمانداری به مصوبات جلسه قبل اشاره کوتاهی کرد و تأکید نمود که باید در حوزه بخش‌ها گروه ویژه اشتغال تشکیل شود.

در ادامه بخشدار خلجستان به مشکل کارگروه بخش‌ها درزمینهٔ اشتغال اشاره و تصریح کرد: عمده مشکل کارگروه بخش‌ها درزمینهٔ اشتغال در رابطه با صدور مجوزهای یا ارائه طرح‌ها است و باید جایگاهی برای صدور مجوزها در بخش‌ها تعریف شود.

سید داوود حاج حسینی مشکل دیگر پیش رو در کارگروه بخش‌ها را در جایگاه عملیاتی کردن آن دانست و گفت: جهاد کشاورزی در ارائه مجوز دامداری کمک نمی‌کند و در رابطه با بانک‌ها هم با مشکل مواجه هستیم.

وی با تأکید بر لازم‌الاجرا بودن مصوبات خاطرنشان کرد: عمده مشکل اخذ پروانه و مسائل مشابه برای روستائیان، مشکل اقتصادی- مالی است.

بخشدار مرکزی بیشترین درخواست متقاضیان شغل را اداری دانست و افزود: بر اساس آمار دهیاری‌ها ۴۱۳ نفر در سطح روستاها شغلی ندارند. از این تعداد یکسری از متقاضیان دارای شغل هستند مثلاً دامداری خانگی دارند اما متقاضی شغل با درآمد هستند که درجایی مشغول باشند.

علیرضا خزایی به رایزنی‌های صورت گرفته برای اشتغال ۴۱۳ نفر اشاره و گفت:۱۸۰ نفر از متقاضیان شغل از طریق فنی و حرفه‌ای آموزش‌های لازم را دیده و مشغول به کار هستند.۴۱ نفر از این میان به بانک مرکزی و ۱۰ نفر هم به صندوق مهر امام رضا (ع) معرفی‌ شده‌اند.

بومی‌سازی قوانین اشتغال روستائیان

در ادامه دستور دوم جلسه را معاون برنامه‌ریزی فرمانداری با عنوان مصوبه دهم طرح‌های کمیته امداد شهرستان اعلام و مدیر کمیته امداد شهرستان قم به ارائه گزارشی در این رابطه پرداخت.

اکبر رشیدی طرح‌های کمیته امداد را طرح‌های کوچک در حوزه شهری و روستایی خواند و ادامه داد: در سال ۹۱ یک دستور کاری در رابطه با تعیین مجموعه بیکاران روستایی در دستور کار کمیته امداد قرار داشت که مجموعاً ۱۸۰۰ نفر در سامانه ثبت‌ نام نمودند. از این میان قریب ۸۰۰ نفر ساکن روستا نبودند که این افراد متقاضی شامل افراد خوش‌نشین و یا خانوارهایی بودند که سرپرست خانوارشان هم متقاضی کار بوده است. آخرین آمار ۱۰۸۶ نفر است که از این میان ۶۴۵ نفر به عنوان بیکار متقاضی سرمایه هستند که ۱۴۸ نفر در بخش مرکزی،۵۳ نفر بخش خلجستان و ۴۹ نفر بخش خلجستان و بقیه مربوط به سایر بخش‌ها هستند.

وی با اشاره به احصاء نوع شغل‌ها از طرف متقاضیان افزود: مجموعاً باید ۶۴۵ شغل ایجاد شود که اکثریت در فاز تولید هستند و نوع فراوانی‌ها در حوزه دام و طیور و کشاورزی است.

مدیر کمیته امداد شهرستان قم گفت: پیش‌بینی اعتباری بخش کهک ۶ میلیارد، سلفچگان یک میلیارد، خلجستان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و بخش مرکزی چهار میلیارد و سیصد میلیون تومان است.

رشیدی میزان اعتبارات لازم برای اشتغال ۶۴۵ نفر را ۱۸ میلیارد تومان برآورد و تصریح کرد: در بخش خانواده‌های تحت حمایت مشکلی نداریم و پرداخت و ایجاد اشتغال انجام می‌گیرد اما در مورد خانواده‌های متقاضی با مشکل اخذ مجوز برای ایجاد شغل هم در مورد مشاغل خانگی وهم مشاغل زود بازده مواجهیم.

وی به بومی‌سازی قوانین در جهت اشتغال روستائیان تأکید و افزود: در حوزه اشتغال روستایی و دام‌پروری نیاز به هماهنگی همه ارگانها در خصوص صدور مجوز است.

تعریف طرح‌های اشتغال‌زایی برای بانک‌ها

در ادامه جلسه طرح‌ها به‌صورت موردی برای بانک‌ها تعریف شد و معاون برنامه‌ریزی فرمانداری خواستار دادن طرح‌ها به ۶۴۵ نفر متقاضی شغل و مشخص کردن نوع شغل و اسم و مشخصات افراد گردید که در این میان بانک ملی متولی ۱۵ نفر برای دادن وام با نرخ سود پائین شد.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcfved0.w6dcmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما