شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : 21667

پل‌هایی بدون عابر پیاده

قم نيوز : قم نیوز: پل عابر پیاده یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی است که عدم استفاده آن در کشور و همچنین کلانشهر قم گویای این مطلب است که فرهنگ‌سازی مناسب برای استفاده از پل هوایی انجام نشده است.
پل‌هایی بدون عابر پیاده
به گزارش قم نیوز، دیدن صحنه پرش از روی نرده‌ها برای رسیدن به طرف دیگر خیابان همان قدر برای ما عادی شده که دیدن عابر روی «پل هوایی عابر پیاده» غیر عادی است.

نزدیک به نیم قرن از احداث نخستین پل عابر پیاده در ایران می‌گذرد و تاریخچه ساخت آن در جهان به ابتدای قرن بیستم یعنی زمان تولید انبوه اتومبیل و حضور آن در سطح شهر بر می‌گردد. در این زمان بود که لزوم جداسازی مسیر عابر پیاده از خودروها احساس شده و تقاطع‌های غیر همسطح برای جداسازی آن‌ها ساخته شد.

مهم‌ترین هدف طراحی و ساخت پل عابر پیاده ایجاد ایمنی و تسهیل رفت و آمد عابران و در نتیجه جلوگیری از حوادث ناگوار است و همچنین این پل‌ها به کاهش مشکلات ترافیکی معابر نیز کمک کند.

با وجود اینکه پل‌های عابر پیاده تضمینی برای جان عابران است اما براساس بررسی‌های انجام شده کارکرد این پل‌ها نزدیک به ۴۰ درصد است. سهل‌انگاری، عجله، ضعف فرهنگ شهری و هزاران دلیل و بهانه غیرمنطقی سبب عدم استفاده از پل‌ها می‌شود.

گاه بهای این بی‌احتیاطی‌ها جبران‌ناپذیر بوده و حتی به مرگ شهروندان منجر می‌شود. طی سال گذشته در کلانشهر قم نزدیک به ۲۰ عابر پیاده در اثر برخورد با وسیله نقلیه کشته شده‌اند.

علی موسوی راننده تاکسی است، او می‌گوید: «مردم به جان خود رحم نمی‌کنند و بدون توجه به خودروها ناگهان وسط خیابان سبز می‌شوند و به خاطر خودشان هم که شده زحمت بالا رفتن از چند پله را به خود نمی‌دهند.»

وی ادامه می‌دهد: عابر پیاده هم باید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کند و این اجازه را به خود ندهد که بدون توجه به خودروها از هر قسمت خیابان عبور کند.

خانمی را می‌بینم که در حال عبور از عرض بلوار عمار یاسر یکی از معابر شلوغ شهر است با توجه به سرعت خودروها و رعایت احتیاط زمان زیادی را برای این کار صرف می‌کند تا سالم به سمت دیگر خیابان برسد. از او می‌پرسم چرا از پل استفاده نمی‌کنی؟ می‌گوید: قبول دارم که عبور از عرض خیابان خطرناک است اما بالا رفتن از این همه پله برای من که زانو درد دارم کار سختی است.

براساس قانون جدید راهنمایی و رانندگی اگر عابر پیاده از مسیر مشخص یعنی گذرگاه عابر پیاده و پل هوایی استفاده نکند در صورتی که راننده تمام قوانین را رعایت کرده باشد در صورت تصادف عابر مقصر شناخته شده و مسئولیتی متوجه راننده نیست.

احداث ۱۵ پل عابر پیاده در سال‌جاری

کلانشهر قم دارای ۲۷ پل عابر پیاده بوده که از این تعداد، پل‌های میدان شهید مطهری و بلوار محمدامین مکانیزه هستند.

سال گذشته سرپرست وقت سازمان حمل و نقل شهرداری قم از احداث ۲۸ دستگاه پل عابر پیاده غیرمکانیزه خبر داد و اظهار کرد: پس از آگهی مناقصه و عدم استقبال پیمانکاران به علت نداشتن توان مالی برای حل این مشکل تصمیم گرفته شد این تعداد به پنج گروه تقسیم‌بندی و مناقصه انجام شود.

به گفته سعید عزیزنژاد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با هدف افزایش ایمنی و عبور و مرور بهینه در شهر، ۱۵ پل عابر پیاده در حال احداث است که اکنون در مرحله مناقصه قرار دارند.

دلایل عدم استفاده شهروندان از پل عابر پیاده

نرده‌هایی که شهرداری با صرف هزینه‌های زیاد برای عدم عبور شهروندان از عرض خیابان و اجبار آن‌ها به استفاده از پل عابر پیاده نصب کرده هم نتوانسته‌اند برخی از شهروندان را مجاب به استفاده از پل عابر پیاده کند.

دلایل زیادی برای عدم استفاده از پل عابر پیاده وجود دارد. به گفته مریم نوری یکی از شهروندان قمی مکان‌یابی نامناسب و زمان‌بر بودن استفاده از این پل‌ها سبب می‌شود عابران پیاده تمایلی به استفاده از آن نداشته باشند.

کارشناسان معتقدند علاوه بر مکان‌یابی نامناسب و زمان بر بودن عبور از روی پل عابر پیاده طراحی نامناسب، عدم مکانیزه بودن، چندبانده بودن خیابان، عوامل مزاحم مثل کارتون خواب‌ها و دستفروشان، فقدان قوانین مناسب و ... از دیگر دلایل عدم تمایل شهروندان برای استفاده از پل عابر پیاده است.

گذر از عرض خیابان آن هم درست زیر پل هوایی امری عادی شده و شهروندان بدون توجه به صرف هزینه‌های کلان و تلاش ارگان‌ها از عرض خیابان عبور می‌کنند. پل عابر پیاده یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی است که عدم استفاده آن در کشور و همچنین کلانشهر قم گویای این مطلب است که فرهنگ‌سازی مناسب برای استفاده از پل هوایی انجام نگرفته است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcbz0b5.rhb80piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما