سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۶
کد مطلب : 111057
آیت‌الله اعرافی:

حوزه‌های علمیه خواهران نیازمند عزمی قوی برای تربیت چهره‌های صاحب‌نظر است

قم نيوز : رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این‌که حوزه‌های علمیه خواهران مسیر رشد بسیار خوبی پیموده و چهره‌های بزرگی هم در سطوح عالی تربیت کرده‌است، گفت: این نهاد همچنان نیاز به عزم قوی‌تر برای تربیت چهره‌های برجسته و صاحب‌نظر در قلمرو علوم اسلامی به‌ویژه در علوم پایه حوزه یعنی فلسفه و کلام، فقه و اصول و قرآن و حدیث دارد.
آیت‌الله اعرافی
آیت‌الله اعرافی
به گزارش قم نیوز،آیت‌الله علیرضا اعرافی روز سه‌شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران، افزود: از حوزه خواهران انتظار می‌رود در تداوم مسیر رشدی که پیموده است، در قلمرو تحقیق، پژوهش و تولیدات علمی باز هم گام‌های بزرگی بردارد.

وی با بیان این‌که پژوهشگاه حوزه خواهران کارهای مهمی انجام می‌دهد، اما این مسیر نیاز به شتاب روزافزون دارد، اضافه کرد: همه باید برای تحقق تولیدات علمی فاخر و برجسته و حضور اثرگذار در گفتمان‌های علمی کشور و جهان که اقتضائاتی دارد، تلاش کنیم.

وی با تاکید بر کنشگری عالمانه، ژرف و گسترده در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری، مسائل معرفتی کشور و همچنین تقویت بعد بین‌المللی، خاطرنشان کرد: هیچ حرکتی را نمی‌توانیم مجزا از نگاه بین‌المللی انجام دهیم؛ از بعد علمی و عملی نیز آنچه از حوزه خواهران انتظار می‌رود ارائه الگوی زیست مسلمانی جامع و نقش موثر زن و خانواده است.

اعرافی گفت:‌ حوزه خواهران می‌تواند در این مسیر پیشگام باشد که همه این‌ها نیازمند داشتن نگاه‌های کلان، راهبردی، جامع و فعالیت در تقویت ارتباطات است.

وی با تاکید بر بهره‌گیری از روش‌ها و شیوه‌های جدید، گفت: حوزه علمیه خواهران نهاد بزرگ تنومند و برآمده از فکر اصیل اسلامی و از اندیشه امام و انقلاب اسلامی است که رسالت طلاب را در برابر این نهاد و حرکت جوشان و امواج نورانی سنگین می‌کند.

وی یکی از مهم‌ترین رسالت‌های طلاب را تقویت هویت، اصالت، رسالت و بن‌مایه‌های حوزه تاریخی اسلام و تشیع در حوزه خواهران دانست و بیان کرد: حوزه هویت تاریخی، علمی، معنوی، اخلاقی، عرفانی، اجتماعی، فکری، سیاسی و جهانی دارد که در بیش از هزار سال پرورانده شده و رشد پیدا کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر این‌که هویت حوزوی، هویت اصیل و تاریخی است که باید تقویت کنیم، گفت: مفهوم هویت‌سازی، تعصبات فرقه‌ای و جدایی از جریان‌های علمی و معرفتی نیست، ما معتقد به حوزه پیشرو، پیشگام و بهره‌مند از تجارب جدید و پاسخگوی نیازها و همراه و هم‌زمان با تحولات عصر هستیم.

اعرافی افزود: برای تحکیم این هویت و این روح و فرهنگ بنیادین در درونمان و منظومه‌های کاری، باید طرح، برنامه و فکر داشته باشیم.

وی در ادامه با تبریک هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق(ع)، به ۲۰ ویژگی رسول گرامی اسلام در کلام امیرالمومنین(ع) اشاره و بیان کرد: تمام رحمت الهی در سیمای پیامبر اعظم(ص) نمایان است، اما آنجا هم که لازم بود برخورد شجاعانه داشتند؛ حضرت راه را به جویندگان حق و حقیقت نشان دادند و همگان باید این مسیر را بپیمایند.

ضرورت آشنایی طلاب با علوم روز

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این آیین با بیان این‌که تربیت گمشده بشریت این زمان است، گفت: تربیت در عصر حاضر متناسب با نیازهای جامعه نیست؛ نوع استفاده از روش و گویش در انتقال مفاهیم باید به‌روز باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی فاضل افزود: طلاب باید با مقتضیات روز آشنا شوند تا بتوانند در این عرصه نقش‌آفرین باشند؛ در دنیایی زندگی می‌کنیم که تغییرات بسیار باسرعت پیش می‌رود، اگر فاصله بگیریم نمی‌توانیم اهداف را محقق کنیم.

وی اضافه کرد: برای این منظور حوزه خواهران با همکاری جامعه الزهرا(س)، نظام جامع تعلیم و تربیت را تدوین کرد و متناسب با این نظام، سازمان به این سمت‌وسو حرکت کرد و درختواره نگارشی و دانشی حوزه خواهران با ۳۰۰ رشته و گرایش تصویب شد.

وی ادامه داد: در عرصه پژوهش نیز به سمت‌وسوی مجله‌های علمی و تخصصی که در راستای کمک‌رسانی به این هدف است، گام برداشته شده‌است.

طلاب مراقب ذی طلبگی و زندگی ساده باشند

در ادامه این مراسم، مدیر مرکز جامعه الزهرا(س) گفت: از خواهران طلبه تقاضا دارم مراقب ذی طلبگی و زندگی ساده طلبگی باشند؛ زندگی طلبگی و ساده زیستن بزرگ‌ترین افتخار است.

سیده زهره برقعی با تاکید بر رعایت تقوا، افزود: در کنار ساده زیستن مساله تقوا مهم است؛ انتخاب‌های خدا برای ما بدون دلیل نیست.

وی اضافه کرد: بدانید در کنار علومی که می‌خوانید علومی دیگر هم وجود دارد که خداوند باید رزق آن را به‌صورت خاص بدهد؛ بدون این رزق، نوشتن برخی کتب و میراث امکان‌پذیر نبود.
https://qomnews.ir/vdccpsqsm2bqsx8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما