شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : 25629

لزوم انسجام بین نهادهای فرهنگی به لحاظ ساختاری

قم نيوز : قم نیوز: معاون مطبوعاتی و تبلیغاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: یکی از دلایل دستکاری حافظه تاریخی ایران در منطقه نبود سناریوی واحد فرهنگی یا همان انسجام بین نهادهای فرهنگی به لحاظ ساختاری است.
لزوم انسجام بین نهادهای فرهنگی به لحاظ ساختاری
به گزارش قم نیوز، مهدی توکلیان در بررسی نقش قم در معنویت‌گرایی جهانی را مهم دانست و گفت: یکی از فاکتورهای موثر در این مقوله ایجاد قطب‌های مهم فرهنگی از جمله گردشگری است.

وی با بیان اینکه گردشگری بیش از آنکه یک امر اقتصادی باشد یک موضوع کاملا فرهنگی است، اظهار کرد:‌ گردشگری بیش از هر مورد دیگری بر گستره تمدنی تاثیرگذار بوده که در حوزه تمدن اسلامی به آن بی‌توجهی مفرط شده است.

معاون مطبوعاتی و تبلیغاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: احتمال ایجاد قطب‌های فرهنگی منطقه‌ای مبتنی بر صنعت گردشگری زیاد است و در راستای همین باید جمهوری اسلامی ایران اقدامات شایانی در این زمینه انجام دهد.

وی دستکاری حافظه تاریخی منطقه در رسانه‌های غربی را از اقدامات دیگر غربی‌ها در تهاجم فرهنگی دانست و تصریح کرد: از جمله این کارها استفاده از نام جعلی خلیج عربی به جای خلیج فارس و مصادره بعضی از شخصیت‌های برجسته ایرانی به نام خود در فیلم‌های هالیوودی همچون سیصد و اسکندر است که باید در این زمینه رسانه‌ها هوشیارتر عمل کرده و اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشند.

توکلیان خاطرنشان کرد: غربی‌ها درصدد کمرنگ کردن نام ایران در منطقه هستند، هرچند که این کار سختی برای آنهاست، ولی با صبر و حوصله در حال انجام این کار هستند تا این اتفاق رقم بخورد.

وی با اشاره به نبود یک سناریوی واحد فرهنگی در کشور گفت: یکی از دلایل دستکاری حافظه تاریخی ایران در منطقه نبود سناریوی واحد فرهنگی یا همان انسجام بین نهادهای فرهنگی به لحاظ ساختاری است.

معاون مطبوعاتی ارشاد استان قم ابراز کرد: در غرب زمانیکه قطب‌های مدرن فرهنگی ایجاد می‌کنند، نشان می‌دهد که یک سناریوی واحد فرهنگی بر نهادهای فرهنگی آنها حاکم بوده که در نهایت آن به دنبال حذف ایران از حافظه تاریخی منطقه و یا قرار دادن قطب‌های مدرن در کنار قطب‌های اسلامی است.

وی در ادامه افزود: با توجه به همین سناریوی واحد فرهنگی حتی از صنعت گردشگری که در ظاهر یک امر اقتصادی ولی در باطن صنعت فرهنگی است و در گسترش حوزه تمدنی می‌تواند موثر واقع باشد، استفاده کرده تا در معنویت گرایی جهانی تاثیر چندانی نداشته باشیم.

توکلیان با بیان اینکه باید یکسری کارهای جدی در این زمینه صورت گیرد، گفت: ماه رمضان فرصت مناسبی برای بازیابی مسجد و پررنگ کردن نقش فرهنگ و هنر اسلامی در جهان اندیشه است.

وی اظهار کرد: امروزه فعالیت‌های محله محور مساجد کمرنگ و به نوعی مسجد به دست فراموشی سپرده شده است، در صورتی که در گذشته مسجدها محور خیلی از اتفاقات بود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcdn90x.yt0kx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما