جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : 111210
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم:

۳۰۰ هزار هکتار مساحت قم از نظر زیست محیطی آسیب دیده‌ است

قم نيوز : مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: ۳۰۰ هزار هکتار از مساحت این استان از نظر زیست محیطی آسیب دیده و برای برخاستن گرد و خاک مساعد شده‌است.
۳۰۰ هزار هکتار مساحت قم از نظر زیست محیطی آسیب دیده‌ است
به گزارش قم نیوز،محمد حسین بازگیر روز جمعه  پیرامون این موضوع بیان کرد: طی سال‌های اخیر، به دلایل مختلف همچون کاهش بارندگی و فرسایش خاک، اراضی مناطق قابل توجهی از قم به کانون تولید گرد و غبار تبدیل شده‌است که این موضوع خسارت‌های زیادی به محیط زیست و سلامت مردم استان تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت برخاستن بیش از ۱۳ هزار تُن گرد و غبار از اراضی آسیب دیده استان، افزود: بر اثر این پدیده و سایر مسائل مرتبط با آن، وضعیت هوای استان با چالش جدی مواجه شده و به دلیل وجود ذرات خطرناک برای سلامت انسان در هوا، طی یک سال ۷۰ روز ناسالم در قم به ثبت رسیده‌ است.

بازگیر ادامه داد: تامین حقابه‌های زیست محیطی از جمله مهمترین راهکارها برای جلوگیری از روند آسیب دیدن دشت‌های استان و مقابله با تولید گرد و غبار است و امیدواریم در این خصوص شاهد همکاری هرچه بیشتر دستگاه‌های مسئول در خصوص تخصیص منابع آبی لازم برای حفاظت بهتر از طبیعت استان باشیم.
طی سال‌های اخیر برخاستن گرد و غبار در آسمان قم و آلودگی هوای ناشی از آن به یکی از مشکلات مهم زیست محیطی استان تبدیل شده و مسئولان را برآن داشته تا با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای رفع این مشکل که زندگی و سلامت مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده‌است، چاره‌اندیشی کنند.

بر اساس نظر کارشناسان این حوزه علاوه بر موضوع تخصیص حقابه، استفاده از دانش نوین، مالچ پاشی، بهره‌گیری از مواد جاذب آب، آموزش جوامع محلی، کنترل و پایش چرای دام و حفاظت از بوته کاری‌های انجام شده در منطقه، از جمله راهکارهای مفید برای مقابله با گرد و غبار در قم به شمار می‌آید.

مسئولان استان تاکید دارند معضل گرد و غبار در قم تنها مرتبط با محدود این استان نیست و در صورت عدم توجه به‌ آن، این مشکل می‌تواند سایر مناطق و استان‌های همجوار را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

براساس ارزیابی‌های کارشناسی صورت گرفته از حدود ۳۰۰ هزار هکتار اراضی مستعد تولید گرد و غبار در استان قم، رسیدگی به وضعیت ۳۰ هزار هکتار آن در منطقه سراجه در بخش مرکزی قم به دلیل قرار گرفتن در مسیر بادهای غالب به سمت شهر قم باید در اولویت باشد.
 
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
https://qomnews.ir/vdcdff0fzyt0fx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما