سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب : 27795
رئیس پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

امام رضا(ع) در ایران زیرساخت‌های جامعه شیعی را استوار کردند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: حضور امام رضا(ع) در ایران به عنوان بلاد شیعی تمام زیرساخت‌ها و پایه‌های آن را استوار کرد.
امام رضا(ع) در ایران زیرساخت‌های جامعه شیعی را استوار کردند
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام محمدتقی ربانی امروز در گفت‌وگو با فارس در قم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام رضا(ع) با بیان اینکه در دوران امام رضا(ع) باید به دو مقطع توجه داشته باشیم، اظهار کرد: مقطع اول در دوران هارون‌الرشید است که وی با توجه به اقدامات پلیسی که نسبت به امام موسی کاظم(ع) انجام دادند، یک موج نفرت و بیزاری از خاندان بنی‌عباس در جوامع شیعی به‌وجود آورده بود.
 
وی خاطرنشان کرد: دوران امامت امام رضا(ع) در زمان هارون‌الرشید دوره‌ای است که حکومت طاغوت زمین‌گیر شده بود، در نتیجه نمی‌توانست نسبت به ساحت رهبری شیعه و امام تعرض داشته باشد و امام با توجه به این شرایط در نشر معارف دین بسیار فعال بودند.
 
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: شدتی که در زمینه رعایت تقیه در دوران امام محمد باقر(ع)، امام صادق(ع) و موسی کاظم(ع) وجود داشت، در این زمان جایز نبود و به تعبیری رفتار حضرت حاکی از گشایش عرصه فعالیت‌های سیاسی و دینی است و حضرت نهایت استفاده را از آن بردند.
 
وی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) با شناخت مبتنی بر واقعیت‌های عصر حرکت‌هایی نسبت به بیان معارف دین و ویژگی‌های معارف اهل بیت(ع) را انجام دادند.
 
ربانی با بیان اینکه تقیه به شدت دوران گذشته در دوران امام رضا(ع) در دستور کار نیست، گفت: در این دوران با انسجام مناسب در بین شیعه، استواری و باور شیعه نسبت به جایگاه و اثرگذاری در اجتماع، نقش‌خواهی شیعیان در قالب قیام‌ها و حرکت‌های سیاسی اتفاق می‌افتد.
 
وی به فرهنگ و تمدن قابل تحسین ایرانیان اشاره کرد و افزود: اصحاب و نزدیکان اهل بیت(ع) از دوره امام صادق(ع) ماموریت پیدا می‌کنند، به ایران بیایند و خاندان اشعری در قم مستقر می‌شوند که پس از مدتی فعالیت آنها منجر به تشکیل حکومت می‌شود.
 
رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه با اشاره به ورود امام رضا(ع) به ایران گفت: مردم علاوه بر اینکه بسیاری از معارف را از امام دریافت کردند بسیاری از افعال امام نیز به عنوان الگو در جامعه رواج پیدا کرد.
 
وی یادآور شد: امام رضا(ع) با حضور خود در ایران موثرترین و عالی‌ترین روش تبیین دین، بیان معارف و ترویج مسئله شیعه را انجام دادند و ایران به عنوان بلاد شیعی در تمام زیرساخت‌ها و پایه‌هایش استوار شد.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcjiae8.uqeahzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما