شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : 29367
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست در قم:

محیط زیست را با فرهنگ‌ سازی همگانی حفظ کنیم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: باید فرهنگ‌سازی، آموزش و روشنگری‌های زیست‌محیطی انجام گردد و حفظ محیط زیست در گرو مشارکت مردم، گروه‌های اجتماعی و تشکل‌ها است.
محیط زیست را با فرهنگ‌ سازی همگانی حفظ کنیم
محمود علی رکنی در گفت‌وگو با خبرنگار قم نیوز با اشاره به تهیه طرح جامع پیش‌بینی کاهش آلودگی هوا با کمک دستگاه‌های مربوطه ازجمله دانشگاه علوم پزشکی، اداره منابع طبیعی، اداره کل هواشناسی اظهار داشت: امید است با ارائه این طرح به مدیرکل اداره بحران مراحل تصویب به منظور عملیاتی شدن در شورای برنامه‌ریزی طی گردد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم اولین راه‌حل مشکل ریز گردها را تأمین حق‌آبه‌های زیست‌محیطی دانست و افزود: این راه‌حل در سفر رئیس‌جمهوربه شهر قم به سازمان محیط‌زیست و استانداری اعلام ‌شده است.

رکنی خاطرنشان کرد: ضعف‌های عدیده‌ای درزمینهٔ خشک شدن رودخانه‌ها و تأمین حق آبه زیست‌محیطی و رودخانه‌های جاجرود و کرج بود که با توجه به سدهایی که احداث شد حق آبه‌های دریاچه نمک و دریاچه حوض سلطان را به دلیل سدسازی قطع کردند و به دلیل ساخت رودخانه و سدسازی در رودخانه قم رود و قره چای دیگر سهمیه نداریم و تا زمانی که تأمین حق‌آبه زیست‌محیطی برای حوزه دریاچه نمک نداشته باشیم مشکلات مخاطره‌آمیزتر از اکنون می‌شود.

وی تصریح کرد: منطقه‌ای که کاملاً آب از دست بدهد با جریان باد و فرسایش بادی که اتفاق می‌افتد ذرات نمکی و ذرات رس مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم دومین مشکل را تأمین منابع آبی و زیست‌محیطی در رابطه با ریزگردها بیان کرد و گفت: پالایش هوا، تعدیل درجه حرارت، تقویت آب‌های زیرزمینی و عایق صوتی ویژگی‌های فضای سبز هستند که می‌توان فضا را مدیریت کرد و باید این پارامترها را مورد توجه قرار داد.

رکنی انجام اقداماتی مثل نهضت حفظ محیط سبز و محیط‌زیست، ایجاد کمربند سبز، ایجاد پارک‌های محله‌ای، ناحیه‌ای و منطقه‌ای با هدف توزیع پراکنش متوازن را ضروری دانست و تأکید کرد: با انجام ندادن این اقدامات مشکلات روزبه‌روز برجسته‌تر می‌شود و باید هم‌افزایی اتفاق بیفتد تا این کار به صورت فراگیر و جامع اجرا گردد.

وی افزود: باید مدل شهر سبز، پایدار و هوشمند داشت و المان‌هایی مثل مدیریت فاضلاب‌ها و استفاده مجدد از آن، مدیریت زباله‌ها، عدم استفاده و کم کردن استفاده از خودروهای شخصی و فرسوده، مدیریت مهندسی ترافیک و ... شاخصه‌های مدل هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم فرهنگ‌سازی را امر مهمی دانست و خاطرنشان کرد: باید فرهنگ‌سازی، آموزش و روشنگری‌های زیست‌محیطی انجام شود و کلید موفقیت در حفظ محیط‌زیست مشارکت مردم، گروه‌های اجتماعی و تشکل‌ها هستند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcguw9x.ak9y34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما