سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : 34356
مسئول بسیج سازندگی استان قم :

۹ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت می‌شود

قم نيوز : قم نگار: مسئول بسیج سازندگی استان قم با اشاره به اینکه در سال ۹۴ نزدیک به ۹ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت می‌شود، گفت: در دو سال گذشته ۷۰۰ کارگاه در بخش‌های مختلف اقتصاد مقاومتی با اعتباری بالغ بر ۱۱ و نیم میلیارد تومان ایجاد شده است.
۹ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت می‌شود
به گزارش قم نگار، هر کشوری بسته به شرایط و وضعیت خود نقشه راه مهمی برای اقتصاد خود تعیین می‌کند و طبق همین نقشه راه سیاست‌های اقتصادی خود را طراحی و به مرحله اجرا می‌رساند، کشور ما نیز با توجه به ضربه‌هایی که در سال‌های اخیر به دلیل تحریم و مسائل دیگر در مسائل اقتصادی خورده است نیاز به ترمیم و بازسازی مجدد دارد.

سیاست‌هایی که در سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است بهترین راهی است که با عمل به آن می‌توان اقتصاد را در مقابل تهدیدهای خارجی بیمه کرد، حمایت از تولید داخل و اهمیت دادن به منابع داخلی که در این مؤلفه‌ها بر آن تاکید فراوانی شده است تضمین کننده رشد اقتصادی کشور است اگر به صورت صحیح به کار گرفته واجرا شود. سید حسین فرهادی مسئول بسیج سازندگی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با تاکید بر اجرای صحیح دستور العمل های اقتصاد مقاومتی می‌گوید: برای سال ۹۴ نزدیک به ۹ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای عرصه‌های مختلف اقتصاد مقاومتی داریم که به کار گرفته خواهد شد.

از چه سالی و بر چه اساسی موضوع اقتصاد مقاومتی در کشور فراگیر شد؟

طبق فرمایشات مقام معظم رهبری از سال ۹۱ این موضوع را به صورت جدی شروع کردیم ازاین‌رو سال ۹۱ به صورت فرهنگ‌سازی، آموزش، ترویج اقتصاد مقاومتی در مناطق فقیرنشین به ویژه روستاها برای اینکه روستاییان بدانند به چه نحوی می‌توانند در اقتصاد مقاومتی مشارکت داشته باشند گذشت.

به چه نحوی افراد توانمند در عرصه اقتصاد مقاومتی شناسایی‌شده‌اند؟

در سال ۹۱ که بررسی‌هایی را انجام می‌دادیم متوجه شدیم افرادی با توانمندی و سطح آموزشی بالا وجود دارند و حتی در مواردی نیز مشتاق کار هستند اما نیاز به تسهیلات دارند تا بتوانند کارگاه اجرایی خود را عملیاتی کنند ازاین‌رو بسیج به این نتیجه رسید و از سال ۹۲ اعتباراتی را برای عرضه تسهیلات در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی فراهم کرد.

اقتصاد مقاومتی چه عرصه‌هایی را فرامی‌گیرد؟
مواردی که به صورت ابلاغیه برای ما اعلام شد بیشتر در مورد امنیت غذایی بود، این عرصه‌ها عبارت‌اند از: پرورش ماهی، دام سبک و سنگین، مرغ بومی، سایر ماکیان، شترمرغ، کود ورمی کمپوست، پرورش زنبور عسل، پرورش قارچ خوراکی، کشت زعفران، موارد مربوط به گلخانه، اصلاح باغات، گیاهان دارویی به ویژه در مناطقی مثل استان قم و پرورش شترمرغ به دلیل کویری بودن محیط قم است.

در سال جاری آیا مورد جدیدی به این عرصه‌ها اضافه‌شده است؟

امسال صنایع‌دستی و تبدیلی نیز به این مقولات اضافه‌شده است بسیج سازندگی در این عرصه‌ها به دنبال بسترهایی است که مغفول واقع‌شده‌اند. در مجموعه سال‌های ۹۲ و ۹۳ نزدیک به ۱۱ و نیم میلیارد تومان تسهیلات پرداخت‌شده و نزدیک به ۷۰۰ کارگاه در عرصه‌های مختلف گسترش داده شد.

در سال ۹۴ چه میزان اعتبار به طرح‌ها تخصیص داده‌شده است؟
برای سال ۹۴ نزدیک به ۹ میلیارد تومان مصوب برنامه استان است، احداث حوضچه‌های دو منظوره برای پرورش آبزیان، پرورش سایر ماکیان، پرورش قارچ خوراکی و پرورش شترمرغ که به صورت کلان استقبال خوبی شده است را همراه با سایر موارد در برنامه داریم. امسال صنایع تبدیلی مانند اسانس گیری، ترشیجات و رب گیری و... در برنامه‌های ما وجود دارد،

قم فردا:برخی از کسانی که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند از تعامل ضعیف ادارات گله‌مند هستند، آیا تعاملی با ادارات صورت گرفته است تا همکاری‌ها افزایش یابد؟

بسیج سازندگی تعاملات خوبی را با سایر دستگاه‌های سطح استان دارد و این ادارات نیز استقبال خوبی از طرح‌ها انجام می‌دهند، بسیاری از طرح‌های که ما داریم جز برنامه‌های همین دستگاه‌ها است به‌طور مثال جهاد کشاورزی برنامه‌های هماهنگ با اقتصاد مقاومتی بسیاری دارد که همکاری نیز در این زمینه‌ها خوب است.

البته در برخی از دستگاه‌ها با توجه به قوانینی که وجود دارد به محدودیت‌هایی برمی‌خوریم در حال رایزنی هستیم و ستاد تسهیلی هم ایجادشده است تا مشکلات برطرف شود، به دنبال این نیستیم که محصول غیربهداشتی و یا کار غیرقانونی انجام دهیم و می‌خواهیم تمام ضوابط بهداشتی رعایت شود.

آیا مشکلی برای حمایت از عرصه‌های مختلف وجود دارد؟

مشکلی که وجود دارد این است که در قوانین عرصه‌های خرد به ویژه در استان قم دستورالعمل خاصی وجود ندارد البته این موضوع را به مرکز اطلاع‌رسانی کرده‌ایم تا مشکلات برطرف شود.

در آینده چه برنامهٔ جدیدی خواهید داشت؟

در هفته بسیج نمایشگاه پوشاک اسلامی را در برنامه‌هایمان داریم که توسط بسیج اصناف دایر خواهد شد، ارائه ویزیت رایگان ویژه بسیجیان اصناف و ایجاد ایستگاه صلواتی در محدوده بازار را توسط بسیج اصناف را خواهیم داشت.

در آستانه اربعین حسینی بسیج دانشجویی در قالب اردوهای جهادی در مرز مهران به زائران امام حسین (ع) خدمت خواهد کرد، دیدار با خانواده‌های شهدا و اجرای برنامه‌های اردوهای یک‌روزه را به صورت نمادین داریم، افتتاح ۳۲ پروژه عمرانی که توسط گروه‌های جهادی انجام‌شده است و نزدیک به ۸۰ عرصه اقتصاد مقاومتی که تسهیلات در سال جاری دریافت کرده‌اند را همزمان افتتاح خواهیم کرد.

مسجد روستای مرادآباد که از اعتبارات قرارگاه سازندگی قرب کوثر وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان هدیه رهبری به مناطق محروم جهت محرومیت‌زدایی تخصیص داده‌شده است نیز به صورت نمادین از بین چندین پروژه دیگر در تاریخ ۱ آذر افتتاح می‌شود. همچنین در این هفته در خصوص مسائل مربوط به کشاورزی در مناطق روستایی بسیجیان به مسائل مشاوره کشاورزی خواهند پرداخت.

آیا برنامه کشوری نیز در آینده نزدیک در عرصه اقتصاد مقاومتی دارید؟
همایش طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی در تهران و برگزاری نمایشگاه محصولات اقتصاد مقاومتی دو برنامه کشوری است که برخی از فعالین در استان قم شناسایی و اعزام خواهند شد.

سخن پایانی:
در مجموعه سپاه مجمعی با زیرمجموعه‌هایی که سازمان بسیج سازندگی نیز یکی از متولیان کارگروه‌های آن است تشکیل‌شده است و ازاین‌رو کارگروه اقتصادی به بسیج سازندگی واگذارشده، تلاش ما این است که با برپایی اتاق فکرهای لازم در مناطق روستایی و محروم بتوانیم قدم مهمی برداریم و فرمان مقام معظم رهبری در رابطه به اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcaiene.49nym15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما