دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : 32958
گزارش از جلسه شورای اسلامی شهر قم

جدال در شورا در روز ورود اتوبوس‌های فرسوده به شهر/تنها بانکی که از شهرداری قم طلب ندارد!

قم نيوز : قم نگار: جدل بر روی یک لایحه، رد درخواست مجمع طلاب شاهد و ایثارگر برای ساخت باغ‌موزه، عدم فروش ۵۸ اتوبوس مستهلک و فرسوده شهرداری و برخورد با آموزشگاه‌های مزاحم از جمله مصوبات جلسه شورای اسلامی شهر قم بود.
جدال در شورا در روز ورود اتوبوس‌های فرسوده به شهر/تنها بانکی که از شهرداری قم طلب ندارد!
به گزارش قم نگار، صد و چهل و هشتمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم شامگاه یک‌شنبه با حضور سیدمرتضی سقاییان‌نژاد شهردار قم و به ریاست ولی‌الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در ابتدای این جلسه در سخنانی با گرامیداشت هفته نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی در راستای تأمین امنیت و خدمت به مردم در مرزها و داخل کشور خدمات فراوانی انجام می‌دهد.

ولی‌الله بیاتی با تبریک این ایام به تمام نیروهای انتظامی کشور ابراز داشت: امیدواریم نیروهای انتظامی سربازان واقعی امام زمان(عج) بوده و در راستای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره موفق باشند.

نعمت‌الله عواطف رستمی سخنگوی شورای اسلامی شهر قم پس از سخنانی بیات دل نوشته‌ای در تمنای غدیر خم و مهاجرین الی الله قرائت کرد.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی که قرار بود لوایح این کمیسیون رو قرائت کند در ابتدای سخنان خود با اشاره به درخواست از کمیسیون از شهرداری قم برای اولویت‌بندی طرح‌ها گفت: در کمیسیون امور زیربنایی اولویت‌بندی تقاطع غیرهم‌سطح بررسی شد و مقرر شد شهرداری در هفته آینده برنامه یک‌ساله و در سه هفته آینده برنامه چهارساله را در خصوص تقاطع غیرهم‌سطح ارائه کنند.

وی با بیان اینکه نیازمند بازنگری در احداث تقاطع‌های غیرهم‌سطح در شهر هستیم، اظهار داشت: به نظر می‌رسد بعضی از این تقاطع‌ها با توجه به شرایط موجود باید تغییر پیدا کند.

مصطفی سعادت طلب همچنین به ارائه گزارشی از کمیته تملک پرداخت و اظهار کرد: ۱۰ پرونده در این کمیته مورد بررسی قرار گرفت که سه پرونده اولویت‌دار آن به تصویب رسید.

* رد درخواست مجمع طلاب شاهد و ایثارگر برای ساخت باغ‌موزه
وی در ادامه بیان لوایح کمیسیون امور زیربنایی در این جلسه پرداخت و با اشاره به درخواست ساخت باغ‌موزه توسط مجمع طلاب شاهد و ایثارگر خاطرنشان کرد: از شهرداری خواسته شد بررسی‌های لازم را در خصوص زمین‌های مورد درخواست این باغ‌موزه انجام دهد که شهرداری در نامه‌ای به شورا اعلام کرد مشکلاتی در ارتباط با زمین درخواستی از جمله بحث‌های تملک وجود دارد که این درخواست در کمیسیون رد شد.

در ادامه اعضای شورای شهر در خصوص این لایحه به ایراد سخن پرداختند.

محمود مسگری، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر قم با بیان اینکه برای شکل‌گیری بدنه بلوار پیامبر اعظم(ص) باید زمین‌های باغ‌موزه به متقاضیان واگذار شود، این سؤال را مطرح کرد آیا هیچ‌کدام از زمین‌هایی که برای باغ‌موزه در نظر گرفته شده آزاد نیست که به همه متقاضیان واگذار شود چرا که هر درخواستی تاکنون آمده، جواب رد می‌دهیم.

سعادت طلب با اشاره به اینکه زمین‌های درخواستی این باغ‌موزه برای فضای سبز است، اظهار کرد: ما با دید مثبت به این درخواست نگاه کردیم اما با توجه به اینکه تملک‌ها انجام نشده واگذاری زمین به باغ‌موزه در این محدوده به صلاح نیست.

وی پیشنهاد داد: در دیگر محل‌ها می‌توانیم باغ‌موزه داشته باشیم که شهرداری گزارش بدهد تا این کار انجام شود.

طوبی حجازی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر قم با بیان اینکه باید موضوع را کاملاً شفاف کنیم گفت: ساخت باغ‌موزه در صلاحیت این مجمع نیست اگر هم می‌خواهند کاربری فرهنگی داشته باشند باید اعلام کنند با چه موضوعی می‌خواهند این کار را انجام دهند.

ناصر رعیت پور دیگر عضو شورای شهر با بیان اینکه در بحث واگذاری با این درخواست مخالفت شده است، در پاسخ به حجازی گفت: وقتی ما با این درخواست مخالفت کردیم دلیلی برای بررسی بیشتر و شفافیت در این خصوص را نداریم.

در ادامه نظر کمیسیون امور زیربنایی مبنی بر رد درخواست مجمع طلاب شاهد و ایثارگر برای واگذاری زمین برای ساخت باغ‌موزه در بلوار پیامبراعظم (ص) به رأی گذاشته شد که به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در ادامه این نشست به قرائت لوایح این کمیسیون پرداخت و با اشاره به درخواست شهرداری مبنی بر اخذ مجوز فروش ۵۸ دستگاه اتوبوس شهاب مدل ۸۳ که عمر مفید آن‌ها به پایان رسیده است ابراز داشت: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد اتوبوس‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است و سه سال از قرارداد با بخش خصوصی باقی مانده است کمیسیون رأی به رد این لایحه شهرداری داد.

* ورود اتوبوس‌های فرسوده به چرخه ناوگان شهری
عباس ذاکریان با بیان اینکه این اتوبوس‌ها را می‌توان با حدود ۵۰ میلیون بازسازی کرد، تصریح کرد: می‌توانیم این اتوبوس‌ها را با این هزینه وارد چرخه کنیم و شرایط بهتر از این است که یک دستگاه اتوبوس نو به قیمت ۴۰۰ میلیون خریداری کنیم.

در ادامه اعضای شورای اسلامی شهر به اظهار نظر در ارتباط با این لایحه پرداختند.

حسن بختیاری در خصوص با این موضوع اظهار کرد: بخشی از این اتوبوس‌ها قابلیت تعمیر ندارند و با توجه به اینکه مقدمات خرید تعدادی اتوبوس نو هم فراهم‌شده است، این لایحه به کمیسیون عودت شود تا اتوبوس‌هایی که قابلیت تعمیر ندارد وارد مزایده شود و بقیه بازسازی و مورداستفاده قرار گیرد.

رعیت‌پور نیز با بیان اینکه خودروهای شخصی هم وقتی عمرشان طولانی شود مستهلک می‌شوند، اظهار کرد: استفاده از این اتوبوس‌ها که فرسوده است سبب اذیت مسافران می‌شود و باید فروخته شود.

محمدرضا ملکی نائب رئیس کمیسیون حقوقی نیز تأکید کرد: باید به فروش این اتوبوس‌ها رأی دهیم و از هم‌اکنون برای دو سه سال آینده فکر کنیم.

ذاکریان در توضیح این موضوع با بیان اینکه این اتوبوس‌ها مدل ۸۳ است و بعد از ۸ سال کار از آن‌ها استفاده نشده است، اضافه کرد: دو سال دیگر قرارداد ما با بخش خصوصی تمام می‌شود و قدرت خرید اتوبوس جدید را نداریم مجبوریم همین اتوبوس‌های که در حال حاضر در چرخه است بازسازی کنیم.

وی افزود: این اتوبوس‌ها هشت سال کار کرده است و وضعیت آن‌ها از اتوبوس‌هایی است که در حال حاضر در چرخه هستند بهتر است.

حسین فاکر دیگر عضو شورای شهر قم نیز بر لزوم فروش اتوبوس‌های قدیمی و فرسوده تأکید کرد.

محسن عابدینی‌پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز خاطرنشان کرد: حتی اگر این اتوبوس‌ها نو هم بودند باید به بخش خصوصی واگذار می‌کردیم و دلیلی نداشت آن‌ها را نگهداری کنیم.

عباس محمدی نیز پیشنهاد کرد این لایحه رد شود و برنامه‌ای جدید برای اتوبوس‌های فرسوده از سوی شهرداری ارائه شود.

اما ناصر رعیت‌پور به موضوع بلااستفاده ماندن این ۵۸ اتوبوس طی سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: متأسفانه سرمایه ملی کشوری را یک نهاد شبه دولتی خوابانده است. باید این اتوبوس‌ها فروخته شود تا مردم و بخش خصوصی از آن استفاده کنند و اگر هم روزی نیاز داشتیم خریداری کنیم.

سیدمرتضی سقاییان‌نژاد شهردار قم نیز موضوع تعمیرات و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده را مورد اشاره قرار داد و گفت: در بازسازی نوع تعمیرات مهم است اگر موتور نو شود اتوبوس‌ها قابل استفاده می‌شوند.

وی با بیان اینکه متأسفانه وضعیت تولیدات داخلی مناسب نیست، بیان کرد: اگر در تعمیرات موتور نو شود تمیز کردن و آماده کردن اتاق به صرفه است که به جای اینکه ۶۰۰ میلیون هزینه خرید اتوبوس کنیم ۶۰ میلیون هزینه کنیم.

در نهایت رد مصوبه کمیسیون خدمات شهری مبنی بر رد درخواست شهرداری برای فروش اتوبوس‌های فرسوده تصویب شد.

این اتوبوس‌ها هشت سال کار کرده‌اند، سه سال بلا استفاده مانده‌اند و قرار است سه سال دیگر مورد استفاده قرار گیرد که با این حساب عمر این اتوبوس‌ها تا زمان استفاده به حدود ۱۵ سال می‌رسد.

* برخورد با آموزشگاه‌های مزاحم
رئیس کمیسیون خدمات شهری در ادامه با اشاره به اجرای طرح ترافیک در هسته مرکزی شهر، به قرائت درخواست شهرداری مبنی بر ارائه ۷۰ درصد تخفیف طرح ترافیک روزانه، فصلی و سالانه در سال ۹۴ به تاکسی تلفنی‌ها پرداخت که پس از اظهار نظرهای اعضای شورای شهر این درخواست به تصویب رسید.

وی در ادامه به قرائت استفساریه شهرداری در خصوص آموزشگاه‌های درسی، هنری، فرهنگی، فنی و حرفه‌ای و ورزشی حسب ماده ۳۷ تعرفه عوارض و بهاء خدمات پرداخت.

اعضای شورای اسلامی شهر قم در خصوص این استفساریه که مربوط به ایجاد مزاحمت‌های صوتی و ترافیکی آموزشگاه‌های داخل محله‌ها می‌شد به طور مفصل بحث و ابراز نظر کردند.

مهدی مقیمی عضو شورای اسلامی شهر قم درباره این استفساریه که پس از جنجال یک مدرسه غیرانتفاعی در پردیسان توسط شهرداری از شورا انجام شده بود، اظهار کرد: بحث آموزش و پرورش در پردیسان نیاز به توجه بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: در جانمایی‌هایی که به عنوان فضای آموزشی می‌بینیم باید دقت کنیم که برای مردم مزاحمت ایجاد نشود.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه قرار است جمعیتی ۳۰۰ هزار نفر در پردیسان مستقر شود، تأکید کرد: جانمایی برای فضای آموزشی در این منطقه بسیار محدود است و امسال آموزش و پرورش با بحران روبه‌رو بود.

وی با بیان اینکه ما باید به پردیسانی‌ها کمک کنیم یادآور شد: اگر فضا را به غیردولتی‌ها تنگ کنیم و اجازه ندهیم بخش دولتی وارد شود پردیسان آسیب می‌بیند بنابراین باید در این مورد تجدیدنظر کلی شود و میدان را برای بخش خصوصی باز کنیم.

طوبی حجازی نیز ضمن حمایت از ایجاد مدرسه افزود: البته کسانی که می‌خواهند مدرسه ایجاد کنند باید مراقب اهل محل باشند و مزاحمتی برای آن‌ها ایجاد نکنند.

وی به مدرسه‌ای که موجب جنجال در پردیسان شده اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه همسایه‌ها از این مورد به علت مزاحمت نارضایتی دارند یک طبقه نیز غیرمجاز ساخته و به بچه‌های مردم ظلم می‌کند و نباید با این موارد به راحتی برخورد کنیم.

وی تأکید کرد: باید واقع‌گرایانه نگاه کنیم زیرا وقتی مدرسه‌ای ایجاد می‌شود حقی از مردم کوچه گرفته می‌شود که باید در این زمینه توجه شود.

رئیس کمسیون خدمات شهری عمده‌ترین مزاحمت‌های آموزشگاه‌های مختلف را آلودگی‌های صوتی و مزاحمت‌های ترافیکی عنوان کرد.

شهردار قم نیز در ارتباط با این استفساریه گفت: برخی از اوقات تصمیماتی که می‌گیریم از روی احساسات است که همین امر موجب ایجاد مشکلاتی در شهر می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزشگاه‌هایی که از ارشاد، فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش مجوز می‌گیرند حدود چهار هزار مورد می‌شوند، تأکید کرد: تغییر کاربری‌ها مشکلات فراوانی را برای شهر ایجاد خواهد کرد.

سقاییان‌نژاد تأکید کرد: وقتی طرح تفصیلی کاربری‌ها را مشخص کرده است نباید با دست خودمان در این طرح تغییرات ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: قانون اگر آموزشگاه برای یک نفر هم ایجاد مزاحمت کرد شهرداری موظف است از شهروند حمایت کند.

در نهایت این استفساریه به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

* لایحه‌ای که به سرانجام نرسید
رئیس کمسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم در ادامه این جلسه به قرائت لوایح این کمیسیون پرداخت که اخذ مصوبه درخصوص اصلاحات پیشنهادی در مورد اساسنامه قطار شهری یکی از این لوایح بود.

اما بحث اعضای شورای اسلامی شهر قم در خصوص این موضوع به سرانجام نرسید زیرا در حالی که حجت‌الاسلام آتش‌زر در حال قرائت پیشنهادات کمیسیون برنامه و بودجه بود محمدرضا ملکی سخنان وی را با اعتراض شدید قطع کرد و گفت: وقتی من اساسنامه را اصلاً ندیدم چگونه باید درباره تغییرات آن سخن بگویم.

وی تأکید کرد: باید اساسنامه به همراه تغییرات پیش از جلسه علنی و رسمی در اختیار اعضای شورای شهر قرار گیرد تا بررسی‌های لازم را قبل از ورود به جلسه بر روی آن انجام دهند.

در نهایت با پیشنهاد رئیس کمسیون امور زیربنایی قرار شد این لایحه برای بررسی بیشتر کمیسیون تلفیق ارسال شود.

* شهرداری قم به بانک خون بدهکار نیست
در ادامه رئیس کمسیون امور حقوقی شورای شهر توضیحاتی در خصوص مجتمع امین که مدتی است به خاطر اختلاف با شهرداری پلمب شده است پرداخت.

همچنین مشاور شهردار نیز به ارائه گزارشی از وضعیت بدهی‌های شهرداری و اقداماتی که تاکنون برای تسویه این بدهی‌های انجام شده است پرداخت و به تفکیک بدهی‌های شهرداری تشریح به بانک‌های مختلف از جمله بانک تجارت، بانک ملی، بانک شهر، بانک مهر اقتصاد و... پرداخت که پس از پایان این گزارش رئیس کمسیون خدمات شهری گفت: مثل اینکه شهرداری قم فقط به بانک خون بدهکار نیست.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcg7y9w.ak9xn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما