قم نيوز : بیشک تجمع عظیم اربعینی، تحقق عینی فرمایش حضرت زینب حورا علیهاالسلام است که در مجلس یزید فرمودند؛ تو هر نیرنگی داری اجرا کن اما تو نمی توانی پایان ما را درک کنی.
همانا حسینبن علی علیهماالسلام از نزد پروردگارش به زائرانش نگاه میکند درحالیکه حال آنها و نامهایشان و نام پدرانشان و درجات آنها و منزلت آنها نزد خداوند را بهتر از یکی از شما نسبت به فرزندش میشناسد و بهدرستی که امام حسین علیهالسلام آنکسی را که برای او گریه میکند میبیند و برای او استغفار میکند و از پدران بزرگوارش میخواهد برای او استغفار کنند و میفرماید: اگر زائر من آنچه خداوند برای او مهیا نموده است را میدانست، شادیاش بیشتر از غمش میشد و همانا زائر امام حسین علیهالسلام از زیارت برمیگردد درحالیکه هیچ گناهی بر او باقی نمیماند.
بر ضیافتخانۀ فیض نوالت منع نیست
در گشاده است و صَلا درداده خوان انداخته
بر اهل فطانتِ کوی ولایت پوشیده نیست که اربعین حسینی همانا نقطۀ کمال و استقرار و استمرار حقیقت مُتضلّع و فوق عرشی عاشورا است.
زائرین و مشائین عزیز الوجود به این نکته عنایت داشته باشند که امروز، پیادهرویِ اربعین، یکی از بزرگترین شعائر الهی و وسیلۀ ترویج مذهب حقۀ امامیه است، فلذا از عنوان استحبابی صِرفْ خارجشده و بهعنوان إحیاء امر آل محمد علیهمالسلام هنگامه میآفریند.
امروزه این زیارت، تنها یک عبادت فردی و یا تکلیف مندوبی فی حدّ نفسه نیست، بلکه نُماد و جلوه موجودیت بالفعل مکتبِ وحیانی تشیع محسوب میشود.
هرچند که مناسکی است با پیشینه بسیار با قدمت که بزرگانی همچو محدث جلیلالقدر مرحوم «حاجی نوری» قدسسره و فقیه بزرگ آیتالله «سید محمود شاهرودی» رحمةاللهعلیه با پیادهروی مستمر خود در احیاء و ترویج این سنت حسنه، نقش مهمی را ایفاء داشتهاند.
تا حدی که نقل است، این فقیه عظیمالشأن 260 مرتبه به زیارت سیدالشهدا علیهالسلام مشرف شده و نیز منقول است که آن محدث خبیر با التزام داشتن به پیادهروی اربعین، سرانجام در مسیر بازگشت از مراسم باشکوه پیادهروی، ندای حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافت.
بههرتقدیر، اربعین فقط یک زمان و مکان نیست؛ این صورت مُلکی، ملکوتش ظهور تامّه جذبات حسینی است که فرمودهاند:
جذبهای از جذبههای حق با تمام اعمال جن و انس برابری میکند.
فلذا باید گفت که اربعین یک قطعه بهشت است که در این ایام نازل میشود و زائر چنان مجذوب جذبۀ عرشی سالار شهیدان قرار میگیرد که با امام علیهالسلام عین ربط میشود، یعنی زائر اربعین چنان قربی به ساحت عزّ امام علیهالسلام مییابد که در حکم اعضاء و جوارح ایشان میگردد.
و چه زیبا است دعای امام حسین علیهالسلام که در روز عرفه عرضه میدارند:
وَاسْلُکْ بِی مَسْلَکَ أَهْلِ الْجَذْبِ.
خداوندا مرا در مسیر اهل جذب قرار بده.
عمده اینکه در این ایام نورانی به عنایت خودشان این فراز برای زوّارشان مستجاب میشود:
پس تو هر نیرنگی داری اجرا کن و تمام تلاشت را بکن، اما قسم به خداوندی که ما را به واسطۀ وحی، کتاب، نبوت و برگزیدگی شرافت بخشید، تو نمی توانی پایان ما را درک کنی و به نهایت ما برسی و نمی توانی یاد ما را نابود سازی و پلیدای کردارت با ما از تو برطرف نخواهد شد.
و نیز در عظمت همین مقام آن مخدرۀ مکرمه به امام سجاد علیهالسلام فرمودند:
در این سرزمین براى قبر پدرت سیدالشهدا علیهالسلام نشانهاى نصبکرده که اثرش هیچگاه کهنه و مندرس نشده و گذشت شب و روز آن را محو نمىکند و بسیارى از رهبران کفر و الحاد و ابناء ضلالت و گمراهى سعى در نابود کردن آن مىنمایند ولى بهجای اینکه رسم و نشانه آن از بین رود ظاهرتر و آشکارتر مىگردد.
آری، اربعین مانند دیگر امتیازات منحصره، از مختصات خاصۀ سیدالشهدا علیهالسلام است.
قابل دقت اینکه بهقدر متیقّن این پیادهروی و مراسم شکوهمند مشّایه از مصادیق بارز این آیۀ شریفه است:
و در هیچ مکانى که کافران را به خشم مىآورد قدم نمىگذارند و از دشمنى غنیمتى به دست نمىآورند مگر اینکه به سبب آن، عمل صالحى براى آنان نوشته مىشود، زیرا خدا پاداش نیکوکاران را ضایع نمىکند.
چراکه کفار و معاندین چنین قدمهایی را منفور میدارند و از آن به خشم میآیند و بیتردید در این مناسک، طبق وعدۀ الهی به هر قدم یک عمل صالح نوشته میشود، زیرا زحمات و مشقات زوّارالحسین علیهالسلام را خدای سبحان خود جبران مینماید؛ ازآنجهت که ایشان در این مقام، زائر حقتعالی در فوق عرش اعلی هستند.
و بهمقتضای کریمۀ «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ» ، آن عمل صالحِ مکتوب به ازای هر خطوه و قدم، در این دو روایت است که میفرمایند:
هر کس با پای پیاده بهسوی قبر حسین علیهالسلام برود، خداوند در برابر هر قدم برای او هزار حسنه مینویسد و هزار گناه از او نابود میکند و هزار درجه او را بالا میبرد.
هر کس پای پیاده به زیارت حسین علیهالسلام بیاید خداوند در مقابل هر قدمی که از زمین برمیدارد و میگذارد ثواب آزاد کردن اسیری از فرزندان اسماعیل علیهالسلام را برای او مینویسد.
در قدیمالایام بعضیاوقات پادشاهان بار عامی میدادند و همه را به حضور میپذیرفتند و در آن روز همگان را از خود راضی میکردند، اما بعضی از افراد کیاست به خرج میدادند و آداب محضر سلطان را رعایت میکردند و گاه همین رعایت ادبِ حضور آن فرد را از مقربان و ملازمان همیشگی سلطان میکرد.
بر این اساس باید عرض کرد که زیارت اربعین همانا بارِ عامِ سلطانالسلاطین مُلک وجود، اعم از غیب و شهود، اعنی مولانا الحسین علیهالسلام است. گوئیا از بطنان عرش کبریا ندا و صَلا میدهند که:
هر که خواهد گو بیا و هر چه خواهد گو بگو
کبر و ناز و حاجب و دربان بدین درگاه نیست
همه میآیند، از هر قبیله و عشیرهای، از هر کشور و ملتی، از هر شهر و بلادی، از هر چهره و نژادی و نیز از هر مکتب و آئینی و در این ضیافت عام کسی با دست تهی برنمیگردد. مهم اینکه در این میان، رندانِ تشنۀ یار، همتْ بلند دارند که نظر کیمیا اثر سیدالشهدا علیهالسلام را به خود جلب نمایند.
و برای همیشۀ عمر، زائر دائم الحضور او باقی بمانند و ملازم رکاب ارباب بی کفن شوند، چه کمال زیارت آن است که برای تجلی مزور در موطن نفس زائر باشد نه اموری دیگر که زیارت چیزی جز تجدیدعهد ولایت با امام نیست؛ «وَا شَوْقَاهُ یَا أَبَاعَبْدِاللهِ إِنَّا إِلَیْکَ رَاغِبُونَ».
و چه نیکوست زوّار حسینی در این ایام اربعین که سرّ الاسرار حضرت ابیالاحرار است، تحت قبۀ سامیه در آن باب و اصل رحمت
و کرم، فرج قدیس اعظم، نیّر معظّم، حقیقت سرّ جلی، مولا حجةبن الحسن المهدی عجلاللهفرجه را از خدای سبحان مسئلت نمایند، چه خورشید استجابت زیر قبۀ منورۀ حسینی طلوع میکند و نیز ظهور امام زمان عجلاللهفرجه همانا ظهور مقام نورانیت بالتّعین حضرت سیدالشهدا علیهالسلام است.
مسک الختام این نوشتار را دعای نورانی امام صادق علیهالسلام قرار میدهیم:
پس تو این صورتهایى که حرارت آفتاب آنها را درراه محبت ما تغییر داده مورد ترحّم خودت قرار بده و نیز صورتهایى را که روى قبر ابى عبد اللَّه الحسین علیهالسلام مىگذارند و برمیدارند مشمول لطف و رحمتت قرار بده... خداوندا من این ابدان و این ارواح را نزد تو امانت قرار میدهم تا در روز عطش اکبر که بر حوض کوثر وارد مىشوند آنها را سیراب نمایى.
در بزم وصالش همهکس طالب دیدار
تا یار که را خواهد و میلش به که باشد
سید ابراهیم موسوی
منابع:
۱. ابن طاووس، علی بن موسی، إقبال الأعمال، ج ۲، تهران، دار الکتب الإسلامیة، ۱۴۰۹.
۲. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزّیارات، ج ۱ ، نجف، دار المرتضویة، ۱۳۶۵.
۳. کامل الزّیارات، ج ۱، ترجمهی محمدجواد ذهنی تهرانی، تهران، پیام حق، ۱۳۷۷.