پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : 31947
قم نگار گزارش می‌دهد

توسعه گردشگردی سلامت در قم/ وقتی تهدید بیماری تبدیل به فرصت رشد اقتصادی می‌شود

قم نيوز : قم نگار: توسعه گردشگری سلامت در استان قم از جمله اموری است که در این سال‌ها مرکز توجه قرار گرفته است و بحث روز محفل‌های پزشکی و درمانی است.
توسعه گردشگردی سلامت در قم/ وقتی تهدید بیماری تبدیل به فرصت رشد اقتصادی می‌شود
به گزارش قم نگار، توسعه گردشگری سلامت در استان قم از جمله اموری است که در این سال‌ها مرکز توجه قرار گرفته است و بحث روز محفل‌های پزشکی و درمانی است.

امروزه توریسم یکی از بهترین را‌ه‌های کسب درآمد است که هر کشور و شهری با توجه به ظرفیت‌ها و امکاناتی که دارد برای جذب توریست و گردشگر تلاش می‌کند؛ در واقع تلاش می‌شود که وقتی گردشگر عزم سفر می‌کند شهر یا کشور مورد نظر در بین انتخاب‌های فرد قرار گیرد که این گردشگری می‌تواند گردشگری تفریحی، مذهبی و یا زیارتی باشد.

از اهدافی که می‌تواند گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی است که در واقع از آن با عنوان گردشگردی سلامت یا توریسم درمانی یاد می‌شود.

گردشگری سلامت به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد و در قالب سفر به مکانی دیگر صورت می‌گیرد و از طریق ترک محل دائمی زندگی خود و استفاده از خدمات درمانی مقصد تلاش می‌کند تا سلامت جسمی و روحی‌اش را به دست بیاورد.

گردشگری درمانی که در ایران عمر کوتاهی دارد و از سال ۸۲ رواج یافته است، این روز‌ها در ایران رواج چشم گیری داشته و گردشگران بسیاری همه ساله از کشورهای مختلف برای استفاده از خدمات درمانی راهی ایران می‌شوند.

این صنعت که در سال ۸۲ و از طرف وزارت ارشاد و به نوعی برای ایجاد اشتغال برای فعالان حوزه پزشکی ایجاد شده بود در سال ۸۳ علاوه بر ایجاد اشتغال برای این افراد رفته رفته مورد توئجه بیشتری قرار گرفته و کم کم به اقتصاد کشور کمک کرد.

توریسم درمانی را می‌توان در شاخه‌های مختلفی چون تندرستی، درمانی و پزشکی بررسی کرد، در توریسم تندرستی شخص صرفا برای بهره گیری از خدمات درمان و پزشکی راهی شهر یا کشوری دیگر نمی‌شود بلکه با استفاده از طبیعت شفا بخش محل مقصد برای
تجدید قوا و رهایی از تنش‌های زندگی روزمره تلاش می‌کنند.

در گردشگری درمانی هم فرد برای بهره گیری از منابع درمانی طبیعی مانند آب‌های معدنی و نمک و برای درمان برخی بیماری‌ها و گذراندن دوره نقاهت عازم شهر مقصد می‌شوند که در‌ این میان ایران با استفاده از ظرفیت‌های موجود در میان کشور‌های همسایه در بحث لجن درمانی بسیار مشهور شده است.

مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی قم فرصت‌ ویژه جذب توریسم
در گردشگری پزشکی هم شخص مسافر به منظور انجام عمل جراحی یا قرار گرفتن تحت نظارت پزشکان راهی شهر دیگری می‌شود.

توسعه توریسم درمانی در کشور ما هم چند سالی است که مورد نظر قرار گرفته است و توجه مسئولان این امر را در برداشت است. مسئولیتی که کار مشترک وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری است.

مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قم یکی از فرصت‌های ویژهٔ این استان است که به جهت موفقیت‌هایش امکان جذب گردشگر سلامت را از شهر‌های اطراف فراهم کرده است و به جهت رشد روز افزون نازایی این مراکز می توانند در افزایش و رواج این صنعت نقش گسترده‌ای داشته باشند.

از سوی دیگر قم به یمن حضور بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران یکی از دو قطب گردشگری مذهبی کشور محسوب می‌شود که همین امر احتمال انتخاب قم را به عنوان مقصد گردشگری سلامت هم افزایش می‌دهد.

فردی که قصد سفر برای درمان را دارد ترجیح می‌دهد با یک تیر دو نشان زده و عازم شهری شود که هم از لحاظ پزشکی و سلامت بهره‌مند شود و هم در ساعات فراغتش از محیط پربرکت و نورانی حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران را بهره ببرد.

قم پایگاه ویژه گردشگری مذهبی و جذب توریسم سلامت
علاوه بر این قم به عنوان پایتخت جهان شیعه همواره مامن بسیاری از طلاب از اقصی نقاط دنیا قرار گرفته است و شهرت و اعتبار حوزه علمیه قم در دنیا شهره عام و خاص است.

محمد ابراهیم فقیه‌زاده رئیس جهاد دانشگاهی قم در این رابطه گفت: با توجه به حضور ملیت‌های مختلف در استان قم باید پیمایش‌های حوزه گردشگری را به شیوه جدیدی در استان قم اجرایی و در پژوهش‌های حوزه گردشگری باید به ظرفیت توریست درمانی توجه کنیم.

فرصت‌های دیگری چون جایگاه جغرافیایی مناسب و شاهراه مواصلاتی کشور و از سوی دیگر نزدیکی به پایتخت می‌تواند قم را برای گسترش و رواج این صنعت یاری دهد به شرطی که زیرساخت‌های مناسب در امر بهداشت و درمان فراهم شود و قم علاوه بر توریسم مذهبی در بحث توریسم درمانی گردشگر جذب کند.

فقیه‌زاده، دررابطه با وظعیت جذب گردشگر استان قم گفت: استان قم از ظرفیت بالایی در جذب گردشگر برخوردار است که حتی گاهی از تهران هم در این امر پیشی می‌گیرد.

افزایش مشکلات بهداشت و سلامت در جامعه و دستکاری محیط زیست توسط انسان و از سوی دیگر مشکلات دنیای مدرنیته نیاز به مراکز درمانی را هم افزایش داده است، ناباروری هم از جمله مشکلاتی است که هر روز بیشتر نمود و بروز می‌یابد.

در کشورما ۱۵ میلیون زوج وجود دارند که از این تعداد نزدیک به ۲. ۵ میلیون نابارور هستند و سالیانه ۵۰ هزار زوج به آن‌ها اضافه می‌شوند این حجم عظیم متقاضی می‌تواند در صورت ارائه خدمات مناسب به جای تهران که شلوغی و گرانی دو بخش جدا نشدنی آن است راهی قم شوند و علاوه بر درمان خود از نعمت زیارت هم بهره‌مند شوند.

تشکیل 22 هزار پرونده در مرکز ناباروری استان قم
مرکز درمان ناباروری قم اولین مرکز توریسم درمانی کشور است که مجوز سازمان میراث فرهنگی را کسب کرده است، فقیه‌زاده در این زمینه می‌افزاید: از ابتدای تاسیس مرکز درمان ناباروری در سال ۸۷ تاکنون ۲۲ هزار پرونده در این مرکز تشکیل شده است و هر روز ۲۵ تا ۳۰ پرونده در این مرکز تشکیل می‌شود و هر روز بیش از ۴۵۰ زوج به مرکز درمان ناباروری قم مراجعه می‌کنند.

زمانی می‌توان به جذب گردشگر سلامت امیدوار‌تر شد که امکانات رفاهی هم توسعه یابد، هتل‌ها و رستورانی که باید در نزدیکی مراکز درمانی ساخته شوند تا همراهان بیمار آواره خیابان‌ها نشوند و بعد از سپری کردن یک روز سخت در بیمارستان‌ها بتوانند شب را با آرامش و با امکاناتی درخور شهر مقدس قم به صبح برسانند.

استان قم در ارتقای گردشگری سلامت می‌تواند این هدف را دنبال کند که درکنار جذب گردشگر توجه افراد را به موقعیت و جایگاه این استان مذهبی از حیث علمی٬ اجتماعی و سیاسی معطوف کند. فقیه‌زاده در این رابطه افزود: استان قم ظرفیت‌های متفاوتی دارد که با تکیه بر این ظرفیت‌ها می‌توان وضعیت اقتصادی مردم را متحول کرد.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به توسعه در گردشگری سلامت باید استانداردهایی را در نظر گیریم، خاطرنشان کرد: دولت در دستورالعمل‌های خود برای اجرای خدمات توریست‌درمانی استانداردهایی را تعریف کرده که اکنون جهاد دانشگاهی استان قم توانسته به بخشی از این استاندارد‌ها برسد.

از دیگر ظرفیت‌ها و محاسن توسعهٔ توریسم درمانی جهت دهی و ترغیب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در شهرهایی چون قم است که خود رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت.
فقیه‌زاده در این زمینه ضمن اینکه ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف استان قم را یکی از دستاوردهای صنعت گردشگری دانست، تاکید کرد: ‌ اینکه توریست‌های خارجی به سمت سرمایه‌گذاری استانی سوق داده شوند می‌تواند دستاوردهای مختلف و بسیار مهمی برای قم داشته‌‎باشد.

امید است با توجه ویژه مسئولان حوزه بهداشت و علوم پزشکی استان قم، حمایت‌های وزارت بهداشت و البته سرمایه گذاری بخش خصوصی روند توسعه گردشگری سلامت را سرعت بخشید و بتوان از مواهب آن در رشد و توسعه شهر قم در کنار درمان بیماران استفاده کرد.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcd5n0s.yt0fo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما