قم نيوز : قم نگار: ۱۹ دی ماه سال ۵۶ روزی است که در صفحه تاریخ به نام فداکاری های مردم قم ثبت شده که جرقه ای برای ثبت انقلاب اسلامی سال ۵۷ شد.
روزی به نام مردم قم و برای همه ملت ایران/ ۱۹ دی برگ زرینی از خروش انقلابی مردم قم
به گزارش قم نگار، دی ماه که از نیمه می‌گذرد آوازه خیزش انقلابی مردم قم باز هم بعد از سال‌ها تیتر یک همه خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها می‌شود، خیزشی که آغازی شد برای انقلابی تاریخی و جهان گستر، خروشی که در دفاع از رهبر انقلاب به پا شد و به انقلاب سال ۵۷ ختم شد.

در ۱۷ دی ماه سال ۵۶ بود که روزنامه اطلاعات با چاپ مقاله توهین آمیز به امام راحل (ره) آتشی را روشن کرد که بعدها دامن خودشان را گرفت، انتشار مقاله ارتجاع سرخ و سیاه با نام مستعار احمد رشیدی مطلق در غروب ۱۷ دی ماه سال ۵۶ ولوله‌ای را در شهر قم به وجود آورد.

مردمی که از توهین به رهبر انقلابشان خشمگین بودند، در این روز عازم دفتر مراجع عظام تقلید همچون آیت الله گلپایگانی، آیت الله مرعشی نجفی، آیت‌الله علامه طباطبایی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله مکارم‌شیرازی، آیت‌الله نوری‌همدانی شدند، آیت‌الله گلپایگانی برای طلاب و مردم آیه‌ای قرآن را قرائت کردند که معنی آن این است که ظلمی که علیه امام خمینی (ره) و روحانیت صورت می‌گیرد به این دلیل است که ما در راه خدا حرکت می‌کنیم.

خونی که به جوش آمد

این صحنه‌ها خون مردم را بیش از پیش به جوش آورد و شهر قم صحنه اعتراض طلاب و روحانیون شد و رژیم هم با سد کردن راه مردم اعتراض آن‌ها را به صحنه تمام نمای مبارزه تبدیل کرد.

در سپیده گاه ۱۸ دی ماه بود که کم کم اساتیدحوزه علمیه از این اتفاق با خبرشدند و در این میان آیت‌الله یزدی و حجت‌الاسلام سید حسین موسوی تبریزی در آگاهی بخشی طلاب دیگر سخت تلاش کردند، درس حوزه‌های علمیه تعطیل شد و همه مردم قم به نوعی برای اعتراض به این اقدام منحوس روزنامه اطلاعات که در صدر آن رژیم ستم شاهی پهلوی قرار داشت به پا خواستند.

بازاریان محل کار خود را ترک کردند با طلاب و عامه مردم در دفتر مرجع تقلید آیت الله نوری همدانی با جمله: «خمینی (ره) مانند ماه می‌تابد و از عوعوکردن سگ نتیجه‌ای جز خسته‌کردن خویش، جز منفورکردن خودش چیز دیگری عاید نویسنده نخواهد شد» شور بیشتری را در وجود مردم به پا کرد.

جان‌هایی که به گلوله بسته شد

مردم که خشم از توهین به مرجع و رهبرشان وجودشان را پر کرده بود از خیابان صفائیه عازم چهارراه فاطمی می شوند که در این میان ساواک راه را بر مردم می‌بندد و خون طلاب و بازاریان و مردم قم خیابان‌های ارم و صفائیه را رنگین می‌کند، درگیری‌ها تا مدرسه حجتیه و گذر خان هم ادامه می‌یابند و مردم در گذر خان به گلوله بسته می‌شوند.

آوازه خون مردم شهر که در خیابان‌های قم جاری می‌شود شهر به شهر می‌گردد، پرچم این قیام اربعین تا اربعین در شهرهای دیگری همچون ورامین و تبریز و شهرهای دیگر می‌گردد و ریشه نهال انقلاب می‌شود و خون پاک شهدای ۱۹ دی زمینه ساز انقلابی می‌شود که در ۲۲ بهمن ۵۷ آغاز گر دوره‌ای جدید از تحولات جهانی بود وبرای همیشه ظلم ستم شاهی را در ایران پایان بخشید.

مردمی که برای دفاع از رهبر خود تا پای جان مایه گذاشتند، حالا نام خود را برای همیشه بر تارک تاریخ ماندگار کرده‌اند، و امروز بعد از بیش از ۳۸ سال هنوز هم دی ماه که می‌آید می‌توان عطر خروش مردم قم را استشمام کرد، هر سال هزاران نفر از مردم قم راهی حسینیه امام خمینی می‌شوند پیمان همیشگی خود را به رهبر انقلاب تجدید و اثبات کنند که مردم قم جان‌هایی را که در راه این انقلاب داده‌اند فراموش نخواهند کرد.

۱۹دی روز جانبازی مردم قم

آیت الله سید محمد واعظ موسوی در رابطه با اهمیت قیام ۱۹ دی مردم قم می‌گوید: ۱۹ دی یادآور خاطره جانبازی و فداکاری مردم بزرگ و انقلابی و ولایتمدار مردم شهر قیام و اجتهاد قم مقدس است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در اهمیت قیام مردمی ۱۹ دی و زمینه سازی آن برای انقلاب اسلامی افزود: در این روز ملتی که آماده قیام بر علیه رژیم خونخوار پهلوی بود به دنبال جرقه‌ای برای آتش زدن به همه بافته‌های رژیم منحوس پهلوی و سردمداران آن بود که به لطف خداوند و پیروی از مراجع عظام تقلید و به خصوص رهبر کبیر انقلاب که در آن زمان در تبعید به سر می‌بردند با زمان شناسی بسیار مناسب توانستند مردم بصیر قم همراه با طلاب علوم دینی حرکتی را آغاز کنند که شهرهای دیگر به تبع آن در بزرگداشت آن اربعین‌ها را به هم پیوند دادند تا حدود یک سال بعد از آن انقلاب مقدس اسلامی به وقوع بپیوند.

انقلابی که توانست نشانی از آزادی خواهی و مبارزه با استکبار در جهان باشد و امروز می‌بینیم که ملت‌های آزادی خواه به تبعیت از انقلاب اسلامی ایران بر علیه حکام مستبد خود به پا می خیزیند بر کوس آزادی خواهی می‌زنند.

۱۹دی، برگ زرینی در تاریخ

عضو مجلس خبرگان رهبری حرکت ۱۹ دی مردم قم را برای مبارزه با هواهای نفسانی رژیم پهلوی و تبعیت بی چون و چرای آن از استکبار جهانی دانست و افزود: رژیمی که دست در دست رژیم خودساخته صهیونسیتی گذاشته بود تا با باورهای دینی و مقدسات اسلام مبارزه کند و با کم رنگ کردن اعتقادات مردم می‌خواست در خاورمیانه به ژاندارمی خود ادامه دهد که مردم قم با حرکت ۱۹ دی سد راه این هدف شد.

وی خاطرنشان کرد: مردم قم به دنبال توهینی که در مقاله‌ای تحت عنوانی بسیار زیرکانه به امام راحل انجام شده بود توانستند همه افکار پلید و نقشه‌های شومی که آمریکا توسط محمدرضای خائن پیروی می‌کرد را نقشه بر آب کنند و این حرکت توفنده به انقلاب اسلامی ختم شد و ایران را به عنوان جایگاه امیدی برای همه مظومان منطقه و جهان قرار داد.

اگر فداکاری مردم نبود این انقلاب شکل نمی‌گرفت و تا به امروز پابرجا نمی‌ماند، تاریخ را اگر ورق بزنیم برگ‌های زرین زیادی از فداکاری‌های اقشار گوناگون مردم ایران به چشم می‌خورد و ۱۹ دی هم روزی بود که در تاریخ به نام مردم قم سند زده شد، روزی به نام مردم قم و برای ملت ایران.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdcdfz0s.yt09o6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما