شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 43513
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم خبر داد

اجرای طرح وارنیش فلوراید تراپی ویژه بیش از 120 هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی در قم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم گفت: بالغ بر 120 هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی استان زیرپوشش طرح وارنیش فلوراید تراپی هستند.
اجرای طرح وارنیش فلوراید تراپی ویژه بیش از 120 هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی در قم
به گزارش قم نیوز، محمد احمدی  با اشاره به اجرای طرح وارنیش فلوراید تراپی در مدارس ابتدایی استان اظهار کرد: این طرح با هدف پیشگیری از پوسیدگی دندان طی تفاهم‌نامه‌ای که دو وزیر آموزش و پرورش و بهداشت و درمان امضا کردند، برای دومین سال در تمام مدارس ابتدایی شهر و روستا اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در دو مرحله زمانی آبان و اسفند اجرا می‌شود، فلوراید یک ماده طبیعی است که در ساختمان دندان نفوذ می‌کند و سبب افزایش مقاومت دندان در برابر پوسیدگی می‌شود.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به وجود فلوراید در مواد غذایی گفت:‌ فلوراید به طور معمول از طریق آب آشامیدنی و برخی از میوه‌ها مانند به و آلو، سبزیجات مانند جعفری و کاهو و غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو و چای به بدن ما می‌رسد.

وی عنوان کرد: در صورت نیاز می‌توان فلوراید مورد نیاز را از راه‌های دیگر مانند استفاده از خمیردندان دارای فلوراید و دهان شویه سدیم فلوراید و راه‌های دیگر تأمین کرد.

احمدی با بیان اینکه وارنیش فلوراید 25 تا 27 درصد از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند، گفت: از این ماده بیش از 30 سال در جهان به عنوان ماده مؤثر برای پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: بر اساس این طرح مراقبان سلامت پایگاه‌های سلامت مراکز بهداشتی و درمانی به مدارس مراجعه می‌کنند و وارنیش را به صورت رایگان برای تمام دانش‌آموزانی که رضایت‌نامه از والدین داشته باشند، انجام می‌دهند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: بالغ بر 120 هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی استان زیر پوشش طرح وارنیش فلوراید تراپی هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات هر کودک 12 ساله ایرانی به طور متوسط دو دندان پوسیده دائمی دارد، گفت: به همین دلیل روش‌های پیشگیری ساده و کم‌هزینه را استفاده می‌کنیم تا دندان‌های آنها در دوره کودکی و بزرگسالی سالم بماند.

احمدی با اشاره به مراقبت‌های پیش از وارنیش فلوراید تراپی گفت: با توجه به اینکه می‌خواهیم زمان بیشتری وارنیش روی دندان‌ها باقی بماند و فرد پس از وارنیش دو تا چهار ساعت نباید غذا بخورد،‌ بنابراین لازم است پیش از اجرای طرح تغذیه مناسبی داشته باشد تا این امر محقق شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ دانش‌آموزان در روز وارنیش فلوراید تراپی مسواک بزنند و مسواک و خمیردندان همراه داشته باشند و توصیه می‌شود تا 24 ساعت پس از وارنیش از مسواک و نخ دندان استفاده نکنند تا ماده وارنیش روی دندان باقی بماند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم یادآور شد:‌ دانش‌آموزانی که مشکل پوسیدگی دندان داشته باشند، پس از وارنیش از سوی مراقبان سلامت به مراکز مشخص شده ارجاع داده می‌شوند و با تخفیف از خدمات دندانپزشکی بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfmtdj.w6dmyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما