سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : 17800

محمدیه متفاوت‌ترین ایستگاه قطار در دنیا

قم نيوز : قم نیوز: ایستگاه‌های قطار نمادی از فرهنگ هر کشور محسوب می‌شود که ارزش و جایگاه خاصی در میان مردم و مسئولان کشورها دارد. در برخی کشورها ایستگاه‌ قطار به قدری زیبا است که به یکی از نقاط دیدنی و گردشگری کشور تبدیل می‌شود ولی این شرایط کمی در قم متفاوت است.
محمدیه متفاوت‌ترین ایستگاه قطار در دنیا
به گزارش قم نیوز، 40دقیقه‌ای می‌شود که در ظلمات شب سوار اتوبوس زه‌وار در رفته‌ای شده ای تا از ایستگاه مرکزی راه آهن قم به ایستگاه محمدیه برسی. در ایستگاه محمدیه بوی نامطبوع جایی برای فکر کردن در عظمت و توسعه‌یافتگی و امکانات این ایستگاه برایت باقی نمی‌گذارد؛ با هر وزش باد، این بو مشام مسافران قمی، غیرقمی و مسافران کشورهای خارجی که برای زیارت آمده‌اند را نوازش می‌‌کند ...
 
هوای سرد مردم را مجبور کرده در فضای سالن ایستگاه محمدیه که گنجایش 100 تا 150 نفر را دارد تنگاتنگ هم بایستند و بقیه هم که جایی برای ایستادن ندارند بیرون از آن در حال لرزیدن هستند. مسافران شهرهای دیگر، این ایستگاه را با ایستگاه راه آهن مشهد و یا شهر خودشان مقایسه کرده و از سرویس‌دهی ایستگاه کلانشهر قم تعجب می‌کنند.
 
میلاد میرزایی ساکن قم و دانشجوی کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه‌های یزد است، او که مجبور است در هفته 2 روز از ایستگاه محمدیه استفاده کند، می‌گوید: اگر مسافران 2 تا سه قطار در ایستگاه باشند تعداد افراد بیرون از سالن به 50 نفر هم می‌رسد.
 
وی اعتقاد دارد بزرگترین ایراد این ایستگاه فاصله آن تا شهر قم است و می‌گوید: یک ساعت قبل از زمان بلیط باید به ایستگاه مرکزی در میدان سعیدی بروم تا با اتوبوس‌هایی که برای انتقال مسافران در نظر گرفته شده و بسیار هم فرسوده است به ایستگاه محمدیه برسم. اگر اتوبوسی نباشد باید از تاکسی استفاده کنم که کرایه آن 20 تا 25 هزار تومان می‌شود و قیمت حتی بیشتر از بلیط قطاری است که برای رفتن به یزد خریده‌ام.
 
این مسافر از نبود اتوبوس در ساعات اولیه صبح می‌گوید و ادامه می‌دهد: مسافران خانم که اغلب دانشجویانی هستند که در سایر شهرها تحصیل می‌کنند و نصف شب یا اول صبح به قم می‌رسند باید تا روشن شدن هوا صبر کنند تا اتوبوس بیاید و آن‌ها را به قم منتقل کند.
 
به گفته میرزایی، ایستگاه محمدیه بر خلاف سایر ایستگاه‌های راه آهن، پله برقی ندارد و مسافران مجبور هستند ساک و چمدان‌های سنگین خود را با زحمت زیاد در پله‌ها جابه‌جا کنند.
 
نبود عابر بانک، سوپر مارکت و بهداشت پایین ایستگاه محمدیه قم از دیگر نقاط ضعف این ایستگاه است که این مسافر به آن اشاره می‌کند.
 
علت انتقال ایستگاه محمدیه
 
ایستگاه مرکزی راه آهن شهر قم در سال 78 با هدف کاهش تردد قطارها در داخل حریم شهر به ایستگاه محمدیه منتقل شد. یکی دیگر از اهداف این انتقال کوتاه شدن مسیر بود.
 
به گفته فرشاد زادخور، سرپرست اداره کل راه آهن استان قم، مسافت تهران تا ایستگاه مرکزی قم 180 کیلومتر و مسافت تهران تا ایستگاه محمدیه 144 کیلومتر است.
 
زادخور دلیل دیگر این انتقال را افزایش ایمنی و کاهش مزاحمت برای شهروندان قمی که در حاشیه ریل راه آهن زندگی می‌کنند، اعلام کرد.
 
به گفته وی، قطارهایی که از ایستگاه محمدیه عبور می‌کنند 42 قطار مسافربری و 10 رام قطار باربری است که مربوط به محورهای جنوبی کشور مثل اصفهان، بندرعباس، زاهدان، کرمان، شیراز و ... هستند.
 
سرپرست اداره کل راه آهن استان قم در پاسخ به این سئوال که آیا انتقال ایستگاه مرکزی قم به محمدیه توجیه اقتصادی دارد، می‌گوید: این انتقال بر اساس سیاست‌های استان انجام شده و کاهش مسافت و افزایش سرعت حرکت قطار از 80 کیلومتر بر ساعت در محور قم ـ تهران به 120 تا 140 کیلومتر بر ساعت از دلایل این انتقال است.
 
زادخور با اذعان به مشکلات ایستگاه محمدیه عنوان می‌کند: 92 درصد مسافران این ایستگاه عبوری هستند یعنی در این ایستگاه توقف کوتاهی دارند و تنها هشت درصد مسافران از شهروندان یا مسافران قمی هستند؛ در این‌جا باید مزایای 92 درصد در نظر گرفته شود.
 
یکی دیگر از مشکلات ایستگاه محمدیه کم‌عرض بودن جاده دسترسی به این ایستگاه است.
 
مدیر ساخت و توسعه راه‌های قم در خصوص اقدامات اداره راه و شهرسازی برای تعریض جاده منتهی به ایستگاه محمدیه می‌گوید: عرض جاده در محدوده ریل راه آهن 4,5 متر و بقیه مسیر 9 متر است و برای تعریض محدوده ریل نیاز به تامین اعتبار برای تملک اراضی است.
 
به گفته عباس فراهانی در صورت تامین اعتبار استانی ظرف یک یا 2 ماه آینده روشنایی این مسیر تامین خواهد شد.
 
وی در مورد نبود تابلوهای راهنمایی در مسیر قم تا ایستگاه محمدیه به قیمت بالای آهن و سرقت آن اشاره کرده و ادامه می‌دهد: راهداری تا تاریخ 22 بهمن‌ماه تابلوهای ضروری را نصب خواهد کرد. 
 
استقبال مردم از قطار به عنوان ایمن‌ترین وسیله نقلیه مسافرتی زیاد است و ایستگاه‌های قطار به عنوان جزء جدانشدنی قطار مورد توجه هستند و روزانه افراد بسیار زیادی به این مکان می‌آیند از این رو در تمام دنیا مسئولان کشورها برای جذب گردشگر در ساختن ایستگاه‌های زیبا و هنری تلاش می‌کنند.
 
اما در کلانشهر قم داستان به گونه دیگری است. بارها در خصوص اهمیت صنعت گردشگری و استفاده از ظرفیت توریسم مذهبی در این شهر به عنوان جهان شهر شیعی شنیده و خوانده‌ایم اما لرزیدن مسافران پیر و جوان و کودک در سرمای زمستان و نبود امکانات اولیه در این ایستگاه با شعارهای افزایش گردشگر متناقض است. از مردم قم و زائران داخلی که بگذریم مسافران و زائران خارجی با ورود به ایستگاه محمدیه قم چه تصویری از کلانشهر قم خواهند داشت؟
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcfxcdy.w6dexagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما