قم نيوز : قم نیوز: سرپرست دانشگاه قم، گفت: دانشگاهها باید به سمت تربیت دانشجویان کارآفرین حرکت کنند.
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام عسگر دیرباز روز شنبه، با گرامیداشت روز دانشجو افزود: پیرامون وضعیت اشتغال دانشجویان پس از فراغت از تحصیل نیز یادآور شد: یکی از مشکلات دانشگاهها، وضعیت اشتغال دانشجویان است در حالی که باید نظام آموزشی به سمتی برود که بتوان دانشجویان کارآفرین تربیت کرد.
سرپرست دانشگاه قم، گفت: سیستم های آموزشی باید دانشجو را بگونه ای تربیت کند که پس از فارغ التحصیلی در جهت کارآفرینی و ایجاد بسترهای اشتغال زایی در جامعه تلاش کند.
دیرباز با درخواست از مسئولان در جهت طراحی برنامه های جامع و مدون در جهت قرار دادن فرصت های کارآفرینی در اختیار دانشجویان گفت:در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به سمت راه اندازی واحدهای اقتصادی در جهت کارآفرینی پیش می روند.
وی، تاکید کرد: باید با مدیریت منسجم و ارائه طرح ها و برنامه های جامع، فضایی مناسب برای کارآفرینی در اختیار دانشجوی فارغ التحصیل قرار گیرد و دولت و مسئولان تجهیزات، تسهیلات و امکانات لازم را با مدیریت جامع در اختیار دانشجویان قرار بدهند تا به رشد و توسعه اقتصادی دست پیدا کنیم.
سرپرست دانشگاه قم،گفت: دانشگاهها نباید به صورت منفعل موضع بگیرند بلکه باید فعال وارد جریان ها شوند و در این میان اگر اقشار دانشگاهی به سمت کم رنگ شدن ارزشها پیش روند به طور طبیعی جامعه نیز متاثر از این جریان می شود.
دیرباز تصریح کرد: باید مدیران دانشگاهها فضا را به سمتی هدایت کنند که نه تنها دانشگاه اصلاح شود بلکه دانشگاه بتواند جامعه را نیز اصلاح کند و ارزشها را پررنگ نماید.
سرپرست دانشگاه قم، با تاکید براینکه دانشگاه باید نسبت به جامعه حساسیت داشته باشد، تصریح کرد: دانشجویان می توانند در این رسالت مهم جامعه را به سمت معنویت و ارزشهای اخلاقی سوق دهند که در این زمینه کسب مهارت های لازم می تواند فرصت های خوبی در این عرصه به وجود آورد.
دیرباز با اشاره به تحولات دانشگاه های کشور پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گفت: به برکت این انقلاب شاهد حضور چشمگیر بانوان در عرصه های علمی و دانشگاهی بودیم و حتی گاهی تعداد دانشجویان دختر نسبت به پسران نیز افزایش داشته است که امری لازم و مثبت است.
وی با بیان اینکه تحصیل علم و دانش توسط بانوان با آموزه های دینی سازگار و از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز قابل توجه است، افزود: حضور موفق بانوان دانشجو و اساتید خانم در کسب رتبه های علمی در دانشگاه و حتی در حوزه های علمیه قابل تقدیر می باشد.
سرپرست دانشگاه قم، با تاکید بر ضرورت مدیریت این ظرفیت مهم علمی، گفت: وظیفه مسئولان، رصد و مدیریت این ظرفیت های مهم علمی در جامعه است زیرا بی توجهی به مدیریت ظرفیت های علمی بانوان می تواند آسیب هایی را به دنبال داشته باشد.
دیرباز، ادامه داد: باید در زمینه ارتقاء تحصیلی بانوان میان رشته های تحصیلی و روحیه آنان تناسب ایجاد کرد و رشته هایی متناسب با روحیه بانوان در اختیار آنان قرار بگیرد و در این نوع رشته ها کمتر از حضور آقایان استفاده شود.
رئیس دانشگاه قم تفکیک جنسیتی را یکی از اقدامات مهم در توسعه ظرفیت های علمی برای بانوان دانست و گفت:محیط های آموزشی باید حتی الامکان تک جنسیتی باشد تا به لحاظ امنیت روانی و آرامش فکری بانوان بتوان راندمان علمی و آموزشی را افزایش داد.
دیرباز افزود:در محیط های آموزشی که امکان تفکیک وجود ندارد باید به گونه ای امکانات علمی را در اختیارشان قرار داد که بانوان احساس تبعیض نکنند بلکه باید این امکانات به صورت متوازن در اختیار دانشجویان قرار گیرد.
وی کسب مهارت زندگی را یکی از نیازهای مهم در کنار کسب علم و دانش برای دانشجویان برشمرد و عنوان کرد: نحوه تعامل با اطرافیان، نحوه صحیح ابراز عواطف و ابراز کردن موافقت و مخالفت با روش های اصولی در صحنه زندگی، از مهارت های مهمی است که باید به خوبی به دانشجویان آموزش داده شود.