قم نيوز : قم نیوز: با وجود تلاشهایی که برای راهاندازی قطار قم – تهران انجام شده، استقبال مردم از این خط ریلی چندان خوب نیست.
به گزارش قم نیوز، حادثه دلخراش شهریور امسال در اتوبان قم تهران که موجب کشته شدن 44 و مجروح شدن 47 نفر از هموطنانمان شد، ضرورت بازنگری دوباره به ایمنی حمل و نقل عمومی را روشن کرد. حوادث تلخی که در جریان این حادثه رخ داد و صحنههای دلخراشی که در رسانهها منعکس شد، تلنگری بود تا بار دیگر نگاهی به کوتاهی هایی که در زمینه ایمنی مردم شده نگاهی انداخته و بخشی از عملکرد دستگاههای مرتبط را بازخوانی کنیم.
روزانه تعداد قابل توجهی از مردم میان قم و تهران تردد میکنند. در مواقع خاص مانند شبهای جمعه و چهارشنبه و یا مناسب هایی مانند نیمه شعبان این عدد به چند صد هزار نفر میرسد اما وضعیت ایمنی جادهها و ظرفیت 2 مسیر دسترسی میان قم و تهران متناسب با این جمعیت نیست.
در این میان توسعه حمل و نقل ریلی میان 2 شهر قم و تهران از راه هایی است که موجب ارتقای امنیت مسافران این مسیر خواهد شد. راه آهن استان قم بعد از همین حادثه بود که برای ایجاد یک خط مستقل ریلی میان قم و تهران مصممتر شد.
سرمایهگذاری 15 میلیارد تومانی برای راه اندازی قطار قم - تهران
مدیر کل راه آهن استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه برای راه اندازی این خط مستقل 15 میلیارد تومان سرمایهگذاری شده است، ابراز داشت: به دلیل فاصله کوتاه میان قم و تهران و دلایل اقتصادی دیگر چندان رغبتی به ایجاد این خط نبود اما ما تلاش کردیم مسئولان راه آهن را مجاب به ضرورت وجود این خط ریلی کنیم.
به گفته فرشاد زادخور، با وجود این تلاشها استقبال مردم از این خط ریلی چندان خوب نیست و توسعه واگنها و افزایش تعداد ساعتهای حرکت قطار با این شرایط هیچ توجیه اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: قطار قم تهران که بیش از یک ماه نیست کار خود را آغاز کرده است، ساعت 6 صبح از قم به سوی تهران و در مسیر برگشت 16 و 45 دقیقه از تهران به قم حرکت میکند. این قطار در یک ساعت و 40 دقیقه مسافران را جابه جا کرده و شرایط رفاهی استاندارد را نیز برایشان فراهم میکند.
زادخور با اشاره به مشکلاتی که در مسیر راهاندازی این قطار فوقالعاده وجود داشت، افزود: حتی اگر یک نفر از تصادفات جادهای به این طریق کم شود، برای ما با ارزش است. هزینه این سفر میان قم و تهران برای هر مسافر 4 هزار تومان و مطابق با هزینه یک اتوبوس است با این تفاوت که جابهجایی به حمل و نقل ریلی امنیت بیشتری برای مسافران به وجود میآورد. این قطار از ایستگاه داخل شهر راه آهن قم حرکت میکند.
راه اندازی طار سریعالسیر از شهر تهران تا پارکسوار شمالی قم
راهاندازی یک خط مستقل قطار سریعالسیر از شهر تهران تا پارکسوار شمالی قم موضوعی است که مدتی است در میان طرحهای آرمانی برای انتقال سریع و ایمن مردم از قم به تهران و برعکس قرار گرفت و حتی جانمایی فاز اول خط مونوریل با توجه به این طرح اتفاق افتاده است.
با این حال از ظرفیتی که همین الان برای حمل و نقل ریلی میان قم و تهران وجود دارد، هنوز درست استفاده نمیشود و تنها 20 درصد ظرفیت قطار مستقیم قم تهران اشغال میشود.
بی شک اگر استفاده از حمل و نقل در میان مردم جا افتاده و به امری معمول بدل شود، توسعه این ناوگان توجیه اقتصادی نیز خواهد داشت و همین امر به بهبود امنیت جانی کسانی که به طور مرتب میان این 2 شهر سفر میکنند و وضعیت ترافیکی مسیرهای دسترسی کمک خواهد کرد.