چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : 23214

موقعیت‌شناسی مهمترین رکن تبلیغ است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس جامعةالمصطفی موقعیت‌شناسی با دید سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را مهمترین رکن تبلیغ دانست و ابراز داشت: مبلغان باید با فرصت‌شناسی تهدید را به فرصت تبدیل کنند.
موقعیت‌شناسی مهمترین رکن تبلیغ است
به گزارش قم نیوز به نقل از مرکز اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم افتتاح مرکز تخصصی بیان ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت امیرالمومنین علی(ع) و تقدیر از تلاش کارگزاران آموزش‌های کاربردی، مهارتی و تبلیغی جامعةالمصطفی در سازمان مرکزی، مدارس، موسسات و مجتمع‌ها، خاطرنشان کرد: شکل‌گیری مرکز تخصصی «بیان» که انتخاب نام آن حاکی از مسئولیت‌ها و مأموریت‌های جامعةالمصطفی است را به فال نیک گرفته و آغاز فعالیت‌های آن را به همه خدمتگزاران این عرصه تبریک می‌گویم.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به مقطع تاریخی حساس و پر تهدید ولایت عهدی امام رضا(ع) اظهار داشت: در این عصر کوتاه خاندان عصمت و طهارت با بزرگترین چالش و حساس‌ترین تهدید مواجه شدند. در این مقطع، مأمون که از جانب خاندان عباسی خود را با انتقادات و اشکالات فراوانی روبه رو می‌دید، قصد داشت تا با یک طراحی حساب شده و خطرناک، خط با شکوه ولایت که از زمان امامت امیرالمومنین(ع) آغاز شده بود را در جریان حکومت بنی عباس هضم و منحل کند.

وی ادامه داد: در طرف مقابل امام رضا(ع) پیچیده‌ترین پاسخ را نسبت به این نقشه خطرناک به اجرا در آورد و با مدیریت این تهدید، نه تنها اجازه نداد ولایتعهدی اجباری، گردی به دامن کبریایی خط امامت و ولایت بنشاند، بلکه از این جریان فرصتی برای گسترش معارف ناب اهل بیت(ع) در خارج از جزیرةالعرب و عراق ساخت و معارف اهل بیت(ع) برای نخستین بار وارد سرزمین وسیع و مستعدی چون ایران شد.

اعرافی موقعیت‌شناسی با دید سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را مهمترین رکن تبلیغ دانست و ابراز داشت: فرصت‌شناسی و تبدیل تهدید به فرصت با پیچیدگی که دشمن را مبهوت سازد درس امام رضا(ع) برای فردی است که جهت ایفای وظیفه تبلیغی خود به حوزه علمیه قم آمده است.

وی افزود: قدرت شناخت واقعیت‌ها، دید اجتماعی و سیاسی، فرصت‌شناسی و مهارت فرصت‌سازی باید روح آموزش‌ها در مرکز تخصصی بیان و سایر مراکز همسو باشد. یک مبلغ برای موفقیت به دو زیرساخت نیازمند است. نخست زیرساخت عمیق علمی است که از امتیازات حوزه علمیه به شمار می‌آید و زیر ساخت دیگر مهارت استفاده از فرصت‌هاست که باید روح موسسات آموزشی ما در داخل و خارج از کشور باشد و جامعةالمصطفی در این زمینه، صاحب تجربیات ارزشمندی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مقطع تاریخی تاریک و دشواری که پس از شکست توطئه مأمون و با شهادت امام رضا(ع) آغاز شد، ابراز داشت: این عصر که دوران امامت حضرت جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) را شامل می‌شود، سختگیری و محدود سازی فوق‌العاده نسبت به خط امامت را به همراه داشت. ائمه (ع) در این مقطع، از یک سو با راه‌اندازی جریان وکالت و ارتباط با واسطه‌ها و اصحاب به صورت آشکار و نهان، به صیانت و مدیریت شبکه جریان‌های اهل بیتی که بذر آن در جهان اسلام منتشر شده بود پرداختند و از سوی دیگر، زمینه آمادگی مردم برای ورود به عصر غیبت و فرهنگ رجوع به علما و فقها را مهیا کردند.

وی تشکیل حوزه‌های علمیه را حاصل راهبرد امامان(ع) در این عصر خواند و اظهار داشت: حفظ شبکه‌های معرفتی، تبلیغ اثر گذار و گسترش هسته‌های فکری در عصر حاضر به تدبیر، ساماندهی و مدیریتی نیاز دارد که ائمه(ع) آن را به ما آموخته‌اند.

رئیس جامعةالمصطفی به بیان برخی انتظارات از مرکز تخصصی بیان پرداخت و تصریح کرد: حکمت، سلیقه و نگاه تقریب بین مذاهب باید سرلوحه فعالیت‌های این مرکز باشد. امروز جهان اسلام نیازمند وحدت میان مذاهب اسلامی است و این امر مورد تأکید تمام علما، فقها و بزرگان ما در حوزه علمیه است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcba5b5.rhbf8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما