قم نيوز : قم نيوز:شهردار کلان شهر قم گفت: دولت باید در تخصیص بودجه قطار شهری قم فعالیت ویژه ای را انجام دهد زیرا در غیر این صورت پروژه منوریل و قطار شهری قم تا سالهای دور افتتاح نمیشود.
به گزارش قم نيوز، پنجاه و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر قم با حضور ۱۹ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر قم، نمانیده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، شهردار و خبرنگاران برگزار شد.
ساخت زائر سراهای ارزان قیمت در اطراف حرم
در این جلسه حجت الاسلام سید محمد آتش زر با اشاره به جلسه شهرداران، روسای شورای اسلامی شهر و ائمه جمعه مراکز استانها اظهار کرد: در این جلسه تنها شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران حضور نداشت که نمایندهای را از طرف خود به این جلسه فرستاده بود.
رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: در حدود ۲۰ استان در این جلسه حضور پیدا کرده بودند که به بررسی ساخت زائر سرای ارزان قیمت در اطراف حرم مطهر و دیگری مخالفتهای مجلس بر مصوباتی که به نفع شهرداری و شورای اسلامی شهر است پرداختند.
عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت زائر سراهای ارزان قیمت در اطراف حرم مطهر عنوان کرد: مقام معظم رهبری تاکید وِیژهای بر ساخت زائر سراهای ارزان قیمت در اطراف حرم مطهر دارند که دولت آمادگی دارد تا پروانه رایگان با زمین را به استانها بدهد که مبلغ این زمینها و پروانهها بخشی با عنوان یارانه پرداخت میشود و یک سوم آن از سوی زائران پرداخت میشود.
حجت الاسلام آتش زر خاطر نشان کرد: شهردار قم و بنده این تفاهم نامه را امضا نکردیم که دلیل این امر این بود که باید اجرای این طرح به طور دقیق مورد بررسی قرار میگرفت و از سوی دیگر باید اعضای شورای اسلامی شهر قم در جریان چنین تفاهم نامهای قرار میگرفتند و با هم فکری هم دیگر تصمیمی درست و منطقی برای این طرح گرفته میشد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مصوبات مجلس برای شهرداریها و شوراهای اسلامی شهر عنوان کرد: برخی از مسائل که در شهرداریها در دولت، مجلس و محاکم قضایی میگذرد که محاکم قضایی تمام مصوبات شورای اسلامی شهر را رد میکنند که پس از آن دیون عالی نیز این مصوبات را رد میکند.
وی تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی هیچ حرکتی که به نفع شهرداری و شورای اسلامی برداشته نشده است که آخرین مورد برداشت ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده برای دهیاریها است که مقرر شده وزارت کشور برای دهیاریها ماشین بخرد.
حجت الاسلام آتش زر با اشاره به وضعیت حمل و نقل عمومی عنوان کرد: متاسفانه برای حمل و نقل عمومی و خرید اتوبوس برای کل کشور مبلغ ۸۴ میلیارد تومان اختصاص دادهاند که با توجه به اینکه قیمت هر اتوبوس معادل ۵۰۰ میلیون تومان است تنها ۱۷۸ اتوبوس میتوان خرید که این رقم کفاف کلانشهر قم را نمیدهد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: خوش بینانهترین حالت هدمندی یارانهها در فاز دوم افزایش ۳۰ درصدی مسافران حمل و نقل عمومی است که با توجه به افزایش قیمت گازوئیل و بنزین این درصد مشخص شده است که در حال حاضز قیمت گازائیل ۴۲۰ تومان است و بنزین بین ۷۰۰ تومان تا یک هزار تومان است.
عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه وظیفه شهرداری تنها حمل و نقل درون شهری است عنوان کرد: تا کنون هیچ مبلغی بابت حمل و نقل درون شهری از سوی دولت به شهرداریها پرداخت نشده است که این در حالی است که در داخل کشور اتوبوس تولید نمیشود و از کشورهای دیگر هم نمیتوان اتوبوس وارد کرد.
حجت الاسلام آتش زر خاطر نشان کرد: دولت اگر در فاز دوم هدفمندی یارانهها تدبیری نیاندیشد حمل و نقل دچار یک بحران جدی میشود که رسیدگی به این موضوع در جلسه مشهد عنوان شد و سه مطلب به دبیرخانه مجمع مصلحتی کلانشهرها ارسال شد تا مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برگزاری دومین جلسه مراکز استانها در قم عنوان کرد: پس از تعطیلات عید نوروز دومین جلسه مراکز استانها در شهر مقدس قم برگزار میشود که در این جلسه امیدواریم رئیس مجلس شورای اسلامی هم حضور پیدا کنند و مشکلات و مسائل شهری که به امضای شهرداران و روسای شورای اسلامی شهرها رسیده است به دولت و مراجع زیر صلاح اعلام شود.
عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: در حال حاضر باید اجازه واردات اتوبوس بدون پرداخت گمرگ به شهرداریها داده شود زیرا که با توجه به اینکه قیمت اتوبوس ۶۰۰ میلیون تومان است دو سوم این مبلغ حق کمرگ است و با عدم پرداخت کمرگ اتوبوسهای بیشتری میتوان خرید.
سال ۹۳ مشکلات زیادی برای شهرداریها به همراه دارد
حجت الاسلام آتش زر با اشاره به مشکلات عمده شهرداریها در سال آینده اظهار کرد: سال آینده مشکلات فراوانی برای شهرداریها رقم میخورد که این امر نیازمند تدبیر دولت است که بررسی مشکلات شهرداریها در کمیتهای که اعضای آن از شهر قم و تهران هستند بررسی میشود.
رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: در حال حاضر کمیته ماده ۶۴ تشکیل نشده است که این سبب ناراحتی بسیاری از استانها است.
دولت حمل و نقل درون شهری را بر عهده بگیرد
عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره اینکه دولت وظیفه حمل و نقل برون شهری را بر عهده دارد عنوان کرد: به رئیس جمهور اعلام میکنیم همان طور که حمل و نقل برون شهری را بر عهده دارند حمل و نقل درون شهری را نیز بر عهده بگیرند و همان طوری که شرکتهای آب و برق را در اختیار گرفتهاند حمل و نقل درون شهری را نیز عهده دار شوند که این سبب حل بسیاری از مشکلات شهرداری میشود.
حجت الاسلام آتش زر خاطر نشان کرد: با هدفمندی یارانهها و افزایش حقوق ۳۰ درصدی حقوق کارگران هزینههای شهرداری افزایش پیدا میکند.
رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه سازمانها مشمول پرداخت مالیات نمیشوند عنوان کرد: معاون وزیر اعلام کردهاند که سازمانها مشمول پرداخت مالیات نمیشوند اما سازمان مالیات از همه سازمانها مالیات دریافت میکند که باید این امر رسانهای شود تا کسی پاسخگوی این مسئله شود.
پس از پایان سخنان رئیس شورای اسلامی شهر قم نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پنجاه و پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر حضور پیدا کرد.
حسن بختیاری با اشاره به بودجه سازمان کشتارگاه شهرداری قم اظهار کرد: بر اساس تعرفههای پیشنهادی بودجه سازمان کشتارگاه با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی همراه بوده است که بر این اساس مجموع در آمدهای پیش بینی شده این سازمان سه میلیارد تومان بوده است که هزینههای هم تعریف شده است.
حجت الاسلام آتش زر افزود: حقوق پرسنل سازمان کشتارگاه باید به حداقل حقوق ۶۰۰ هزار تومان برسد که این افزایش بودجه منطقی است و از سوی دیگر وضعیت کشتارگاه نگران کننده است.
پس از سخنان رئیس شورای اسلامی شهر و رئیس کمیسیون بودجه، برنامه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر تمامی اعضای شورای اسلامی شهر با افزایش ۲۰ درصدی بودجه سازمان کشتارگاه موافقت کردند.
رئیس کمیسیون بودجه، برنامه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر با اشاره به بودجه سازمان آتش نشانی شهرداری قم عنوان کرد: بودجه پیشنهادی سازمان آتش نشانی با اصلاحاتی که با هماهنگی شهرداری بود مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است که شامل دو بخش درآمدها و هزینهها میشود که عمده بودجه به هزینههای سرمایهای که شامل خرید تجهیزات و لوازم است میشود.
بختیاری خاطر نشان کرد: درآمدی که برای این سازمان در نظر گرفته است بخشی از آن شامل بهای خدمات و کمکهای اعطایی دولت و سازمانهای دولتی است که پنج درصد در آمد این سازمان به حساب شهرداری منتقل میشود و هزینه خدمات از کمکهای دولت است.
بودجه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی سازمان آتش نشانی شهرداری قم نیز به اتفاق آرا به تصویب رسید. فعالیتهای سازمان زیباسازی در خور فرهنگ اسلامی شهر قم نیست
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم بودجه سازمان زیبا سازی شهرداری قم را سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خواند که مصطفی سغادت طلب رئیس کمیسیون امور زیر بنائی شورای اسلامی شهر قم به عنوان ناظر سازمان زیبا سازی این بودجه را تایید نکرد.
مصطفی سعادت طلب خاطر نشان کرد: در حدود دو ماه است که در هیچ یک از جلسات سازمان زیبا سازی شهرداری قم به عنوان ناظر شرکت نکردهام که دلیل این امر عدم دعوت این سازمان از ناظر برای شرکت در جلسات بوده است و هر زمان که خود صلاح بدانند جلسهای را برگزار میکنند و از همین رو بنده به عنوان ناظر در جریان هیچ یک از جلسات این سازمان نیستم و نمیتوانم این بودجه را تائید کنم.
حجت الاسلام آتش زر نیز در این باره گفت: سازمانهای شهرداری مکلف هستند تا ناظران شورای اسلامی شهر را به جلسات دعوت کنند اما این در حالی است که اعضای شورای اسلامی شهر تنها به عنوان ناظر در این جلسات شرکت کنند و هیچگونه حق دخالت و رای در این جلسات را ندارند و تنها میتوانند از جلسات سازمان به شورای اسلامی شهر گزارش ارائه کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطر نشان کرد: بودجه سازمان زیبا سازی شهرداری قم در تعرفهها هیچ گونه تغییری نداشته است و ۵۰ درصد درآمد این سازمان تنها افزایش پیدا کرده است که بر همین اساس بودجه سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی برای این سازمان پیشنهاد شده است.
فاکر یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز درباره دعوت سازمانها از ناظران شورا برای حضور در جلسات گلهمند بود و اظهار کرد: سازمانهای شهرداری به خوبی وظایف خود را انجام میدهند و عملکرد مناسبی هم دارند اما جلسات آنها نامنظم است و ناظران را دعوت نمیکنند که به همین نمیتوان در جلسات حضور پیدا کرد.
احمد امیر آبادی فراهانی مهمان ویژه ۵۵ جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم گفت: در جلسات رسمی شورای اسلامی شهر چه خبر است، بنده که نمیدانم اینجا چه خبر است و بنده دو بار میخواستم صحبت کنم که از منشی جلسه دو بار سوال کردم اجازه صحبت کردن را دارم یا نه که این امر در میان اعضای شورای اسلامی شهر قم به چشم نمیخورد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: اگر مقرر بود که بحثهای کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی به صحن علنی راه پیدا کند که مجلس نمیتوانست یک بودجه را درد چهار سال بررسی کند و از سوی دیگر اعضای شورای اسلامی شهر قم مخالف بودجه و ارقام و اعداد بودجه نیست.
مسگری عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تبلیغات سازمان زیبا سازی شهرداری قم عنوان کرد: تبلیغات سارمان زیبا سازی متاسفانه با فرهنگ شهر قم همخوانی ندارد که در برخی از میادین و خیابانهای شهر شاهد استفاده از پردههای سریال جومونگ هستیم که این مناسب شهر قم نیست.
حجت الاسلام آتش زر نیز درباره سخنان این عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: هیچ یک از سخنان شما درباره بودجه این سازمان نبود.
پس ازسخنان اعضای شورای اسلامی شهر قم بودجه سازمان زیبا سازی به رای گذاشته شد که به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.
رفاه حال مسافر و راننده مورد توجه سازمان تاکسیرانی قرار گیرد
بختیاری بودجه پیشنهادی سال ۹۳ سازمان تاکسیرانی را ۱۵ میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال خواند که شامل بخش هزینهای و در آمدی میشود که امیر آبادی درآمد سازمانهای تاکسیرانی را از شرکتهای تاکسیرانی دانست.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم خاطر نشان کرد: بر اساس قانون حمل و نقل عمومی، سازمان تاکسیرانی باید در مدیریت نظارت سازمان ترافیک بماند و کارهای خود را به شرکتها محول کند.
محسن عابدینیپور از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر قم بودجه سازمان تاکسیرانی را کم دانست و عنوان کرد: برای ارائه خدمات مناسب به مجموعهای که در حدود هفت هزار تاکسی دارد این عدد بسیار کم است و از سوی دیگر باید مسخص شود که چه مقدار از این بودجه در جهت ارتقا رفاه مسافر و راننده هزینه میشود.
حجت الاسلام آتش زر تصریح کرد: سازمان تاکسیرانی متولی رفاه حال رانندگان و مسافران نیست و رفاه رانندگان و مسافران مربوط به تعاونیها میشود که اگر درآمد سازمان تاکسیرانی در جهت رفاه مسافر و راننده هزینه شود باید میلیاردها میلیارد برای این امر هزینه کرد.
عباس ذاکریان با اشاره به وظایف سازمان تاکسیرانی عنوان کرد: در سال ۹۰ در تصویب قانون جدید راهنمایی و رانندگی مجلس مصوب کرد تا همه تاکسیها در بخش خصوصی مدیریت شوند که پس از آن تاکسیرانی در قم به سمت ثبت شرکت رفت و خطوط و تاکسیها زیر نظر بخش خصوصی اداره شدند که عمده وظیفه سازمان تاکسیرانی مدیریت تاکسیها و خدمات رسانی به تاکسیها از سوی شرکتها است که بودجه سارمان تاکسیرانی هم به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید. قطار شهری در هالهای از ابهام
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه گذاری بودجه سازمان قطار شهری را ۳۰ میلیارد ریال خواند که در بخش درآمدی این سازمان هزینه میشود زیرا که این سازمان هیچگونه منبع در آمدی ندارد.
حجت الاسلام آتش زر با اشاره به اینکه سازمانها باید تبدیل به اداره شوند عنوان کرد: سازمانها تنها هزینه پرسنل را در بودجه میآورند و بودجه عمرانی در بودجه شهرداری آورده میشود.
شایسته نیک خاطر نشان کرد: تخصیص بودجه سال آینده منوریل و مترو در ابهام قرار دارد وهنوز مشخص نیست وضعیت قطار شهری در سال آینده به چه صورتی است و باید در این راستا شفاف سازی صورت گیرد و تنها این بودجه مربوط به هزینههای جاری میشود که این در حالی است که پروژه منوریل در حال تعطیل شدن است.
امیر آبادی با اشاره به اینکه سوالات کمیسیونها در صحن علنی شورای اسلامی شهر نباید پرسیده شود اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی شهر سوالاتی که باید در کمیسیون پرسیده شود را در جلسات مطرح میکنند که این امر بر خلاف آین نامه جلسات رسمی شورای اسلامی شهر است و از سوی دیگر تنها در جلسات رسمی یک مخالف و یک موافق حق صحبت کردن در باره لوایح و طرحها را دارند. دولت باید فکری برای تامین بودجه قطاری شهری قم داشته باشد
محمد دلبری با اشاره به اینکه برای قطار شهری قم باید جلساتی در سطح ملی برگزار شود عنوان کرد: جلساتی با حضور نمایندگان مجلس و در راس آنها رئیس مجلس شورای اسلامی باید برگزار شود و با عدم برگزاری این جلسات نمیتوان از منابع داخلی پروژه مترو و منو ریل را اداره کرد و از سوی دیگر عدم برگزاری این جلسه سبب تعطیلی پروژه مترو میشود.
شهردار قم خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیارد تومان از منابع داخلی برای پروژه قطار شهری هزینه شده است و دو میلیارد تومان هم به صورت غیر نقدی پرداخت شده است که دیگر توانی برای پرداخت بودجه از منابع داخلی را برای پروژههای قطار شهری نداریم.
وی با اشاره به اینکه برای پروژه مترو باید دولت نیز با شهرداری همکاری کند اظهار کرد: پروژه قطار شهری یک کار ملی است که تمامی مجموعههای دولتی باید در این امر ما را یاری کنند تا قطار شهری به حالت تعطیل در نیاید و به کار خود ادامه دهد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: مدیر عامل قطار شهری پیگیر تامین بودجه قطار شهری است که با توجه به عدم تامین اعتبار باد حداقل در یک شیفت پروزژه مترو فعالیت کند زیرا که عدم فعالیت قطار شهری سبب تعطیل شدن پروژهها میشود.
شهردار قم با اشاره به اعطای زمینی به قرارگاه خاتم اظهار کرد: در حدود هفت ماه پیش مقرر شد زمینی را با توجه به بدهکاری شهرداری به این قرارگاه بدهیم که قیمت کارشناسی زمین در مرحله نخست مورد تایید قرارگاه خاتم قرار نگرفت.
دلبری افزود: با توجه به تراکم زمین شهرداری بیش از اینها به قرارگاه خاتم بدهکار است که آنها با پرداخت ۵۰ میلیاردی که از سوی شهرداری دریافت کردهاند پروژه قطار شهری را تعطیل نکردند که این در حالی است که ۲۰۰ میلیارد تومان به این قرارگاه بدهی داریم.
وی با اشاره به اینکه با نگاه تجاری نمیتوان پروژه مترو را ادامه داد و عنوان کرد: با توجه به اهمیتی که پروژه مترو در شهر دارد قرارگاه خاتم با قیمت کارشناسی که متشکل از سه کارشناس برای تعیین قیمت زمین بودند موافقت کردهاند.
بختیاری با اشاره به لایحه دو فوریتی اخذ مجوز تفویض اختیار به مدیر عامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم عنوان کرد: این مجوز برای پروژهای کلان شهر در چابک سازی فعالیتهای شهری اخذ میشود.
شهردار قم تصریح کرد: با توجه به انعقاد قراردادهها برای پروژههای زیر گذرهها در بلوار پیامبر اعظم (ص) و قراردادهای اجرائی این سازمان در بخش توسعه و عمران این مجوز صادر شد.
امیر آبادی با اشاره به عدم سرویس دهی به شهروندان ساکن در خارح از محدود شهر عنوان کرد: بیش از پنج هزار خانوار در منطقه ۵ خارج از محدوده هستند و از برق، گاز و آب محروم هستند که شهرداری باید به این خانوارهها خدمات ارائه کند.