شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : 30122
منبع : سراج 24
قم نیوز گزارش می‌دهد؛

سعی بی فایده بزک کنندگان آمریکا/ غیرمحتمل شدن «توافق خوب هسته ای» با مصوبه جدید سنای آمریکا

قم نيوز : قم نیوز: در میانه ماجرای فکت شیت ایرانی و صراحت تناقض گفته های رییس جمهور، نوبخت، ظریف و صالحی، اما سنای آمریکا با تصویب طرحی مبنی بر اختیار ملغی کردن توافق با ایران شفافیت بسیاری به روند مذاکرات بخشید! شفافیتی که دلسوزان انقلاب در خشت خام می دیدند.
سعی بی فایده بزک کنندگان آمریکا/ غیرمحتمل شدن «توافق خوب هسته ای» با مصوبه جدید سنای آمریکا
به گزارش قم نیوز، بیش از یکسال و نیم از مذاکرات فرسایشی تیم ایرانی با غرب می گذرد. علیرغم همه دیالوگ های انتخاباتی حسن روحانی و جواد ظریف اما آمریکا همان آمریکای قبلی است. آمریکایی که به گفته جو بایدن معاون اوبا هنوز امنیت اسراییل را در اولویت قرار می دهد.

رهبر انقلاب در یکی از صحبتهای خود به جریانهایی که در داخل کشور آمریکا را بزک می کنند اشاره کرده و فرمودند: «یک عدّه سعى نکنند چهره‌ى آمریکا را بزک کنند، آرایش کنند، زشتى‌ها و وحشت‌آفرینى‌ها و خشونتها را از چهره‌ى آمریکا بزدایند در مقابل ملّت ما، به‌عنوان یک دولت علاقه‌مند، انسانْ‌دوست معرّفى کنند؛ اگر سعى هم بکنند، سعى‌شان بى‌فایده است.»

حالا و پس از ذوق زدگی های چندماهه اصلاح طلبان و طرفداران دولت در خوشبینی به آمریکا تا جاییکه از «پرواز مستقیم به نیویورک» سخن بگویند می گذرد، اما اوضاع توافق همانگونه که رهبر انقلاب پیش بینی می کردند و خوشبین نبودند، پیش رفته است و مصوبه روز پنج شنبه مجلس سنای آمریکا توافق را غیرمحتمل کرده است.

مجلس سنای آمریکا روز پنج‌شنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن کنگره اجازه پیدا می‌کند هرگونه موافقتنامه با ایران را بررسی کند یا با مخالفت احتمالی کنگره روبرو شود.

در میانه ماجرای فکت شیت ایرانی و صراحت تناقض گفته های رییس جمهور، نوبخت، ظریف و صالحی، اما سنای آمریکا با تصویب طرحی مبنی بر اختیار ملغی کردن توافق با ایران شفافیت بسیاری به روند مذاکرات بخشید! شفافیتی که دلسوزان انقلاب در خشت خام می دیدند.

اگرچه براساس فکت شیت آمریکایی که به تایید روسیه هم رسید، به هیچ وجه از لغو یکباره تحریم ها سخن گفته نشده است، اما علی اکبر صاالحی نیز چندی پیش به صراحت از تعلیق تحریم ها سخن گفت نه لغو آنها.

به گزارش رسانه ها با تصویب این طرح، دولت باراک اوباما بهانه تازه‌ای خواهد داشت تا اجرای توافق جامع هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌های ایران را به تعویق بیاندازد. پیش از آغاز رأی‌گیری در خصوص این طرح، سناتورها پیشنهاد «ختم بررسی» را که از افزودن متمم‌ها تازه به طرح جلوگیری می‌کرد، به رأی گذاشته با آن موافقت کردند.

جزئیات این طرح بدین صورت است که اختیار «ختم بررسی» (Cloture) زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بررسی یک طرح یا لایحه بیش از حد طولانی می‌شود. بر اساس قوانین آمریکا زمانی که رئیس اکثریت سنا درخواست ختم بررسی را مطرح می‌کند، این درخواست در صحن اصلی به رأی گذاشته می‌شود.

در همین حین ۱۵۰ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به اوباما نوشته اند: در حالی که مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد، ما مصرّانه از شما می‌خواهیم که در این مسیر بمانید و کار درباره چارچوب توافقنامه سیاسی را ادامه دهید و همچنان به‌سمت دستیابی به یک توافقنامه قوی و قابل راستی آزمایی بین کشورهای پنج به‌علاوه یک و ایران که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، کار کنید.

آنها در این نامه باز به موضوعی واهی اشاره کرده اند. آنها نوشته اند: اگر ما موفق نشویم، کنگره آماده باقی خواهد ماند تا اقدام کند و گزینه‌های بیشتری را به شما ارائه کند تا این اطمینان را بدهد که جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گرفته می‌شود. از عزم شما در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تشکر می‌کنیم.

توافق هسته ای ایران و ۱+۵ مدتی است که مورد بحث در محافل ایران است؛ دولت مردان می گویند مشکلات داخلی آمریکا به توافق ربطی ندارد و آنها باید پایبند توافق باشند از سوی دیگر آمریکایی ها روز به روز بر دامنه ابهامات پایبندی خود به تعهدات احتمالی را بیشتر می کنند این در حالی است که در داخل ایران اما هر روز صدایی از اینکه جزئیات مذاکرات پنهان است به گوش می رسد و این در حالی است که اختیارات مجلس ایران به نظر به شکل حداقلی باقی مانده است.

اصلاح طلبان اما که در شرایط فعلی بنای چیدن میوه لوزان در بهارستان را داشتند، به نظر می رسد با عدم توافق باید چاره دیگری بیاندیشند. نگاه جناحی این گروه به مذاکرات باعث شده است، منافع ملی و دستاوردهای عظیم هسته ای دچار یک بازی تبلیغاتی و انتخاباتی شود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchiznx.23nvidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما