سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : 19866

سفیران هدایت، تحولی در تربیت و اعزام مبلغان حوزوی

قم نيوز : قم نیوز:حوزه‏‌‏های سفیران هدایت را می‏‌‏توان تحولی عظیم در راستای وظیفه اصلی حوزه‏‌‏های علمیه، یعنی تربیت کارشناسان دین و پرورش مبلغان مذهبی دانست.
سفیران هدایت، تحولی در تربیت و اعزام مبلغان حوزوی
به گزارش قم نیوز، حوزه‌های علمیه شیعی در طول تاریخ و پس از آغاز غیبت کبری امام ‏عصر(عج) همواره ملجأ و پناهگاه مردمی بوده‌اند که در دشواری‌های زندگی و آنجا که احکام و ‏دستورات شرع مقدس را نمی‌دانسته‌اند به آنجا مراجعه می‌کردند و به تدریج با بسط و گسترش ‏سازمان آنها، حوزه‌های علمیه به مرجعی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز تبدیل شدند.‏

در دو سده اخیر نقش حوزه‌های علمیه شیعی در تحولات اجتماعی و سیاسی ایران بیش از گذشته به ‏چشم می‌خورد به طوری که نهضت مشروطه نیز به همت علما و مراجع تقلید به سرانجام رسید و در ‏نهایت نیز به انقلاب اسلامی ایران منجر شد که به رهبری امام خمینی(ره) یعنی شاگردی از مکتب ‏امام صادق(ع) به پیروزی رسید.‏

در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، حوزه‌های علمیه و روحانیت شیعه وارد مرحله‌ای جدید از فعالیت ‏شدند و توانستند نقش اجتماعی خود را نیز به خوبی ایفا کنند؛ ورود روحانیون به عرصه‌های مدیریتی ‏کشور و نیز تغذیه دستگاه قضا، از جمله کارکردهای این مراکز مهم به شمار می‌رود ضمن اینکه تاکیدات ‏امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر وحدت حوزه و دانشگاه نیز سبب آشنایی نسل جوان و تحصیل‌کرده با ‏روحانیت و اهداف آن شده و همین امر سبب تاثیرگذاری بیشتر روحانیون بر جامعه شده است زیرا تا ‏پیش از انقلاب، تبلیغات سوء دشمنان خارجی و حکومت داخلی موجب جدایی این دو قشر از یکدیگر و ‏ایجاد یک نوع بدبینی نسبت به حوزه‌های علمیه از سوی قشر تحصیل‌کرده یا به اصطلاح روشن‌فکر ‏شده بود.‏

یکی از جلوه‌های بارز حضور روحانیون در اجتماع، سفرهای تبلیغی آنهاست که به مناسبت‌های ‏مختلفی همچون محرم، صفر، رمضان و دیگر ایام تبلیغی صورت می‌گیرد؛ حضور قشر روحانی در شهرها ‏و روستاهای مختلف علاوه بر آموزش احکام شرعی موجب تبیین مفاهیم و بنیان‌های دینی و اعتقادی ‏آنها نیز می‌شود.‏

امروزه سازمان‌ها و نهادهای مختلفی همچون سازمان اوقاف و امور خیریه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ‏علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی و ... اقدام به اعزام مبلغان کوتاه‌مدت و دوره‌ای به مناطق مختلف ‏کشور می‌کنند و معاونت بین‌الملل حوزه سازمان‌دهی اعزام مبلغ دینی به سایر کشورها را نیز انجام ‏می‌دهد؛ بیشتر این مبلغان را روحانیون سطوح بالای حوزه، عمدتاً از میان طلاب شاغل در سطح خارج ‏تشکیل می‌دهند.‏

در این میان مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور با راه‌اندازی مدارسی نوین، درصدد سامان‌دهی ‏گروهی دیگر از طلاب به عنوان مبلغان مذهبی برآمده است؛ حوزه‌های علمیه سفیران هدایت، ‏حوزه‌های جدیدی هستند که با طراحی و برنامه‌ریزی نوین در راستای تربیت مبلغ به منظور نشر احکام ‏و معارف اسلامی در سطح عموم مردم از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.‏

این حوزه‌ها بر اساس مصوبه ۱۸۸ شورای عالی حوزه علمیه قم و بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب ‏تشکیل شده‌اند. ایشان فرموده بودند: «یک برنامه جمع درسی حوزه‌ای، با درجه‌بندی و طبقه‌بندی ‏حساب شده، همچنان در حوزه جایش خالی است. از جمله چیزهایی که حوزه احتیاج دارد، یک نظام ‏تعلیم و تربیت است تا در آن وقت‌ها هدر نرود. امروز دیگر روزی نیست که ما اجازه بدهیم یک روز یا یک ‏ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین – یعنی یک طلبه – هدر برود».‏

بر همین اساس حوزه‌های علمیه سفیران هدایت با هدف کلان تربیت مبلغ به منظور نشر احکام و ‏معارف اسلامی در سطح عموم راه‌اندازی شدند، از آنجا که هدف حوزه‌های علمیه سفیران هدایت ‏تربیت مبلغ توانمند در مدت پنج سال است، برای هر سال تحصیلی در عرصه‌های آموزشی، مهارتی، ‏اخلاقی و تربتی اهداف ویژه‌ای در نظر گرفته و کلاس‌ها نیز برای رسیدن به همین اهداف تدوین و اجرا ‏می‌شوند به طوری که طلاب سفیران هدایت طی سال‌های مختلف باید بتوانند به هدف نهایی برسند.‏

این اهداف شامل توانایی طلاب برای امامت جماعت مساجد، تبلیغ معارف اسلامی، برگزاری جلسات ‏آموزش قرآن و احکام، اداره کلاس‌های دینی، قرآن و عربی مدارس، مدیریت مجموعه‌های دینی، ‏فرهنگی و تربیتی، آمادگی ورود به مقطع مبلغان ویژه یا همان سطح سه تبلیغ و انجام امور اجتماعی و ‏دینی محل تبلیغ می‌شود.‏

به گفته حجت‌الاسلام محمد حسن نبوی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه در مورد ‏حوزه‌های سفیران هدایت می‌گوید: «خروجی‌های سفیران هدایت بسیار مورد استقبال سازمان‌های ‏مختلف است به طوری که سازمان‌هایی که از طلاب عادی حوزه جذب می‌کنند، از طلاب سفیران نیز ‏جذب دارند؛ استقبال از این مدارس به دلیل جامعیت اطلاعاتی طلاب سفیران هدایت صورت می‌گیرد و ‏در عرصه تبلیغ از پذیرش مناسب‌تر برخوردار هستند بنابراین سازمان‌ها علاقه‌مند هستند از آن‌ها ‏استفاده کنند.‏

وی همچنین با بیان اینکه یک‌هزار و ۸۵۰ نفر از مدارس سفیران هدایت فارغ‌التحصیل شدند، گفت: از این ‏تعداد حدود ۲۰۰ نفر را در هجرت بلندمدت جذب کردیم ولی افراد باقیمانده توسط سازمان‌های دیگر مانند ‏نیروی انتظامی، سپاه، وزارت دفاع و آموزش و پرورش به کار گرفته شده‌اند».‏

شرایط ورود به حوزه‌های سفیران هدایت


داشتن حداقل مدرک دیپلم، قبولی در آزمون ورودی، کسب امتیاز لازم در مصاحبه حضوری، صلاحیت ‏اخلاقی، سیاسی و خانوادگی، برخورداری از سلامت کامل، حداکثر سن ۲۵ سال، نداشتن منع قانونی ‏از نظر نظام وظیفه، اشتغال به تحصیل تمام وقت در مدت دوره و آمادگی برای پذیرش تعهد پنج سال ‏خدمت تبلیغی از جمله شرایط پذیرش هستند.‏

در نظام آموزشی که بر اساس نظام واحدی برنامه‌ریزی شده نیز دروس در قالب ۱۹۰ واحد درسی ‏نظری، عملی و نظری عملی در ۱۰ نیمسال تحصیلی ارائه می‌شوند که هر واحد نظری شامل ۱۶ ‏ساعت و هر واحد عملی نیز ۳۲ ساعت است.‏

صرف، نحو، فصاحت و بلاغت، آیین نگارش، تجوید قرآن، آشنایی با مفاهیم قرآن، علوم قرآن و مناهج ‏تفسیر، تفسیر ترتیبی، آشنایی با منابع روایی، آشنایی با ادعیه و صحائف معصومین(ع)، آشنایی با ‏علم رجال و درایه، دوره فقه، تسلط بر استخراج نظرات فقهاء معاصر، بررسی قواعد ‏فقهیه، اصول فقه مقدماتی و میانی، عقاید اسلامی، کلام جدید، پاسخ به شبهات وهابیت، منطق، ‏فلسفه، آشنایی با مباحث اخلاقی، معرفت اهل بیت(ع) و آثار آن، مبانی، اصول و روش‌های تربیتی ‏اسلام، فنون کاربردی مشاوره و راهنمایی و جایگاه مسجد و نقش تربیتی آن در آیات و روایات از جمله ‏واحدهای درسی هستند که در قالب گروه‌هایی همچون ادبیات، قرآن و حدیث، فقه و اصول، فلسفه و ‏کلام و اخلاق ارائه می‌شوند.‏

البته گروه‌های دیگر درسی همچون علوم انسانی، تاریخ و علوم سیاسی و روش‌ها و مهارت‌ها نیز در ‏میان ۱۹۰ واحد درسی گنجانده شده‌اند.‏

ویژگی‌های شاخص حوزه‌های سفیران هدایت

به طور کلی و بر اساس آنچه از اهداف و برنامه‌های حوزه‌های علمیه سفیران هدایت می‌توان برداشت ‏کرد چهار ویژگی برای این مدارس در نظر گرفته می‌شود که شامل مسائل آموزشی، تربیتی، ‏اختصاصی و مهارتی هستند؛ توجه به قرآن در نظام آموزشی، تقویت روحیه پژوهش، زمینه‌سازی برای ‏رشد نخبگان، مباحثه نظام‌مند، کاربردی بودن آموزش‌ها و کوتاه بودن دوره آموزش جزو شاخصه‌های ‏آموزشی سفیران هدایت محسوب می‌شوند.‏

در حقیقت در سال نخست تحصیل، روان‌خوانی و تجوید به طور جدی آموزش داده می‌شود و امتحان هم ‏گرفته خواهد شد به گونه‌ای که هر متعلم در پایان سال تحصیلی بتواند آموزش قرآن و تصحیح قرائت ‏نماز نوجوانان را در مساجد به عهده بگیرد و این آموزش‌ها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که در نهایت ‏دارالقرآن مرکز با برنامه‌های تشویقی، طلاب را به حفظ و فراگیری مفاهیم و اهتمام به تفسیر ترغیب ‏می‌کند ضمن اینکه گذراندن ۱۵ جزء از تفسیر قرآن در برنامه‌های آموزشی در نظر گرفته شده است.‏

در بعد پژوهشی نیز هر یک از اساتید دروس نظری، پیرامون درس خود موضوعی تحقیقی را به طلاب ‏ارائه می‌کند که بخشی از نمره پایان نیمسال به این تحقیق تعلق می‌گیرد و در برخی از دروس که ‏جنبه مهارتی یا عملی دارند، فعالیت‌های پژوهشی به طلاب ارائه می‌شود و در نهایت نیز همه آنها ‏موظف به ارائه تحقیق پایانی هستند.‏

رهبر معظم انقلاب در زمینه پژوهش و اهمیت آن در حوزه‌های علمیه سخن بسیار نغز و زیبایی دارند؛ ‏ایشان می‌فرمایند: «وقتی پایان‌نامه‌های بعضی از این دانشجویان را – در موضوعاتی که من به آنها ذی ‏علاقه‌ام – برایم می‌آورند می‌بینم که خیلی هم خوب است و این جوانان خوب کار می‌کنند. ‏استعدادهای جوانان حوزه، اگر بیشتر از آنها نباشد کمتر نیست. تلاش و زحمت و روح تحقیقشان هم ‏که الحمدالله بالاست».‏

نظم و انضباط، شاخصه اصلی سفیران هدایت

با حجت‌الاسلام نبوی که به گفت‌وگو می‌نشینیم می‌گوید: «در این مرکز نظم و انضباط در امر تحصیل، ‏جلسات مباحثه، گروه‌های خطابی، امتحانات و ارائه منظم پژوهش‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است در ‏حقیقت تلاش شده که از ابتدا روحیه عشق به تبلیغ و هدایت انسان‌ها در وجود طلاب نهادینه شود و با ‏استفاده از استادان متخصص، ضمن پیگیری اهداف آموزشی، انگیزه‌های تبلیغی افراد با هدایت ‏آموزش‌ها تقویت شود؛ در این راستا برخی از اهداف دروس با آموزش‌های نظری تحقق پیدا نمی‌کند که ‏نویسندگی، روش تحقیق و ... از جمله این دروس هستند به همین دلیل متعلمان موظف به فعالیت ‏عملی هستند تا هدف آن درس که توان نگارش یا پژوهش است محقق شود».‏

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه همچنین با اشاره به عرصه فعالیت ‏گروه‌های تبلیغی عنوان داشت: «برخی گروه‌های تبلیغی در مناطق فرقه‌نشین، عرصه دانش‌آموزی، ‏آموزش و پرورش و دانشجویی فعال هستند ضمن اینکه در ورزشگاه‌ها نیز تماشاگران پیش از برگزاری ‏مسابقات نزدیک هشت ساعت در انتظار هستند که بهترین فرصت برای تبلیغ محسوب می‌شود؛ ‏پارک‌ها، ورزشگاه‌ها، ادارات و سازمان‌ها، مترو و اینترنت از دیگر مکان‌های فعالیت گروه‌های تبلیغی ‏است. گروه‌های تبلیغی بین معتادان نیز حضور دارند و حتی کتاب ‏NA‏ بازنگری و چاپ شده است ‏البته افراد فراوانی در حوزه‌های علمیه فعالیت این گروه‌ها را نقد می‌کنند که باید در نظر داشت این ‏نقدها ارزشمند است بنابراین فعالیت‌هایی مانند دستاوردهای گروه‌های تبلیغی که در اردیبهشت ‏امسال برگزار شد، زمینه دریافت این نقدها را فراهم می‌کند؛ نمایشگاه امسال با حضور ۳۰ گروه تبلیغی ‏برپا شده بود هر چند ۱۰۵ گروه تبلیغی ثبت شده وجود دارند».‏

ویژگی‌های مهارتی طلاب حوزه‌های علمیه سفیران هدایت را نیز می‌توان در سه عرصه مورد توجه قرار ‏داد؛ نخست اینکه طلاب در این مدارس تکالیف عملی دارند، دیگر اینکه دوره‌های کارورزی را می‌گذرانند ‏و سوم اینکه در گروه‌های مهارتی تقسیم‌بندی می‌شوند.‏

دستیابی به برخی از مهارت‌ها به عنوان یکی از اهداف اساسی سفیران هدایت محسوب می‌شود و ‏تحصیل طلاب هم در این راستا نیازمند تمرین است که از آن جمله می‌توان به خطابه و فن رثا که ‏آموزش اصول آن زمان زیادی نمی‌طلبد اشاره کرد ولی تبدیل شدن آنها به مهارت و رفتار در مبلغان کار ‏آسانی نیست به همین منظور هر هفته دو ساعت گروه مهارتی در طول سه سال برگزار می‌شود تا ‏آموزش‌ها نهادینه و در حقیقت به مهارت تبدیل شوند.‏

این گروه‌ها بر اساس فرموده رهبری تشکیل خواهند شد زیرا ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود ‏فرمودند: «خیلی اتفاق می‌افتد که بر اثر بلد نبودن شیوه‌های درست تبلیغ، فردی چیزی بگوید و آن ‏چیزی که از حرف او استنتاج می‌شود، عکس چیزی باشد که نیت اوست و خودش هم ملتفت نباشد یا ‏مثلا می‌رود تبلیغ کند، ولی روان‌شناسی تبلیغی ندارد و ما مردم حرفی را می‌زند که حرف آنها ‏نیست».‏

ارزیابی طلاب دوره‌های سفیران هدایت

طلاب حوزه‌های علمیه سفیران هدایت، در پایان هر سال در پنج مقطع ارزیابی علمی شده و رتبه هر ‏فرد بر اساس آن مشخص می‌شود ضمن اینکه برترین‌های هر مقطع نیز جوایزی دریافت می‌کنند.‏

بنابر اعلام مسئولان حوزه‌های علمیه سفیران هدایت، برای ارزیابی اهداف اخلاقی و تربیتی نیز طی ‏سال‌های مختلف، فرمی طراحی شده که هر سال مدیر مدرسه با مشورت اساتید طلاب را در ۱۵ ‏شاخص اخلاقی اعلام شده ارزیابی و در هر شاخصه، فرد را به یکی از عناوین عالی، خیلی خوب، ‏خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف توصیف می‌کنند و در سال‌های بعد، در محورهایی که متوسط یا ‏ضعیف شده‌اند، تذکرات و یا برنامه‌ریزی ویژه انجام می‌شود.‏

ورود تدریجی به عرصه تبلیغ

از آنجا که هدف از تشکیل حوزه‌های سفیران هدایت تربیت مبلغ برای عموم جامعه است سعی شده ‏فعالیت تبلیغی در زندگی تحصیلی طلاب نهادینه شود به همین دلیل شاغلان به تحصیل در این مدارس ‏پس از یک سال تحصیل باید به تبلیغ در محدوده تعیین شده بپردازند و آموزش‌ها نیز به گونه‌ای طراحی ‏شد که فرد را برای تبلیغ در همان محدوده آماده می‌سازد.‏

محدوده‌های تعیین شده شامل سال اول، آموزش قرآن و قرائت نماز به کودکان و نوجوانان، سال دوم، ‏بیان احکام به نوجوانان و جوانان، سال سوم، بیان موارد قبلی و روایات اخلاقی به نوجوانان و جوانان، ‏سال چهارم سخنرانی برای عده‌ای محدود و سال پنجم نیز سخنرانی عمومی است.‏

البته طلاب پس از گذراندن ۱۳۰ واحد درسی در صورتی که از نظر اخلاقی مورد تایید باشند مجوز ملبس ‏شدن به لباس مقدس روحانیت را دریافت می‌کنند و تا زمانی که صلاحیت فرد احراز نشده باشد مجوز ‏نیز صادر نمی‌شود و آنها حق استفاده از لباس روحانیون را ندارند.‏

نظرات رهبری و مراجع تقلید در مورد سفیران هدایت

مراجع عظام تقلید به عنوان ستون‌ها و پایه‌های حوزه‌های علمیه همواره حامی کارهای تبلیغی توسط ‏طلاب بوده‌اند؛ با توجه به اهمیت بحث سفیران هدایت نظر برخی از مراجع تقلید در این زمینه می‌تواند ‏گویای جایگاه برجسته این حوزه‌های نوپا باشد.‏

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «سفیران هدایت ‏برای پر کردن خلأ تبلیغی در حوزه‌های علمیه تشکیل شد. خوشا به حالتان که این توفیق نصیبتان شده ‏است. خداوند به خاطر لیاقتی که در شما بوده، این توفیق را به شما داده است».‏

آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز در یکی از مراسم‌های مربوط به حوزه‌های سفیران هدایت گفت: «از همه ‏شما که خودتان را برای تبلیغ آماده کرده‌اید تا احکام دین و رسالت را به مردم برسانید تقدیر و تشکر ‏می‌کنم. چه کاری و سعادتی بزرگ‌تر و والاتر از اینکه انسان با کار تبلیغ و دفاع از دینش و با دفع شبهات ‏و مقابله با فرق باطله، امام زمان(عج) را خشنود و راضی کند».‏

۴۸ حوزه علمیه سفیران در سراسر کشور

هر چند بیشتر طلاب و مبلغان از قم به سایر شهرها اعزام می‌شوند ولی این امر دلیلی بر عدم ‏گسترش حوزه‌ها نیست؛ مدارس سفیران هدایت نیز با توجه به این مهم در حال حاضر با ۴۸ شعبه در ‏شهرها و استان‌های مختلف، به تربیت طلابی می‌پردازند که قرار است پس از پنج سال به تبلیغ اسلام ‏در سطح جامعه مشغول شوند.‏

فارغ‌التحصیلان سفیران هدایت بر اساس مصوبه ۴۰۳ شورای عالی حوزه علمیه قم، پس از انجام تعهد ‏خدمت تبلیغی مدرک سطح دو علوم حوزوی معادل کارشناسی دریافت می‌کنند و می‌توانند به صورت ‏حضوری و غیر حضوری و بر اساس ضوابط موجود در حوزه ادامه تحصیل دهند.‏

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcjmoev.uqehmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما