پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب : 27286
آیت الله جوادی آملی:

هویت نظام در گرو پیوستگی و استقلال حوزه‌ها است

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله جوادی آملی گفت: هویت نظام و جامعه در گرو پیوستگی و استقلال حوزه‌ها است، اگر امروز مراجع و رهبری مستقل هستند به برکت حوزه مستقل است.
هویت نظام در گرو پیوستگی و استقلال حوزه‌ها است
به گزارش قم نیوز، به نقل از روابط عمومی موسسه اسرا، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعضای جامعه مدرسین را به تفکر در سطح کلان و جامع توصیه و اظهار کرد: تمرکز حوزه‌ها به روی مسایل کلان سبب می‌شود که به هویت جامعه و نظام توجه خود را معطوف کنیم و از این طریق رسالت اصلی خود را ادامه دهیم.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اهمیت تولید فکر و محتوا و گسترش کمی و کیفی خروجی‌های حوزه علمیه قم افزود: به هیچ عنوان نباید حوزه علمیه قم با این همه ظرفیت و امکانات، سر سفره دیگری بنشیند، بلکه باید محصولات و خروجی‌های بزرگ و مختص خود را داشته باشد.

مفسر بزرگ قرآن کریم عنوان کرد: حوزه علمیه ما امروز در کنار سفره حوزه نجف نشسته‎ است، زیرا همه ما اذعان داریم که اگر خروجی حوزه نجف را از ما بگیرند؛ دستمان خالی می‌‎ماند؛ کفایه، رسایل، کتب اربعه و شرایع و شروح شرایع همگی از جمله محصولات حوزه علمیه نجف هستند و ما امروز از‌‌ همان کتاب‌ها استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سئوال اینجاست که چرا بعد از گذشت صد‌ها سال هنوز ما نتوانسته‌ایم کتابی پرمغز‌تر از این کتب بنویسیم؟

آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: حقیقت امر اینجاست که بزرگان حوزه علمیه نجف، معصوم و امامزاده نبودند، بلکه همه آن‌ها مثل ما طلبه بودند، ولی خوب درس خواندند و از همه مهم‌تر اینکه حوزه علمیه نجف، تحت یک مدیریت درست و کارآمد قرار داشت.

وی بیان کرد: سید مرتضی که در آن زمان مدیریت حوزه نجف را به عهده داشت با نوع مدیریت خود توانست شاگردانی چون شیخ طوسی پرورش دهد که دو کتاب از کتب اربعه را بنویسد؛ وی با مکنت ارثی خود توانست به شکلی مدیریت کند که چنین خروجی بزرگی از حوزه نجف تولید شود؛ هنر بزرگ او شاگرد پروری بود.

استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: باید به یاد داشته باشیم که شاگرد پروری از رموز اصلی در موفقیت حوزه‌های علمیه است؛ اگر مثل سید مرتضی شاگرد پروری کنیم، موفق خواهیم شد، حوزه را باید حوزویان نگاه دارند و اگر حوزه را‌‌ رها کنند قطعا این روند به تضعیف حوزه منجر می‌شود.

وی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم که استعدادهای ناب حوزه بدون اینکه پرورش یابند جذب دستگاه‌های دیگر شوند، وقتی وارد فیضیه می‌شوم و می‌بینم اطلاعیه‌های جذب بخش‌های مختلف را نصب کرده‌اند، قلبا ناراحت می‌شوم، چون این کار نهال فروشی است و ما نباید اجازه دهیم که طلبه‌ای که استعداد رهبر و مرجع شدن را داراست، به این سطح راضی شود.

آیت الله جوادی آملی پیشرفت حوزه‌های علمیه و ماندگاری آن را نیازمند برنامه ریزی دقیق بیان کرد و افزود: حوزه‌های علمیه نخست باید پایه‌های اصلی و علمی خود حوزه را قوی کنند و بعد به تبیین ادامه راه جامعه بپردازند تا به این وسیله از ضعیف شدن خود جلوگیری کنند و موجب پیشبرد جامعه بشوند.

وی بر لزوم استقلال حوزه تاکید کرد و افزود: حوزه باید مستقل باشد و نباید معطل دولتی خاص بماند، زیرا دولت‎‌ها همگی بر اساس منافع و شرایط خود تصمیم می‌‎گیرند و به همین دلیل حوزه نباید خود را تابع این تفکرات کند؛ چراکه اگر حوزه مستقل نباشد خروجی‌های حوزه نیز مستقل نیستند، هویت نظام و جامعه در گرو پیوستگی و استقلال حوزه‌ها است، اگر امروز مراجع و رهبری مستقل هستند به برکت حوزه مستقل است.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdcepw8w.jh8fvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما