پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب : 29489
قم نیوز گزارش می‌دهد:

زیارت اهل قبور، سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)

پنجشنبه آخر سال قمی ها برای اهل قبور برات می گیرند
قم نيوز : قم نیوز: "خوشا آنان که با عزت ز گیتی، بساط خویش برچیدند و رفتند" آخرین پنجشنبه سال همه آرامستان‌ها به رسم بر پایی سنت دیرینه «پنجشنبه آخر سال» پر می‌شود از حضور ما زندگان...
زیارت اهل قبور، سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
به گزارش قم نیور، "خوشا آنان که با عزت ز گیتی، بساط خویش برچیدند و رفتند" آخرین پنجشنبه سال همه آرامستان‌ها به رسم بر پایی سنت دیرینه «پنجشنبه آخر سال» پر می‌شود از حضور ما زندگان، زندگانی که امروز دلتنگ هستند گر چه منتظر تحول سال جدید به استقبال بهار باید با شادمانی بروند اما امروز دلتنگ عزیزانی هستند که نبودنشان در لحظه تحویل سال بیشتر احساس می‌شود امروز آمده‌ایم تا به آن‌ها
بگوییم ما نیز با یاد شما زنده هستیم.

حسین کودکی ده ساله با سینی پر از سین‌های هفت سین آمده است تا با پدر عهد و پیمان ببندد، آن طرف‌تر مادری با صدای لرزان قبر پسر را با آب و جارو خانه تکانی می‌کند و زیر لب می‌گوید پسرم امسال در کنارمان جایت خالیست.

اشک تو چشمام جمع شده بود و بغض گلوم رو گرفته بود...
گلاب و گل بود که روی سنگ ریخته می‌شد...

با دیدن این صحنه‌ها یاد شعر سهراب کردم زندگی خالی نیست، مهربانی هست، سیب هست، ایمان هست، آری تا شقایق هست زندگی باید کرد.

پنجشنبه آخر سال یا عرفه یا برات
در این شلوغی‌ها پیرزنی قد خمیده نظرم را به خود جلب کرد که در مورد مراسم پنجشنبه آخر سال این سنت دیرینه در شهرمان سوال کنم، این مادربزرگ قمی یادآوری می‌کند: پنجشنبه آخر سال که از آن در قم با نام عرفه یا برات یاد می‌شود.

به اعتقاد نیکوکلام، بانزدیک شدن فصل بهار و رسیدن نوروز، همانطور که زنده‌ها از جشن، شادی و موهبت
طبیعت بهره‌مند می‌شدند، رفتگان نیز باید سهمی ببرند.

وی خاطرنشان می‌شود: در این روز مردم براى دیدار و زیارت اهل قبور و اموات، راهى امامزاده‌ها و قبرستان‌ها شده و سبزه، شیرینی وآجیل عید را در این اماکن خیرات می‌کردند.

به گفته این مادر بزرگ مرده‌ها در این روز چشم انتظار هستند و طیارت اهل قبور ثواب بسیاری دارد.

«به قبرستان زیارت اهل قبور بروید تا یاد آخرت در شما زنده شود.» این جمله را رسول خدا (ص) فرموده‌اند.

و در جمله دیگرگفته‌اند: «زُورُوا قُبُورَ مَوْتَاکُمْ‏ وَ سَلِّمُوا عَلَیْهِمْ فَإِنَّ لَکُمْ فِیهِمْ عِبْرَةً.»؛ به زیارت مردگان بروید و بر آنان درود و سلام بفرستید، زیرا این کار درس عبرتى براى شما مى‏شود.

زیارت‌ اهل‌ قبور بسیار فائده‌ دارد، بالاخصّ زیارت‌ قبور علماء و شهداء و مقرّبان‌ درگاه‌ خدا. زیارت‌ قبور ائمّه‌ (ع) حکم‌ دخول‌ در آب‌ کرّ دارد که‌ زائر را پاک‌
و از هر آلودگی‌ منزّه‌ می‌سازد.

فواید زیارت اهل قبور
فوایدی که برای زیارت اهل قبور ذکر شده است را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. فوایدی که ثواب زیارت را عاید صاحبان قبور مى نماید. از حضرت امام باقر (ع) در مورد زیارت اهل قبور پرسیدم. حضرت فرمودند: اگر روح مرده اى در فشار و نگرانى باشد و شما بین طلوع فجر و طلوع خورشید او را زیارت کنید خداوند به او وسعت مى دهد و روح مرده را از نگرانى خارج مى گرداند.

فوایدی که ثواب زیارت را عاید زیارت کننده مى داند. رسول خدا (ص) فرمود: کسى که در مزار مسلمانان یکى از آیات قرآن را براى اموات بخواند، خداوند ثواب هفتاد پیامبر به او مى دهد، و کسى که براى اهل قبور طلب رحمت و مغفرت نماید خداوند او را از آتش جهنم نجات مى دهد و او را خندان وارد بهشت مى گرداند.

حضرت حسین بن على (ع) فرمود: اگر کسى به زیارت اهل قبور برود بر مزار مسلمانان بگوید: خدایا این ارواح فانى، و این جسدهاى
پوسیده، و این استخوانهاى متلاشى شده را که از دنیا رفته و به تو ایمان داشته‌اند به رحمت خود برسان و سلام مرا نیز بر آن‌ها نازل گردان؛ خداوند به عدد تمام بندگان خود از زمان خلقت آدم (ع) تا پایان دنیا براى او ثواب مى نویسد.

فوایدی که ثواب زیارت را نصیب دو طرف نموده؛ حضرت صادق (ع) فرمود: حضرت امیر المؤ منین (ع) فرموده: مردگان خود را زیارت کنید؛ زیرا آن‌ها از زیارت شما خشنود مى شوند، و شما هم حاجت هاى خود را هنگام زیارت قبور پدر و مادر از خدا بخواهید؛ زیرا خداوند بواسطه دعائى که بر مزار آن‌ها مى کنید حاجات شما را برآورده مى کند.

حضرت صادق (ع) فرمود: هر مسلمانى که به نیابت مردگان عمل صالحى انجام دهد خداوند ثواب آنرا براى خود او دو چندان مى کند و از آن عمل نفعى هم براى صاحب قبر مى فرستد.

زیارت اهل قبور، سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
صفوان گفت از حضرت صادق (ع) شنیدم که فرمود: کار دائمى پیامبر خدا (ص) این بود که عصر هر پنج شنبه با عده زیادى از اصحابشان به قبرستان بقیع در مدینه مى رفتند و اهل قبور را زیارت مى کردند.

کار مستمر حضرت فاطمه زهراء (ع) این بوده که: هر صبح شنبه به زیارت قبور شهداء مى رفت و از جمله بر مزار حمزه مى رفت و براى او طلب رحمت و مغفرت مى کرد.

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcb9ab5.rhb9wpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما