قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: امت اسلامی اجازه دهند خورشید حیاتبخش فطرت از مشرق اسلام طلوع کند.
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی که در مراسم افتتاحیه کنفرانس بینالمللی علوم فقهی در کشور عمان سخن میگفت، اظهار داشت: اگر دو اندیشه را بپذیریم مشکلات فکری ما در تلقی مناسبات اجتماعی از نظر اسلام حل میشود.
وی ادامه داد: این دو یکی اندیشه مجال دادن به صفات الهی برای انعکاس یابی در زندگی اجتماعی انسان است و دیگری اندیشه لزوم برآمدن از فطریات اجتماعی برای تفسیر اجتماعیات اسلام است.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه این دو اندیشه (لزوم انعکاس صفات الهی در زندگی بشر و لزوم توجه به مسائل اجتماعی انسانی از خاستگاه فطرت) در منظومه فکری مسلمانان، نادیده انگاشته شدهاند گفت: این دو اندیشه قابلیت آن را دارند که به دو نظریه اساسی تبدیل شده و خاستگاهی برای تنظیم روابط اجتماعی به شمار آیند.
وی در خصوص اندیشه اول اظهار داشت: مشکل ما این است که تنها به تقرب عبادی بسنده کردهایم و مقولهای را به نام «تقرب اجتماعی به خداوند» را نشناختهایم و تعریف نکردهایم.
وی گفت: تقرب اجتماعی یعنی اینکه زندگی اجتماعی جامعه به خداوند نزدیک شود و تقرب زندگی اجتماعی به خداوند یعنی اینکه خدا و صفات الهی در اندیشه و زندگی جامعه حضور داشته باشد تا همه آن را لمس کنند و از لطافت و رحمت آن بهره مند شوند.
مبلغی خاطرنشان کرد: ما نه تنها اجازه ندادهایم صفات خداوند متعال بر زندگی و روابط اجتماعیمان انعکاس یابد که فراتر رفتارهای خود و روابط با یکدیگر را از تاثیرپذیری از صفات الهی دور کردهایم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اگر به صفات الهی اجازه انعکاس در زندگی خود را بدهیم این صفات میتواند در سطوح بالا، زندگی را تکامل، تلطیف و سالم سازی کند و میزان انسانیت آن را به مراتب افزایش دهد.
وی یادآورشد: خداوندی که اسلام معرفی میکند، خدای صلح و آرامش خدای سیر دادن بشر به سمت به آسانی و دور ساختن سختی از آن، خدای زیبایی و آشکارسازی آن برای مردم به عنوان زینت و خدای طیبات و روزی دادن بنی آدم از آنهاست.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم ادامه داد: خداوند ما پروردگار نیکی، آرامش خواهی برای انسانها در روابطشان از راه بر و نیکی است. او خدای بخشش رحمت و خدای زیبایی است، او زیباست و زیبایی را دوست دارد. او پروردگاری است که به انسان اختیار داده است، او پروردگار رشد است و اکراه و اجباری را نفی کرده است.
مبلغی گفت: متاسفانه ما گاهی با کوته بینی، خداوند و زیبایی را از زندگی دور کرده و دست افکار تنگ خود را در مناسبات اجتماعی باز کردهایم.
وی در مورد نظریه فطرت اجتماعی گفت: فطرت زیربنای همه آموزههای دینی اعم از عقاید، فرهنگ، فقه، اخلاق و تمامی معارفی است که به وسیله اجتهاد از این دین استخراج میگردد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: متاسفانه ما تنها فطرت اعتقادی را به رسمیت شناختهایم در حالی که احکام اسلامی نیز بر پایه فطرت و با هدف برانگیختن گنجینههای فطری بنا شدهاند.
وی گفت: باید اجازه دهیم خورشید فطرت اسلامی از مشرق اسلام عزیز طلوع کند و اگر خواهان بروز چهره حقیقی اسلام هستیم باید نظریه «لزوم برآمدن از فطریات اجتماعی برای تفسیر اجتماعیات اسلام» را جدی بگیریم.