سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : 15657
جولان سگ‌های ولگرد در پردیسان

وقتی زوزه سگ‌های ولگرد نوای دلنشین خروس را بی‌معنا می‌کند

قم نيوز : قم نیوز: وجود سگ‌های ولگرد در پردیسان آسایش مردم را بر هم زده و مردم این منطقه مجبورند شب تا صبح به صدای پارس کردن‌های پی درپی این حیوان گوش فرا دهند.
وقتی زوزه سگ‌های ولگرد نوای دلنشین خروس را بی‌معنا می‌کند
 به گزارش قم نیوز، اینکه برخی از خیابان‌ها آسفالت نشده، تاکسی و یا اتوبوس به بعضی از مسیرها ورود پیدا نمی‌کنند و در همین مسیرها سوپرمارکت هم نیست و یا امکانات رفاهی حداقل در شهرک پردیسان وجود دارد همه و همه جای خود دارد اما شاید خالی از لطف نباشد که حرفی هم از سگ‌های ولگرد زده شود تا شاید این یکی، مسئولان را از خواب غفلت بیدار کند.
 
مردم این منطقه از اینکه توانسته‌اند با پس‌انداز اندک خود صاحبخانه شوند بسیار خرسند هستند اما این دلیل نمی‌شود که مسئولان فکر کنند، همین که سقفی برای آنها ساختیم کار را تمام کرده‌ایم و هیچ اقدام دیگری نیاز نیست و شهروندان هم حق هیچ گونه اعتراضی ندارند و مجبورند بسوزند و بسازند.
 
نه تنها مردم ساکن در پردیسان بلکه برای هیچ کسی خوشایند نیست که موقع خواب مجبور باشد صدای لالایی سگ‌های ولگرد را تحمل کنند و همواره از وجود آنها احساس امنیت نکنند.
 
برخی از خیابان‌های این شهرک مسکونی به گونه‌ای است که هیچ کسی جرأت نمی‌کند بعد از غروب آفتاب وارد آنجا شود ولی وقتی چاره‌ای نباشد انسان با همه سختی‌ها مجبور می‌شود تا در بدترین شرایط به زندگی خود ادامه دهد.
 
در این جا صاحب نظر زیاد است بنابراین سخن خبرنگار شاید چندان کارساز نباشد و بد نیست حرف مسئولین هم در این زمینه شنیده شود.
 
 طرح پیشنهادی شهردار پردیسان
 
سید عبدالله سلیمانی صرمی شهردار منطقه هشت با بیان اینکه سازمان بازیافت متولی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است عنوان می‌کند: با توجه به اعتراض‌های مکرر مردم نسبت به این موضوع با سازمان پسماند که متولی این امر است مکاتبات زیادی انجام داده‌ایم که در حال بررسی آن هستند.
 
شهردار منطقه پردیسان می‌افزاید: متأسفانه در این زمینه در بخش اجرایی مجری خوبی برای کار وجود ندارد و پیمانکاران استقبال خوبی برای تلف کردن سگ‌های ولگرد نمی‌کنند و همین باعث شده تا این اقدام همچنان نا منظم پیش برود.
 
وی می‌گوید: سه ماه گذشته پیمانکاری برای انجام این پروژه در نظر گرفته شد و مکانی هم برای آنها تهیه کردیم اما پس از یک ماه که حدود 70 قلاده سگ را تلف کردند، از ادامه کار صرف نظر کرده و به دلیل برخی مسائل شخصی کار را واگذار کردند.
 
سلیمانی در ادامه به خرافه پرستی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: پیمانکاران بر این عقیده بودند که تلف کردن سگ‌ها در زندگی ‌آنها تأثیر گذاشته و بد می‌آورند و همین امر موجب شد از ادامه اجرای پروژه خودداری کنند.
 
وی بیان می‌کند: اخیراً شنیده شد که در یکی از شهر‌ها بحث عقیم کردن سگ‌ها با مواد خوراکی مطرح است و ما نیز به سازمان متولی پیشنهاد این کار را داده‌ایم و منتظر نظرات آنها در این زمینه هستیم.
 
شهردار منطقه هشت شهرداری قم در ادامه به مسائل قانونی در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از سگ‌ها هم به عنوان نگهبان در کارگاه‌های ساختمانی هستند که بنا بر قانون ما نمی‌توانیم برای آنها برنامه‌ای داشته باشیم.
 
سلیمانی می‌افزاید: درست است در این زمینه از طرف شهروندان نیز اعتراضات زیادی شده اما چون در بحث تلف کردن سگ‌ها موفق نشدیم امیدواریم بتوانیم با اجرای طرح عقیم کردن به جمع‌آوری آنها کمک کرده و برای مردم آسایش را فراهم کنیم.
 
وجود سگ‌های ولگرد چهره خیابان‌ها را مخدوش کرده است
 
مسعود هاشمی یکی از شهروندان این منطقه با انتقاد از مسئولان و بی توجهی آنها می‌گوید: متأسفانه گویا برخی مسئولین این منطقه را جدای از شهر قم می‌دانند و آنطور که باید به آن توجه نمی‌کنند.
 
وی ادامه می‌دهد: شاید بسیاری از قسمت‌های پردیسان بوستان‌ها و پارک‌هایی وجود داشته باشد اما این امکانات رفاهی به میزان مساوی در تمام خیابان‌ها تقسیم نشده و فقط عده‌ای که در خیابان‌های اصلی زندگی می‌کنند از این امکانات بهره می‌برند.
 
هاشمی با اعتراض به وجود سگ‌های ولگرد در این منطقه بیان می‌کند: رفت و آمد این سگ‌ها در خیابان‌ها به صورت عادی واقعاً چهره شهر را مخدوش کرده است و انتظار می‌رود تا مسئولان توجه بیشتری به این موضوع مهم داشته باشند و از بروز مشکلات و حوادث جلوگیری کنند.
 
چه کسی وظیفه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را بر عهده دارد؟
 
یکی دیگر از شهروندان منطقه پردیسان که کارمند است، در ادامه گزارش می‌گوید: هر روز صبح زود که می‌خواهم از خانه خارج شوم با دیدن این سگ‌ها احساس امنیت نمی‌کنم چرا که به دلیل نبود اتوبوس مجبورم برای رسیدن به خیابان اصلی مسیر زیادی را طی کنم.
 
محمد معتمدی با تاکید بر اهمیت توجه به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد می‌گوید: ما با هر کجا تماس می‌گیریم کسی پاسخگو نیست و هر ارگانی وظیفه جمع‌آوری سگ‌‌های ولگرد را بر عهده دیگری می‌گذارد و معلوم نیست بالاخره چه کسی این وظیفه را دارد.
 
او می‌افزاید: مسئولان بهتر از ما می‌دانند که سگ‌های ولگرد علاوه بر آسیب زدن به چهره خیابان‌ها عامل بروز بیماری‌هایی نیز هستند بنابراین بهتر است تا به وجود سگ‌‌های ولگرد رفتار بی‌تفاوت نداشته باشند.
 
وقتی سگ‌های ولگرد امنیت را از شهروندان می‌گیرند
 
نرگس کرباسچی از دیگر شهروندان پردیسان با اشاره به اینکه سگ‌های ولگرد امنیت را از مردم منطقه می‌گیرند خاطرنشان می‌کند: با توجه به دور بودن مغازه‌ها و نانوایی مجبور هستیم گاهی فرزندان خود را برای تهیه وسایل مورد نیاز منزل به بیرون بفرستیم اما وجود سگ‌های ولگرد موجب ترس آنها شده است.
 
وی اظهار می‌دارد: امیدواریم مسئولان با توجه به همه این مشکلاتی که برای شهروندان وجود دارد در راستای بهبود وضعیت، خدمت رسانی و امکانات رفاهی تلاش بیشتری کنند و لحظه‌ای فکر کنند که اگر خودشان بودند چگونه می‌توانستند در این شرایط به سر ببرند.
 
سالانه تعدادی از این سگ‌ها جمع‌آوری شوند و یا از طریق بیماری‌های مختلف از بین بروند اما همواره شاهد وجود و مزاحمت‌های آنها در شهر هستیم.
 
شاید بشود از همه مشکلاتی که سگ‌های ولگرد برای انسان‌ها به وجود می‌آورند غافل شد اما اینکه چند نوع بیماری بین حیوان و انسان وجود دارد، هرگز قابل چشم پوشی نیست بنابراین نمی‌توان نسبت به جولان این سگ‌ها در خیابان‌های شهر بی تفاوت بود.
 
به گفته کارشناسان مرکز بهداشت بیماری کیست هیداتید و هاری از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود و این در حالی است که علایم بروز آن ممکن است بعد از چندین سال نمایان شود.
 
با توجه به رابطه نزدیک سگ‌ها با انسان‌ها خطر ابتلا به این بیماری امروزه بیشتر شده و باید جدی گرفته شود.
 
محققان می‌گویند سگ نخستین حیوانی است که توسط بشر اهلی شده و همین باعث شده تا بیشتر با انسان‌ها در ارتباط باشد و در بیشتر مواقع دیده می‌شود که به عنوان دوستی با وفا برخی آن را نگهداری می‌کنند در حالی که بیش از 100 نوع بیماری می‌تواند از این حیوان به انسان سرایت کند که بیماری‌های انگلی و روده‌ای هم از این دسته هستند.
 
افزایش این سگ‌ها معضل بزرگی بوده که تنها با اقدامات جدی و پشتکار مسئولین قابل حل است و باید هر دستگاهی به وظیفه خود توجه داشته و برای جمع‌آوری سگ‌ها و جلوگیری از بروز حوادث ناشی از وجود این حیوان جلوگیری شود.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcd590f.yt0kk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

حامد
با سلام به شهردار منطقه هشت
آقای شهردار شما به عنوان یک مسئول اگر نتوانید با این معزل به صورت مقتدر اقدام کنید پس همان بهتر که از سمت خود کنار بروید و کار به دست کاردان دهید و فکر می کنم که شما این کار را بکنید بهتر است ثواب هم دارد
در دیگر جاهای دنیا با این حیوان باوفا چجور رفتار می کنند، اینجا میخوان سگ ها رو معدوم کنند!؟!؟!؟
اقلا اینا رو بصورت زنده دستگیر کنید و در یک مکان امن نگهداری کنید یا حداقل تعداد کمی رو بکشید!؟!؟! گناه دارن به خدا!؟!؟!؟