دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۴
کد مطلب : 27767
عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا(س):

امام رضا(ع) سبک زندگی علوی را ترویج کرد

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی جامعةالزهرا(س) گفت: نوع زندگی امام رضا(ع) سبک زندگی علوی را در بین مردم بیش از گذشته ترویج می‌کرد.
امام رضا(ع) سبک زندگی علوی را ترویج کرد
به گزارش قم نیوز ، معصومه ظهیری امروز در گفت‌‌وگو با فارس در قم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام رضا(ع) اظهار کرد: شرایط خاصی بر زندگی این امام بزرگوار حکمفرما بود، زیرا حکومت بنی‌عباس روش خود را تغییر داد و تصمیم گرفت امام را زیر نظر بگیرد.
 
وی با اشاره به اهداف مامون از تبعید امام رضا(ع) گفت: مامون می‌خواست مدینه را خالی از جایگاه امامت کند، مرتبطان با جایگاه امامت و ولایت را شناسایی کند و وجوهات و اموالی که به دست امام می‌رسید، در کنترل درآورد.
 
عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا(س) با بیان اینکه پیشوای هشتم شیعیان با درک و فهم این حیله و ترفند، فعالیت‌هایی انجام دادند، گفت: مامون تلاش می‌کرد خودش را خلیفه مومنان معرفی کرده و جایگاه امام را مسجد، منبر و محراب تبیین کند، بنابراین پیشوای هشتم شیعیان سعی کردند با قبول ولایتعهدی به مردم زمان خود اعلام کنند که جایگاه امام حکومت است.
 
وی ادامه داد: این امام بزرگوار به مردم نشان دادند که ولیعهد کسی است که پس از حاکم زمان خود بر مسند قرار می‌گیرد، بنابراین دارای جایگاه امام حکومتی است.
 
ظهیری خاطرنشان کرد: شیوه مبارزاتی امام رضا(ع) شیوه ائمه اطهار(ع) بوده و زورگویان و غاصبان ولایت را معرفی می‌کردند و از نظر علمی با آنها مقابله می‌کردند.
 
وی یادآور شد: مامون بارها جلسه علمی تشکیل داد و حضرت با پاسخ‌های دقیق جایگاه علم امامت را معرفی کردند، حکومت رفت و آمدهای حضرت را کنترل می‌کرد و ایشان را تهدید کرد تا در بین مردم حاضر نشوند.
 
عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا(س) عنوان کرد: نماز عید فطر معروف امام رضا(ع) که به دستور مامون انجام شد، اوج محبوبیت و اقبال مردم را نسبت به جایگاه امامت نشان داد و مامون از این جریان احساس خطر کرد.
 
وی با بیان اینکه ورود امام رضا(ع) به ایران خیر و برکت فراوانی به همراه داشت، گفت: رابطان و اصحاب از مدینه به سوی ایران رهسپار شدند و تعداد زیادی از فرزندان موسی ابن جعفر(ع) و برادرزاده‌های حضرت همه رهسپار ایران شدند، بنابراین تعداد فراوان امامزاده‌ها نتیجه سفر امام به ایران است.
 
ظهیری با بیان اینکه مردم ایران در زمینه بحث ولایتمداری و امام‌شناسی از امام استقبال کردند، عنوان کرد: امام با تبیین حدیث سلسلة‌الذهب بیان کردند که توحید مردم در سایه‌سار امامت کامل می‌شود، بنابراین در زمینه ترویج امامت، شناخت جایگاه امامت و ولایتمداری نقش مهمی ایفا کردند.
 
وی یادآور شد: وجود حضرت و نوع زندگی ایشان سبک زندگی علوی را در بین مردم بیش از گذشته ترویج می‌کرد.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdciyyar.t1ayq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما