قم نيوز : قم نگار: اگر برق شهرک صنوف قم تامین شود، انتقال اصناف کار چندان مشکلی نیست، بنابراین باید این مشکل برطرف شده و زیرساخت‌ها مهیا شود تا صنوف رقبت کنند و برای فعالیت به این شهرک نقل مکان داشته باشند.
شهرک صنوف در انتظار برق/ ربع قرن زمان برای راه‌اندازی یک شهرک
به گزارش قم نگار، مشاغلی مانند آهن‌فروشان و در و پنجره‌سازان به دلیل مکان استقرار خود مزاحمت‌هایی برای شهروندان به وجود می‌آورند. از چند سال پیش برای انتقال چنین مشاغلی به خارج از محدوده شهری شهرکی با عنوان شهرک صنوف در نظر گرفته شد ولی با وجود گذشت بیش از دو دهه، هنوز کار انتقال اصناف به این شهرک لاک‌پشتی دنبال می‌شود.

تامین نبودن زیرساخت‌ها، نامناسب بودن محل انتخاب شده و پیش‌بینی نشدن مشوق‌های لازم برای انتقال صنوف به این شهرک از جمله دلایلی بوده است که تحقق تصمیم انتقال مشاغل مزاحم به این شهرک را با چالش مواجه کرده است.

«حسن هاشمی» از جمله شهروندان قمی ساکن در بلوار شاهد که محلی برای فعالیت تعداد زیادی از صنوف مزاحم آلاینده است تصریح می‌کند: سر و صدای کار این صنوف مانع از استراحت ساکنان این منطقه شده و سبب آزار و اذیت آنها می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: فرزندانم در اثر سر و صدای صنوف آرامش و آسایش ندارند، شیطنت آنها با سر و صدا افزایش پیدا می‌کند و می‌توان بیان کرد که چنین صنوفی برای زندگی در محیط شهر مناسب نیست.

شهرک صنوف رهایی مردم از مزاحمت‌ها
شهرک صنوف دارای ۱۳۵ هکتار زمین است که در کیلومتر چهار جاده قدیم قم تهران واقع شده و در سال ۷۰ کلنگ آن زده شد تا برای تمام صنوف مزاحم شهری مکانی برای انتقال از محیط شهری وجود داشته باشد و دو صنف آهن‌فروشی و در و پنجره‌سازی می‌توانند در این شهرک استقرار داشته باشند.

صنوف مزاحم بیشتر در خیابان آیت‌الله کاشانی، قلعه کامکار، بلوار شاهد، ۲۴ متری مطهری و بلوار دانش قرار دارند و البته درب و پنجره‌سازان در کل مناطق و نواحی مختلف شهر مستقر هستند.

با توجه به اینکه شهرک صنوف سالیان بسیاری است که در حال احداث است، با احداث و بهره‌برداری این شهرک و انتقال صنوف یاد شده می‌توان بیان کرد که مردم از مزاحمت‌های این دسته صنوف رها می‌شوند و فعالان این صنف‌ها نیز با سهولت بیشتری می‌توانند به فعالیت بپردازند.

بنای استقرار آهن‌فروشان شهرک صنوف تکمیل شد
مدیر شهرک صنوف شهرداری قم با بیان اینکه در دو مرحله کار احداث شهرک صنوف آغاز شد، می‌گوید: ابتدا سازمان توسعه و عمران کار را شروع کرد و سپس سازمان میادین شهرداری کار را به عهده گرفت و نقشه‌ها را بازنگری کرد و کار تا سال ۸۸ تعطیل شد.

«حسن قنبری» ادامه می‌دهد: از سال ۸۸ با تشکیل مدیریت واحد به نام مدیریت شهرک صنوف کار به طور مجدد شروع شد و از دو صنف آهن‌فروشان و مستعمل‌فروشان آهن و صنف در و پنجره‌سازان آهنی برای انتقال دعوت به عمل آمد.

به گفته وی تاکنون ساختمان‌های آهن‌فروشان تکمیل شده است و تنها نصب در و پنجره آنها باقیمانده و لوله‌کشی آب و گاز انجام شده و جدول‌کشی معابر و شوارع آن به پایان رسیده است.

مدیر شهرک صنوف شهرداری قم با بیان اینکه اکنون برای انتقال صنوف به شهرک منتظر برق هستیم، تصریح می‌کند: کارهای برق این شهرک از طریق شهرداری مرکز انجام می‌شود، باید اداره برق همکاری کند تا برق شهرک وصل شده و بتوانیم صنوف یاد شده را به این شهرک منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه کسبه برای انتقال به شهرک صنوف اعلام آمادگی کردند، گفت: اکنون این شهرک به برق نیاز دارد، برق برای شغل کسبه زیرساخت محسوب می‌شود، برای برق این شهرک هزینه‌های میلیاردی نیاز است، ولی با توجه به وضعیت اقتصادی باید راهکاری پیدا کرد.

تامین برق و انتقال اصناف
به گفته قنبری اگر برق تامین شود، انتقال اصناف کار چندان مشکلی نیست، بنابراین باید مشکل برق برطرف شود تا صنوف برای کار در این شهرک مشکلی نداشته باشند.

مدیر شهرک صنوف شهرداری قم خاطرنشان کرد: هزینه‌های احداث شهرک صنوف از سوی اعضا پرداخت شده است و صاحبان این مشاغل یا مغازه‌های خود را برای انتقال به این شهرک فروخته‌اند یا مستاجر هستند.

به گفته وی اگر این مغازه‌ها بخواهند در شهر فعالیت داشته باشند، باید کاربری خود را تغییر دهند، زیرا به هیچ عنوان برای کاربری این شغل به آنها مجوز داده نمی‌شود، البته مالکان همکاری لازم را در این زمینه دارند.

وجود صنوف در و پنجره‌سازان و آهن‌فروشان علاوه بر آلودگی سمعی، آلودگی بصری ایجاد می‌کند، بنابراین باید با انتقال این صنوف شهر را از چنین مشکلاتی رها کرد تا منظر شهری نیز از چنین آسیب‌هایی درامان باشد.

هسته مرکزی نیز از چنین معضلی مستثنی نیست، حتی مزاحمت‌هایی برای برخی عابران در این مسیرها ایجاد می‌شود.

بنا بود شهرک صنوف در سال ۹۲ به بهره‌برداری برسد، ولی تا کنون از این اقدام خبری نیست و یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های این شهرک یعنی برق تامین نشده است.

با راه‌اندازی این شهرک، آهن‌فروشان و در و پنجره‌سازان به آن منتقل می‌شوند، ولی اکنون تامین برق ترمز انتقال صنوف به شهرک را کشیده است، تا زمانی که برق این مکان تامین نشود، نمی‌توان صنوف را منتقل کرد، زیرا برق برای صنوفی که می‌خواهند به این شهرک منتقل شوند، عامل حیاتی است.

با انتقال صنوف مختلف به این شهرک زمینه تجمیع آنها فراهم می‌شود و همچنین فضایی برای رقابت به وجود می‌آید و مشتریان نیز از دامنه انتخاب بالاتری برخوردار می‌شوند.

تاخیر در راه‌اندازی شهرک صنوف سبب می‌شود شهروندان همچنان مشکلاتی که این صنوف در سطح شهر ایجاد کرده، را تحمل کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcb8abf.rhb55piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما