يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : 15630
قم نیوز گزارش می دهد:

دوزخ مشکلات در محله‌های مسکن مهر قم/ زهر مشکلات در کام شهروندان

قم نيوز : قم نیوز: بلوار بهشت در پردیسان، جایی که قرار بود مامنی باشد برای خانه‌دار شدن تنی چند از شهروندان قمی اما این شادی رهایی از مستأجری با زهر مشکلات به کام آنان تلخ شد.
دوزخ مشکلات در محله‌های مسکن مهر قم/ زهر مشکلات در کام شهروندان
 به گزارش قم نیوز، «پیاده‌روسازی نشده؛ ورودی مجتمع‌ها خاکی است. فضای سبز نداریم. فشار آب کم است. تاکسی و اتوبوس‌ها به این منطقه سرویس‌دهی نمی‌کنند. آسفالت خراب است. تردد کامیون‌ها آسایش را کم کرده و سگ‌های ولگرد احساس امنیت را از بین برده‌اند. نانوایی نداریم. اغذیه‌فروشی فاصله بسیاری تا مجتمع‌ها دارد. بلوار آنقدر باریک است که تردد دو خودرو همزمان از یک سو ممکن نیست... » اینها توصیفات محمد بابایی، شهروند قمی از محل زندگی‌اش است.
 
در اینجا گویا زندگی را باید با حداقل‌ها ادامه داد. 20 دقیقه تا هر ایستگاه اتوبوس و تاکسی فاصله هست. هیچ اثری از زیبایی‌های شهرسازی یا فضای سبز دیده نمی‌شود و کودکان برای گذران وقت مجبورند نزدیک به ورودی مجتمع‌ها خاک‌بازی کنند.
 
بلوار بهشت پردیسان صدها خانوار را هم‌اکنون در خود جای داده و اگر تمام مجتمع‌های آن به متقاضیان واگذار شود، این رقم به چند برابر می‌رسد اما هنوز از حداقل امکانات رفاهی و خدماتی خبری نیست.
 
وضع بد ساخت بلوار و تنگ‌نظری در تقسیم فضاها هم موجب شده بسیاری که واحدهای خود را از تعاونی‌ها تحویل گرفته‌اند، تمایلی به ساکن شدن در آن نداشته باشند.
 
شهرداری یا شهرسازی؛ مسئله این است
 
معجون مشکلاتی که ساکنان بلوار بهشت پردیسان را گرفتار کرده است نیاز به همت همه‌جانبه مسئولان دارد. با این حال دو نهاد مرتبط در این زمینه یکی اداره کل راه و شهرسازی و دیگری شهرداری هر کدام مسئولیت‌ کارها را به عهده دیگری می‌اندازند و مشخص نیست ساکنان این بلوار از کدامیک باید امید رسیدگی به مشکلاتشان را داشته باشند.
 
بسیاری پیکان توجه را در زمینه مشکلات پردیسان به سوی اداره‌کل راه و شهرسازی می‌گیرند و معتقدند این اداره كل در طراحی و ساخت این منطقه تنگ‌نظری داشته است.
 
مهدی باسمه، کارشناس امور پردیسان اداره‌کل مسکن و شهرسازی با اشاره به نقشه‌ای که برای این منطقه تدوین شده، گفت: مشکلاتی مانند باریک بودن معابر و یا کمبود فضای سبز به نقشه اولیه شهر بر می‌گردد که سال‌ها پیش تدوین شده است. در این نقشه کاربری هر فضا مشخص شده است.
 
کل مساحت 1500 هکتاری پردیسان نقشه‌ای دارد که لکه‌های فضای سبز از پیش در آن تعبیه شده است. با این حال باسمه می‌گوید اگر شهروندان نیاز جدی در منطقه‌ای نسبت به فضای سبز احساس کنند، باید با مکاتبه با این اداره درخواست خود را پیگیری کنند که در صورت امکان رسیدگی خواهد شد اما برای باریک بودن معابر نمی‌توان کاری انجام داد.
 
پیاده‌روهای خاکی
 
پیاده‌روسازی یکی از درخواست‌های ساکنان این بلوار است که گویا متولی مشخصی ندارد. کارشناس امور پردیسان اداره‌کل راه و شهرسازی در حالی مسئولیت پیاده‌روسازی را به عهده شهرداری می‌اندازد که سیدعبدالله سلیمانی، شهردار پردیسان، این امر را یکی از شروط تحویل مناطق شهری به این نهاد ذکر می‌کند.
 
به گفته وی شهرداری در منطقه پردیسان یا هر جای دیگر تنها در صورتی کار را از اداره‌کل راه و شهرسازی تحویل می‌گیرد که احداث خیابان، پیاده‌روسازی و جدول‌کشی به اتمام رسیده باشد و وظیفه شهرداری تنها تعمیر و نگه‌داری این زیرساخت‌ها است.
 
باریک بودن معابر نیز به اداره كل راه ‌و شهرسازی مرتبط است با این حال سلیمانی می‌گوید اگر فضای پیاده‌رو اجازه دهد، در زمان تعمیر جدول‌کشی‌ها تلاش می‌کنیم این بلوار را کمی وسیع‌تر کنیم تا بخشی از مشکلات شهروندان مرتفع شود.
 
اختصاص اتوبوس برای ساعات خاص
 
مشکل وسایل نقلیه عمومی یکی دیگر از مسائلی است که ساکنان بلوار بهشت پردیسان را آزار می‌دهد. مراجعات مکرر در چند ماه اخیر به شهرداری بی‌ثمر بوده است.
 
شهردار منطقه پردیسان می‌گوید جمعیت کم این منطقه مشکل ساز است چرا که برای اتوبوس‌ و تاکسی رفتن به این بلوار و حوالی آن صرفه اقتصادی ندارد.
 
وی با این حال از نامه‌نگاری با شهردار در این رابطه صحبت می‌کند و اینکه قرار است برای ساعاتی که رفت و آمد بیشتر است به برخی از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها یارانه داده شود تا ساکنان این محله را جابه‌جا کنند.
 
طراحی تنگ‌نظرانه
 
حسین رضایی‌نسب، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از جمله کسانی است که به طرح شهرسازی منطقه پردیسان انتقاد دارد.
 
او می‌گوید در طراحی این منطقه مناطق بسیار بزرگ با کاربردی مسکونی ایجاد شده بدون اینکه پیش‌بینی درستی برای فضای سبز شود.
 
در حال حاضر شهرداری با مشکلات متعددی در مسیر ارتقای سرانه فضای سبز در این منطقه روبه‌رو است. با وجود تمام این مشکلات شهرداری تا به حال 4 بوستان در این منطقه ساخته و اکنون 8 بوستان در پردیسان وجود دارد.
 
با این حال فضاهایی که برای انبوه‌سازی در نظر گرفته شده‌اند، مشکلاتی برای تغییر کاربری به فضای سبز دارند که رضایی‌نسب امیدوار است با حل شدن این مشکلات، معضل ساکنان بلوار بهشت در این زمینه نیز حل شود.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdce7p8z.jh8nxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما