قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: مدیریت جهادی به دلیل نگاه ارزشمداری که نسبت به آن وجود دارد با بخشنامه و ابلاغیه امکانپذیر نیست.
به گزارش قم نیوز، حجتالاسلام والمسلمين عباس اسکندری عصر چهارشنبه در نشست معاونان فرهنگي ادارات كل تبليغات اسلامي سراسر كشور كه با موضوع ارائه و بررسي طرحهاي فرهنگي با رويكرد مديريت جهادي برگزار شد، پیرامون نامگذاری شعال امسال اظهار کرد: بعضي از نامگذاريهايي كه توسط مقام معظم رهبري اعلام ميشود بخشي از وقت افراد صرف تبيين مفهومي شعارها مي شود بنابراين امسال با توجه به اينكه عنوان مديريت جهادي در شعار وجود دارد بايد به طور جهادی وارد عمل شد.
وی به بیان چرایی تاکید مقام معظم رهبری به دو مقوله اقتصاد و فرهنگ پرداخت و تاکید کرد: فرهنگ و اقتصاد در بسیاری از جوامع و مكاتب به ويژه در جامعه اسلامي - ايراني ما دو مقوله در هم تنيده هستند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه در مكاتب سرمايه داري به مسئله فرهنگ توجهی نميشود اظهار کرد: مقولههاي فرهنگي در پيكره اقتصاد انسان نقش بازي ميكند اما تكيه كشورهاي سرمايه داري به لذت مال و ثروت است. در مقابل، اسلام تاكيد دارد كه ثروت و مال بايد از مجراي صحيحي حاصل و در جاي مناسبی استفاده شود. اسلام معتقد است انسان حق ندارد اسراف و تبذير داشته باشد.
درهم تنیدگی اقتصاد و فرهنگ
حجتالاسلام اسکندری با تاکید مجدد بر اینکه در مكتب اسلام، زندگي مادي انسان با همه جوانب با مسائل فرهنگي در هم تنيده است تصریح کرد: ممكن است مقام معظم رهبري به خاطر در هم تنیدگی این دو، مسئله اقتصاد و فرهنگ را با هم مطرح كردند.
وی مهمترين ركن اقتصاد اسلامي را توليد و بهرهوری بالا دانست و افزود: اگر بخواهيم مشكلات جامعه را از نظر اقتصادي حل كنيم و به اقتصاد مقاومتي برسيم بايد به سمت توليد برويم اما در اين بخش مشكلات فرهنگي وجود دارد.
وی ضعف فرهنگ كار را یکی از این مشکلات ذکر کرد و گفت: ائمه معصومين عليهم السلام نگاه جامعي به مسئله كار و تلاش دارند. امام موسي بن جعفر عليه السلام می فرماید واي به حال ملتي كه چيزي بخورد كه خودش نمي كارد و چيزي بپوشد كه خودش نميبافد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی اسلامی استان قم با بیان اینکه اقتصاد بايد پشتوانه فرهنگ باشد، اظهار کرد: اقتصاد بايد وسيلهاي براي تقویت ايمان مردم باشد. اقتصاد در مكتب ما اصل و زيربنا نيست بلكه ايمان، فرهنگ و تقرب به خدا اصل است و این فرهنگ است که در اقتصاد، نقش زيربنايي دارد.
نباید معطل اعتبارات دولتی باشیم
حجتالاسلام اسکندری به برخی راهکارهای تحقق عزم ملی اشاره کرد و تاکید کرد: برای ایجاد عزم ملی، توجیه مسئولان و مدیران و ارتباط با گروهها و تشكلهاي مردمي بسيار حائز اهميت است.
وی اطلاع رساني از طريق رسانههای جمعی براي عموم مردم، ساماندهي گروههاي مردمي براي يك حركت جهادي و استفاده بهينه از امكانات و اعتبارات موجود در خود مجموعه تبلیغات اسلامی يا دستگاههاي دولتي و خيرين از دیگر روشهای مورد نیاز برای ایجاد عزم ملی ذکر کرد.
وی با ذکر نمونههای از مشارکت جانانه مردم در امور فرهنگی و دینی از جمله در مسئله عاشورای حسینی اظهار کرد: نميتوانيم برای اجرای برنامههای فرهنگی حوزه دین معطل اعتبارات دولتي باشيم. اگر مسائل فرهنگي را با مردم گره بزنيم موثر واقع میشود.
حجتالاسلام اسکندری در بیان برخی راهکارهای مديريت جهادي تصریح کرد: در مديريت جهادي نبايد معطل بروكراسي اداري، نامه نگاري و ابلاغ بخشنامه بود. البته معناي این جمله، غیرقانونی و بيحساب و كتاب كاركردن نیست بلكه نبايد معطل بخشنامه و ابلاغيه بود.
لزوم استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی
وی با ذکر نمونههایی از این گونه مدیریت در دوران دفاع مقدس افزود: در مديريت جهادي، هدف و مسير كاملا مشخص و شفاف است. نمونهاش وقتی اهواز در محاصره قرار گرفته بود، جلسهای برگزار نشده كه چه چيزهايي بايد براي دفاع تهيه كنيم بلكه هر كسي هر آنچه داشت به ميدان برد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم استفاده از ظرفيتهاي مردمي و تشكلها و گروههاي مردم نهاد را در راستای تحقق شعار امسال مهم دانست.
حجتالاسلام اسکندری در بخش پایانی سخنان خود به ملاكهاي گزينش طرحهای ارسال شده از سوی معاونان فرهنگی ادارات کل تبلیغات اسلامی استانهای کشور به قم اشاره کرد و افزود: از بین مجموع این طرحها ۳۷ طرح که با روحیه جهادی مطابقت بیشتری دارد استخراج شد.
وی انطباق طرحها با اسناد بالادستي سازمان و ميزان فراگيري كمي طرحها را مهم دانست و گفت: بخش عمدهاي از جامعه، کمتر از فعاليتهاي فرهنگی ما بهره مند هستند. بايد طرحهايي داشته باشيم که بعد كمي و فراگيري عرصهاي در آنها مورد توجه واقع شود.
وی ميزان كيفيت و ماندگاري طرحها، امكان درگيرشدن مردم و تشكلهاي ديني در اجراي طرح، كم هزينه بودن و امكان بهره گيري از ظرفيتهاي موجود در سازمان و خارج از سازمان، به دور بودن طرح از جنبههاي شعاري و ظاهري، توجه به تاثير تربيتي به خصوص در بين نسل جوان، توجه به فرهنگ عمومي و اصول معاشرت و در نظرگرفتن اموری همچون خانواده، فرهنگ ايثار و شهادت و انقلاب اسلامي را از دیگر شاخصهای انتخاب طرحهای ارسال ذکر کرد. انتهای پیام/126