دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۰۸
کد مطلب : 80502
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران:

خودکنترلی، مهم ترین راه رعایت تقوا در فضای مجازی است

قم نيوز : قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران، خودکنترلی و مراقبت شخصی را مهم ترین راه رعایت تقوای در فضای مجازی برشمرد.
خودکنترلی، مهم ترین راه رعایت تقوا در فضای مجازی است
خودکنترلی، مهم ترین راه رعایت تقوا در فضای مجازی است
به گزارش قم نیوز دکتر معصومه نصیری اظهار داشت: در هر فضایی که انسان به کنشگری و تعامل می پردازد، ملزم به رعایت اصول و قواعدی است و هر چه محیط ناشناخته تر باشد رعایت آن اصول مهمتر به شمار می آید.

وی افزود: در فضای کمتر شناخته ای چون فضای مجازی، تعیین اصولی اخلاقی و رعایت تقوا برای بهره گیری از فناوری ها دارای اهمیت است، لذا بنیان های ارزشی و مسئولیت های تک تک ما در این فضا، چارچوب اخلاقی برای فعالیت و کنشگری مان را تعیین می کند.

نصیری تصریح کرد: اهمیت تعیین اصول تقوا برای کاربران کنشگر در این فضا از این روست که از سویی، امکان مخفی بودن و بی نام بودن، زمینه بی تقوایی را در این فضا بیش از فضای واقعی فراهم می کند ؛ و از سوی دیگر گستردگی کاربران و مخاطبان مطالب منتشره از سوی ما مسئولیت مان را در برابر کنش ها افزایش می دهد؛ زیرا هر فعل و کنش اخلاقی یا بی تقوایی ما به تعداد گیرندگان آن برایمان تبعاتی به همراه خواهد داشت.
این پژوهشگر سواد رسانه ای یادآور شد: نباید اجازه دهیم ویژگی جویندگی و برانگیختگی در هنگام کنشگری، ما را به شکستن حریم ها ترغیب کند و نباید تحت تاثیر برخی رفتارهای به ظاهر مدرن و ترقی خواهانه برخی کنشگران، مرتکب کنش هایی شویم که منجر به بی تقوایی در این فضا شود.

وی افزود: از نشانه های رعایت تقوا در فضای مجازی این است که از انتشار هرگونه مطلبی که شائبه افترا، تهمت، غیبت و منکری در این فضا باشد، به شدت احتراز کنیم. در عین حال باید از نشر و بازپخش هر مطلب و مبحثی که سودآور نبوده یا تنها از باب احتجاج باطل یا غلبه بر مخاطبی در فضای عمومی قابل انعکاس است، اجتناب کنیم.

نصیری یادآور شد: تقوا در فضای مجازی یعنی باید از دستکاری اطلاعات (کم و زیاد کردن و تغییر مضامین) و مطالب منتشره دیگران و حذف متعمدانه بخش هایی از آن به گونه ای که برداشت دیگری از محتوای آن بشود، پرهیز کنیم و لذا نباید مطالب و اخبار غیر واقع و کذب را با هدف تخریب و تشویش اذهان و افکار عمومی منتشر کنیم و باید کلیه رفتار و کنشگری هایمان در فضای مجازی را براساس منطق، وجدان، و ارزش های عرفی و انسانی تنظیم کنیم.

قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران در خاتمه گفت: افرادی که عادت کرده اند مراقب خود باشند در هر فضایی قرار گیرند به راحتی می توانند خود را کنترل کنند و مراقب رفتار و گفتارشان و حرکاتشان باشند ،گویی یک ابزار خود کنترلی در این گونه افراد وجود دارد؛ وقتی رعایت برخی اصول، جزئی از عصاره وجودی مان شد دیگر فرقی ندارد این رفتار در کجا و در چه فضایی خرج می شود، چرا که مهم رعایت آنها است حال چه در فضای حقیقی باشد چه در فضای مجازی.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcewn8v.jh877i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما