سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب : 19542
استاد حوزه علمیه قم در درس خارج فقه و حقوق بشر:

جامعه بشری در برخی اصول مشترک هستند ‌

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی ‌دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: اشتراک انسان‌ها در اصل تکلیف است نه حدود و ثغور و مقدار آن و بر اساس ماده یک اعلامیه حقوق بشر اسلامی ‌قاهره حتی اعتقاد دینی هم تأثیری در اشتراک انسان‌ها در اصل تکلیف ندارد.
جامعه بشری در برخی اصول مشترک هستند ‌
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا در درس خارج فقه و حقوق بشر به بحث کرامت انسانی و برابری انسان‌ها در تکالیف و مسئولیت‌ها و اعلامیه حقوق بشر اشاره و اظهار کرد: در اعلامیه حقوق بشر اسلامی قاهره آمده است بشر، به طور کلى یک خانواده می‌باشند که بندگى نسبت به خداوند و فرزندى نسبت به آدم آن‌ها را گرد آورده و همه مردم در اصل شرافت انسانى و تکلیف و مسئولیت برابرند، بدون هرگونه تبعیضى از لحاظ‌نژاد، یا رنگ یا زبان یا جنس با اعتقاد دینى یا وابستگى سیاسى یا وضع اجتماعى.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مفاد این اعلایه در سه بخش خلاصه می‌شود، افزود: نخست آنکه همه مردم در اصل کرامت انسانی مساوی‌اند، دیگر اینکه همه مردم در اصل تکلیف و مسئولیت مساوی‌اند و سومین نکته اینکه اموری مانند‌ نژاد و رنگ و زبان و حتی اعتقادات دینی تأثیری در این دو اصل ندارند.

وی با تاکید براینکه بر اساس این ماده انسان‌ها در اصل تکلیف مساوی‌اند نه در حدود و ثغور آن، تصریح کرد: به عبارت دیگر یک قضیه کلیه داریم که «هر انسانی، مکلف و مسئول است» یعنی یک سلسله الزامات ایجابی و سلبی متوجه اوست، اصل مساوی بودن انسان‌ها در تکلیف و مسئولیت را می‌توان با دلیل عقلی، سیره عقلا و دلیل نقلی ثابت کرد.

حجت‌الاسلام ارسطا درباره چگونگی استدلال به دلیل عقلی برای اثبات تساوی انسان‌ها در اصل تکلیف گفت: زندگی اجتماعی از ضرورت‌های زندگی انسان است زیرا نیازهایی دارد که جز در قالب اجتماع تأمین نمی‌شود از سوی دیگر انسان دارای قدرت انتخاب و اختیار است پس اگر بخواهد این زندگی اجتماعی دوام و استمرار یابد چاره‌ای جز پذیرفتن یک سری تکالیف و مسئولیت‌ها ندارد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نپذیرفتن این امر منجر به از هم پاشیدن زندگی اجتماعی و در نتیجه به خطر افتادن زندگی فردی می‌شود پس به ناچار زندگی انسان باید در یک چارچوب قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: این به معنای محدود شدن اختیار انسان است و محدود کردن اختیار به معنای پذیرش تکلیف و مسئولیت است.

وی با بیان اینکه خداوندی که خالق انسان است و انسان را مختار و محتاج به زندگی در اجتماع آفریده عنوان کرد: اگر از وضع مسئولیت و تکلیف برای او خودداری کند و انسان را به حال خود‌‌ رها کند او را دچار تزاحمات اجتماعی و به هم ریختن زندگی اجتماعی و فردی‌اش کرده و این خلاف حکمت الهی و قبیح است.

عضو هیئت علمی ‌دانشگاه باقرالعلوم (ع) با تاکید براینکه بر اساس سیره عقلا در طول تاریخ هیچ انسانی غیر مکلف شناخته نمی‌شود، بیان کرد: اخبار دال بر مکلف بودن انسان را بسیار زیاد بوده و امر و نهی خداوند‌‌ همان تکالیف و مسئولیت‌هایی است که بر عهده انسان نهاده شده است.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه اشتراک انسان‌ها را در اصل تکلیف دانست نه حدود و ثغور و مقدار آن و خاطرنشان کرد: بر اساس ماده یک اعلامیه حقوق بشر اسلامی ‌قاهره حتی اعتقاد دینی هم تأثیری در اشتراک انسان‌ها در اصل تکلیف ندارد و این طور نیست که اگر کسی مسلمان باشد مکلف باشد بلکه هر انسانی صرف نظر از اعتقاد دینی الزاماً مکلف است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcaumn6.49noy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما