سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : 25757

پرداخت زکات فطره نشانه تشکر از خداوند است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: زکات فطره نشانه تقدیر و تشکر به درگاه خداوند است، زیرا مسلمانان توفیق روزه‌داری را پیدا کرده و از گناه فاصله گرفته‌اند بنابراین به نشانه این تقدیر زکات فطره را به فقرا پرداخت می‌کنند.
پرداخت زکات فطره نشانه تشکر از خداوند است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی‌مقدم ضمن تبریک عید سعید فطر اظهار کرد: یکی از سنت‌های دیرین در جوامع بشری برگزاری عید بوده است و در بین تمام ملت‌ها یکی از روزها را به عنوان روز عید برای خود انتخاب می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: جریان عید یک جریان همیشگی در بین جوامع بشری بوده و در آیه ۵۰ سوره طه از عید مصریان باستان و در آیه‌ای دیگر از عید در آیین حضرت عیسی(ع) و در مورد قوم حضرت ابراهیم(ع) در قرآن مطالبی تبیین شده است.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه در دین اسلام دو روز عید فطر و قربان به عنوان عید معرفی شده است، گفت: عید فطر و قربان روزهای مسرت و خوشحالی مومنان هستند و در قرآن نیز از آنها به عنوان عید یاد شده است.

وی با اشاره به فلسفه عید پس از ماه رمضان عنوان کرد: مسلمانان در طول رمضان با روزه‌داری به خداوند تقرب پیدا می‌کنند و با انجام طاعات، عبادات، قرائت قرآن و دعاها به خدا نزدیک‌تر می‌شوند و از گناهان فاصله می‌گیرند، بنابراین نعمت بزرگی خداوند در ماه رمضان به انسان‌ها هدیه می‌کند که به همین منظور پس از ماه رمضان یک روز را عید قرار می‌دهند.

یوسفی‌مقدم یادآور شد: روز عید فطر روز بزرگداشت خداوند متعال است و انسان‌ها با بزرگداشت خداوند برای خود جشن می‌گیرند و در نماز حاضر می‌شوند و تکبیرهای نماز در عید فطر از زیبایی و لذت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به تکبیرهای نماز عید فطر گفت: این تکبیرها با همه تکبیرهایی که انسان در نمازهای سالانه بیان می‌کند، تفاوت اساسی دارد و تکبیرها در نماز عید فطر به این معنا است که خدایا در ماه رمضان همه گناهان را پشت سر گذاشتم و تو را بزرگداشتم و به جز تو چیز دیگری مورد نظر من نبود، این مقام پرارزشی است که خداوند در تکبیر نماز عید فطر برای انسان‌ها بیان کرده است.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن به آیه ۱۴ و ۱۵ سوره اعلی اشاره کرد و افزود: مسلمانان در جهان اسلام پس از ماه رمضان که ماه تزکیه نفس و ارتقای روح است، به اقامه نماز می‌پردازند و در این روز یک حالت معنوی خاصی برای جامعه اسلامی به وجود می‌آید و قدرت عظیمی پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی بر اساس معنویت و ارتباطات الهی با یکدیگر پیوند خورده‌اند و اجتماع اسلامی با عقاید توحیدی با یکدیگر ارتباط دارند و اجتماعی ناگسستنی محسوب می‌شوند.

یوسفی‌مقدم یادآور شد: آیات قرآن به عظمت مسلمانان در ماه رمضان اشاره دارد و در این روز مسلمانان بزرگوار می‌شوند زیرا به بزرگواری خدا اتصال پیدا می‌کنند و اگر کسی با خدا ارتباط برقرار کرد، کسب بزرگی از خدا پیدا می‌کند و جایگاه رفیعی برای خود به دست می‌آورد.

وی ابراز امیدواری کرد تا در روز عید فطر توجه مسلمانان به خدای متعال بیشتر شود و برای برطرف شدن مشکلات جوامع اسلامی و امت فلسطین فکرهای اساسی در ذهن‌های مردم مستقر شود و جریان عملی پیدا کند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن خاطرنشان کرد: زکات فطره نشانه تقدیر و تشکر به درگاه خداوند است، زیرا مسلمانان توفیق روزه‌داری را پیدا کرده و از گناه فاصله گرفته‌اند، بنابراین به نشانه این تقدیر زکات فطره را به فقرا پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcfeed0.w6dttagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما